Mobiludvikling

Tags:    webdesign

<< < 12 > >>
God formiddag allesammen

Har netop læst lidt af Dwarfs analyse omkring mobile platforme, og må sige det gjorde da netop mobiludvikling meget mere spændende.
Har i noget tid sagt jeg skulle begynde at se nærmere på det, men nu for alvor kommer der interesse for det.

Jeg får dog naturligvis nogle spørgsmål da jeg endnu aldrig har rodet med det.

1) Er der en mulighed for i det request man modtager, at se om det er en mobilenhed/mobilbrowser der bruges til at tilgå ens side så man kan differenciere siden man præsentere til brugeren?
- Altså sådan så når man går ind på fx bio.dk fra sin tlf. så får man en side der ligner en app, og hvis man tilgår den via sin computer får man en normal stor side.

2) HTML5 virker meget tillokkende da der er nogle elementer der skulle være tiltænkt mobiludvikling. Hvordan fungerer det så mht. app's? Kan man få en HTML5 side/applikation til at blive lagt ind på en android eller iphone som et ikon/applikation så de nemt kan tilgå ens mobile side?

3) Kan man lave sådan nogle af de der firkantede billede med nogle sorte pixels indeni der kan sende en til en specifik adresse?
- Tænker fx at en shop kan have sådan en man kan skanne i deres fysiske butik og så se alle de spændende tilbud på deres mobil. Således skal man jo selvfølgelig kunne lave en til hver fysisk butik.

4) Er der nogle bekymringer, udfordringer eller råd i kan give med på vejen? Nogen med noget dybere erfaring på området?





Indlæg senest redigeret d. 22.07.2011 10:08 af Bruger #16651
11 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
1. Ja - mobilbrowsere sender UserAgents med ligesom alm. browsere, derved kan du afkode denne header og differentiere mellem de forskellige browsere.

2. Ved ikke helt, men mener at det kan lade sig gøre på iPhone. Så muligvis også på Android.

3. Ja da, de hedder 2D barcodes.

4. Ser navigation som et meget stor udfordring, hvis man vil lave noget som ikke følger de normer som f.eks apple har lært folk at anvende.



1.
Ja. Du kan læse det ud fra User-Agent headeren. Du skal nok finde et eksisterende programbibliotek der kan det, og vælg et godt et. Jeg støder fx ofte på sider, som tror at min Firefox på Windows er en mobilbrowser fordi jeg bruger en alpha-version af Firefox, og så får jeg vist en mobiludgave på min PC, hvilket ikke er sjovt.

En anden mulighed er at sende det samme indhold til alle klienter og tilpasse indholdet med CSS Media Queries.

2.
Hvis du vil have en HTML-applikation til at optræde som en mobilapplikation med eget ikon på startskærmen, så skal du bruge et lille wrapper-program, som indeholder en lille forsimplet webbrowser der er sat op til din side som startside. Fx www.phonegap.com .



Michael
Mange tak nu har jeg lidt at se nærmere på :)

Jesper
Mange tak for input også! Helt klart noget jeg kan bruge til noget og skal bruge noget tid på at se nærmere på!

1. Jeg er ikke sikker på jeg er enig i at sende samme indhold til alle klienter, da jeg er overbevist om at ofte vil du forsimple din mobilklient hvor der ikke er lige så meget tekst, billeder og indhold, netop fordi mobilklienten skal være lille kompakt og effektiv til det formål den er lavet. Så man også kan undgå så store datamængder der skal sendes til mobilklienten, og gøre det dyrere og svartiderne bliver længere = dårligere oplevelse for brugerne :)



2. Der findes ikke sådan noget til android.

3. De hedder QR codes



Jonas
Så der er ikke en måde at præsentere noget HTML som en app? Altså udover i androids browser?
For så er mulighederne jo faktisk ret så begrænsede for at lave hoveddelen af en app i HTML og så wrappe den specifikt til de forskellige platforme.
For ville gerne ud over at skulle lave native apps der skulle vedligeholdes til hver sin platform.



Jonas
Så der er ikke en måde at præsentere noget HTML som en app? Altså udover i androids browser?
For så er mulighederne jo faktisk ret så begrænsede for at lave hoveddelen af en app i HTML og så wrappe den specifikt til de forskellige platforme.
For ville gerne ud over at skulle lave native apps der skulle vedligeholdes til hver sin platform.


Nej det er der ikke, men du kan jo bruge titanium eller phonegap.



Jonas: Hvorfor skriver du nej, og derefter navnet på de frameworks der netop gør at man kan?



Jonas: Hvorfor skriver du nej, og derefter navnet på de frameworks der netop gør at man kan?

Jeg forstod det som at kunne tilføje et bogmærke fra sin mobilside i browseren og så få det til at blive vist i listen af applikationer, hvilket man ikke kan på en android telefon.



årh pyh der blev jeg da også lige forvirret og ikke mindst trist men godt der kom styr på det hehe
så for at slå det fast så kan man godt få en applikation der viser noget html indhold i sig? således at man kan lave en html5 spå som vises indeni den native app og så udnytter de muligheder platformen har?



årh pyh der blev jeg da også lige forvirret og ikke mindst trist men godt der kom styr på det hehe
så for at slå det fast så kan man godt få en applikation der viser noget html indhold i sig? således at man kan lave en html5 spå som vises indeni den native app og så udnytter de muligheder platformen har?


Prøv at gå ind på titaniums og phonegaps hjemmesider og læs hvad det er for noget. Så får du nok det mest præcise svar.



<< < 12 > >>
t