Membership.GetUser eller Profile.GetProfile ?

Tags:    c# membership asp.net

<< < 12 > >>
Hej udviklere! :)

jeg har et spørgsmål... Som i nok vidste..
Hvad er forskellen på Membership.GetUser og Profile.GetProfile ?

Jeg er igang med at lege lidt med et Brugersystem og jeg har kun prøvet det få gange.. I må gerne forklare det ned til mindste detalje :)

Mange tak folkens! :)



11 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Membership gemmer kun informationer omkring brugernavn og email, det vil sige at hvis du vil have adresse, postnummer, by osv. skal du bruge profile, der kan du angive (i web.config) hvillke ekstra elementer en bruger skal have. Jeg plejer nu at lave min egen tabel i databasen med disse informationer i, da jeg typisk har klasser til det, men det er bare mig :-)

Membership.GetUser() henter så den bruger du er logget ind som
Membership.GetUser("admin") henter brugeren "admin"

Ovenstående gør at du kan få fat i deres brugernavn og email.

Profile.GetProfile() henter din profil og du kan nu tilgå fx. adresse og postnummer.

Du skal nok også lige kigge på "Roles", der kan du lave rollestyring, fx. kan du tilføje brugere til roller, og spørge på om en bruger er i en bestemt rolle, fx. Roles.GetRolesForUser().Contains("Administrator")



Tror at jeg har fundet ud af det :)!
- Profile-settings defineres i Web-config. Altså de forskellige attributter som f.eks. adresse .. De gemmes så i én kolonne i databasen :)
- Er jeg helt på den eller ?


Det passer fint :-) måden de gemmer på er ikke optimal, enig. Men det er nemt. Jeg bruger som sagt oftest mit eget objekt/database tabel, da jeg ikke kan holde ud at tænke på at alle ekstra attributter bliver gemt i en enkelt kolonne :-)



Er lige med på en lytter... Researcher selv Membership som et led i en større applikation.



Bare iorden Michael :)
- Det er det samme her ;)



Jeg vil gerne spørge i hvilken sammenhæng...? :)



Når jeg skal hive informationer om en bruger ud ;)?



Membership er det et framework? :D



Ok, nu er jeg med så. En del af .NET som jeg ikke selv har arbejdet med. Det hjalp lidt på min forståelse :D



Jepsen, det konfigureres i din web.config. Den nemme vej der til (i visual studio) er at markere dit projekt i din solutio explorer og under "Project" menuen så vælge det nederste punkt "ASP.NET configuration". Så kan du styre bruger, databaser etc, men ikke profiler så vidt jeg husker.

Membership er ikke så meget et framework, det er en serie klasser der er indbygget i .NET frameworket til at lave adgangs-kontrol på web applikationer.



Er lige med på en lytter... Researcher selv Membership som et led i en større applikation.


Lytter også med.. ;)



<< < 12 > >>
t