java program

Tags:    java gui

Er helt ny i java verden, hvad skal jeg bruge af software for at komme igang med java programering. Ville gerne have at det endte med GUI applicationer til eks. Windows



5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal selvfølgelig som udgangspunkt have et JDK installeret på din computer, for at kunne programmere i Java og få adgang til alle dens mange klasser.

Til GUI programmering, er Netbeans et godt redskab, da det indeholder en GUI builder, som er meget brugervenlig. Du kan finde Netbeans på denne side - http://netbeans.org/

Desuden har jeg lavet en artikel serie der starter med Java helt fra bunden... I min serie bruger jeg windows kommando prompt til at afvikle java filerne med, men du kan sagtens lave det hele i netbeans også gør den meget af arbejdet for dig. Du kan finde den første del i serien her - Java Programmering 1. Del

Hvis du er helt ny, vil det være en rigtig god ide at starte med at lære om de simple ting i Java programmering, såsom - hvad er en klasse og hvordan bruger du den. Hvad er en variabel eller en metode. Hvordan benytter du løkker og if statements. Hvad er en datatype. Hvad er et array, og hvordan bruger du det osv. GUI programmering er kun det visuelle, hvorom at hvis dit program skal kunne noget funktionelt, så skal du vide noget om disse ting og muligvis flere til. Derfor er det en god ide at læse bl.a. mine artikler her på udvikleren igennem, men selvfølgelig også andre artikler på nettet eller i dine bøger.



Indlæg senest redigeret d. 20.07.2011 10:57 af Bruger #4487
Du har ret Kevin, men som nybegynder er det noget nemmere at benytte en gui builder frem for at skrive sit GUI i kode direkte, selv om den sidste tiltaler mig selv mest :)



Du har ret Kevin, men som nybegynder er det noget nemmere at benytte en gui builder frem for at skrive sit GUI i kode direkte, selv om den sidste tiltaler mig selv mest


Uh, det er farligt. GUI builders er wizards, som gør magiske ting, vi ikke forstår. Det er LANGT bedre for forståelsen, at gøre det hele selv i starten, og så når man har totalt styr på det, SÅ bruger man wizards til at gøre tingene hurtigere. Hvis din wizard gør noget forkert, så kan du kun fixe det, hvis du forstår, hvad den laver.

Læs evt. dette fra "The Pragmatic Programmer": http://pragprog.com/the-pragmatic-programmer/extracts/wizards



Du kan selvfølgelig også benytte dig af eclipse i stedet for netbeans. Det har den fordel at du skal skrive alt koden selv, så du ved hvad de forskellige ting i koden gør, i stedet for at netbeans generer view delen for dig.. Et godt eksempel på en java applikation, med en gui applikation er denne:

import java.awt.event.ActionEvent;
import java.awt.event.ActionListener;

import javax.swing.JButton;
import javax.swing.JFrame;
import javax.swing.UIManager;
import javax.swing.UnsupportedLookAndFeelException;


public class Frame extends JFrame {


public Frame(){
this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
this.setSize(300, 300);


JButton b1 = new JButton("My First Button");
b1.addActionListener(new ActionListener() {
public void actionPerformed(ActionEvent e) {
System.out.println("You clicked the button");
}
});
this.add(b1);
}

public static void main(String[] args) throws ClassNotFoundException, InstantiationException, IllegalAccessException, UnsupportedLookAndFeelException {
UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getSystemLookAndFeelClassName());
Frame frame = new Frame();
frame.setVisible(true);
}

}


Dette lille stykke java-kode benytter sig af swing til at lave et vindue med en knap, hvorpå der står "My First Button" og når der klikkes på knappen skriver programmet "You clicked the button" til Systemmets output (hvilket du ville kunne se i consolen i eclipse).

Grunden til, at der står den linjes kode med UIManager er for at sætte look and feel, til at ligne alle andre windows applikationer (så det netop ikke ligner en java-applikation).

Man kan selvfølgelig lave mange andre ting med swing; men det ville kræve en lidt længere kode.





Hej Martin og Kevin

Super tak begge to, jeg tror jeg starter med Netbeans så kan jeg altid
forsøge med eclipse senere.

Med venlig hilsen

René Poulsen



t