Nogle lidt "sjovere" resourcer til c++

Tags:    c++

Ja så skete det endelig. Har før haft stukket næsen lidt ned i c++, men denne gang går jeg hele vejen og har lovet at sætte mig selv ind i det mens jeg går på matematisk STX (er lige startet i 1.x på dag 2).

Jeg har haft rodet med utallige andre sprog i snart 4 år vil jeg gætte på, og .NET er nok min foretrukkende lille "elsker". Men det kan godt blive lidt for sukkersødt altid og sidde at lege bag skudsikre ruder med polstrede vægge, og ingen farlige ting at lege med.


Basis tingene i C++ kommer let kan jeg mærke da hele "programmør tankegangen" sidder brændt fast i hjernecellerne på mig. Sammen med projecteuler.net og diverse små sjove projekter som lige at smække en simpel "password bank" eller primtals generator sammen, så har det gået meget fint.

Men nu ville jeg jo gerne ud i de lidt sjovere ting. Nu tænker jeg ikke så meget på grafisk brugerflade da jeg har prøvet det før og jeg fandt det mildest talt spild af tid, taget i betragtning af der er andre sprog til når tingene skal se godt ud.

Jeg tænker på især netværkskommunikation, eventuelt kryptering, måske afspille noget musik eller noget. Who knows? Alle de der "nerdgasm" relaterede ting når man vil sætte sig ind i de lidt mere "vilde" aspekter af programmering.

Jeg menes at kunne huske en bruger "Bertel Brander" eller noget i den stil som havde en alt for fed side med diverse C++ eksempler og tutorials. Jeg har søgt og søgt men har ikke kunnet finde manden endnu herinde, ej heller hans side via Google.

Jeg så også gerne links til andre sider i den retning. Mit umiddelbare mål kunne fx være at prøve at skrive en high performance chat server i C++.

Nu jeg er ved det ville jeg da egentlig også gerne dykke ned i Serial kommunikation i C++, så jeg kan snakke med mine Arduinoer.
Jeg ser helst guides der skriver det meste fra bunden, i stedet for libraries og diverse færdige løsninger.


Jeg ved godt at det jeg beder om sikkert ender i et mareridt af en indlæringskurve, men jeg er frisk på en udfordring. (Det går jo ikke at Microsoft skal holde mig i hånden gennem hele livet vel? ;))



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Netværkskommunikation, der skal du kigge på Berkeley Sockets. Det er vidst nogenlunde understøttet hele vejen rundt på samtlige platforme. Kryptering o.l. er jo bare en masse bitoperationer, som nok noget af det C/C++ er bedst til.

Afspille musik, der er vi ovre i noget forholdsvist platformsrelateret. C++ har ingen standard funktion for hvordan det kan gøres, og der er lidt af en vej indtil lydkortet.

Chat servers lyder overskueligt, har engang lavet en IRC server og klient, der fungerede ganske godt.

Bertel Brander er vidst vores oldschool-programmerings-guru herinde, og hans hjemmeside er http://www.damb.dk. (Med fokus på Win32 API'et)

Personligt har jeg ikke det store tilovers for C/C++, men det er et kraftfuldt sprog og er helt sikkert med til at skabe forståelse inden for hukommelseshåndtering, hukommelseskopiering osv.

Held og lykke herfra :)

PS: C++ er ikke sjovt. Det er dødsens alvor.



Indlæg senest redigeret d. 14.08.2011 19:40 af Bruger #11328
PS: C++ er ikke sjovt. Det er dødsens alvor.


Haha jeg tager det med et smil. Alting kan blive sjovt hvis man brænder for det :P

Tusind tak for det link, kunne virkelig ikke huske den adresse. Sidst jeg kiggede på den var det med lidt useriøse øjne, denne gang skal der ske noget.

Det gør ikke så meget at jeg skriver primært rettet mod Win32 foreløbigt. Det er mest det at komme lidt væk fra .NET og dets børnevenlige miljø.



t