Background virker ikke med billede

Tags:    html css background image

Hej,

Jeg har problemer med at få tilføjet mit baggrundsbillede på min side. Jeg kan uden videre tilføje en baggrundsbillede gennem css.

Sætter jeg billedet ind direkte i body tagget (<body background="image/bg.png"> ) er der intet problem.

Men når jeg så går over i min css fil og tilføjer baggrunden (background: url('image/bg.png'); ) sker der ingenting. Tilføjer jeg til gengæld en farve (background: green; ) kommer den grønne baggrundsfarve frem uden problemer.

Jeg kan ikke helt få dette til at give mening. Henvisningen til filen er tydeligvis rigtig, da den virker i body-tagget. Bruger jeg til gengæld samme henvisning i css filen sker der ingenting. css filen er tydeligvis connected til min side, da den jo kan gøre baggrunden grøn.

Er der nogle der forstår dette problem - og kender en løsning på det? For jeg er selv meget forvirret.

Venlig hilsen
Jeppe



Indlæg senest redigeret d. 04.08.2011 00:17 af Bruger #13920
8 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er fordi at attributten hedder background-image i stedet for background når der er billeder med :)



<body style="background-image:url(image/bg.png);">
eller måske
(<body background-image="image/bg.png">

Sådan der måske? :B



Jeg ville bare godt have det lagt over i min css fil, hvis det var muligt - hvilket jeg ikke forstår det ikke er.



Indlæg senest redigeret d. 04.08.2011 00:57 af Bruger #13920
Hej Jeppe,

Din attribut er sådan set god nok, selvom det er rigtigt som Nicky skriver også godt kan bruge background-image.

Jeg tror problemet er et af disse to:

1: I din css-fil, skal den fulde attribut se således ud:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Ved ikke om du måske har glemt "body {" og "}" til sidst.

2: Hvis din css-fil i ikke ligger løst i roden samme med mappen "image", men i sin egen mappen, som måske hedder "css", "styles" el.lign., så skal attributen se således ud:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Altså "../" foran "image".

Håber det giver mening og hjælper dig.



Det giver skam mening, men det løser alligevel ikke problemet, da mit stylesheet ligger i roden - så det jeg skrev burde passe, men skidt med det. Jeg ligger bare baggrunden body-tagget, så går det nok :)



Har du prøvet følgende?

Fold kodeboks ind/udCSS kode 





Har du prøvet følgende?

Fold kodeboks ind/udCSS kode 



Det er præcis det jeg gør. Har løst problemet. Brugte billedredigeringsprogrammet Pixelmator - og havde sat den til at gemme i png (hvilket jeg så ikke havde alligevel) - så det var en ren bommert fra min side :)



Godt du fik løst det :P Kender godt det med at gemme i png (tror man), men gør man så ikke :P



t