HTML5 eller stadig XHTML

Tags:    html5 xhtml

Hej

Jeg har læst lidt rundt omkring, men jeg synes det er svært at få et entydigt opdateret svar på følgende(selvom jeg godt ved at folk sjældent er helt enige om den slags):

Er det værd at bruge HTML5, som det ser ud nu? Er de dele af HTML5, som er færdigudviklede, kompatible i diverse browsers?

Eller er det mest sikkert at udvikle en hjemmeside i XHTML? Og eventuelt bruge nogle funktioner fra HTML5 (dog stadig med XHTML doctype osv.)?

På forhånd tak..



7 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det helt klart værd at bruge HTML5 nu.
Der er mange spændende ting i HTML5.

Med kompatible mener du så om de vises ens i diverse browsere eller hvad mener du ?
Det er forskelligt hvad de forskellige browsere understøtter. Men som tider går vil de undersøtte flere ting.
Men en god del er understøttet allerede nu.

Så vidt er ved har w3c.org forladt fremtidige versioner af XHTML til fordel for HTML5.
Personligt har jeg aldrig haft nogen fordel ved at bruge XHTML da jeg aldrig har fattet det med XML.

Men jeg vil mene det er bedst at bruge <!doctype html> hvis du har tænkt dig at bruge noget HTML 5 kode ellers kan det være du løber ind i problemer... om ikke andet når du forsøger at validere din side så før du jo nok afvide at diverse elementer ikke er tilladt hvis du brugen en anden doctype.



I princippet kan du ikke bruge HTML5 elementer og så en XHTML doctype. Det er modstridende, da XHTML er en type opskrift mens HTML5 er en anden type opskrift.

Hvis man skal tage den efter W3C kan du ikke bruge HTML5 før de er færdige. Chrome, Firefox og Safari er dog blevet integreret en hel del med HTML5 standarden - ved ikke hvor langt de er nået i IE9, eller andre mindre kendte browsere. Men ingen af delene kan defineres som færdigudviklet før W3C har sat standarden.

I bund og grund handler det om at benytte laveste fællesnævner. Her er det typisk IE som sætter niveauet. Ellers kan du vælge at bruge de funktioner som du ønsker og down-grade der hvor der er mangler. Det sætter dog større krav til at du tester og får testet i så mange browsere som muligt.

Men der er nogen der mener at http://html5boilerplate.com/ er et godt udgangspunkt for at arbejde med HTML5.



Som mere eller mindre allerede nævnt - hvis valget står mellem XHTML og HTML5 bør du klart vælge HTML5. Først og fremmest er XHTML så godt som afgået ved døden (det passer så alligevel ikke helt da der også findes XHTML under HTML5 - men jeg taler om nuværende XHTML-versioner) da W3 har nedlagt arbejdsgruppen og anbefalingerne går da også på HTML4 - samtidig har XHTML en del uhensigtsmæssigheder, primært drejer det sig om, at selvom du udvikler XHTML serverer du det højst sandsynligt som HTML hvilket betyder at browseren faktisk forsøger at fortolke fejlfyldt markup.

Hvis du ikke har noget specielt grund til at arbejde med HTML5 så start ud med HTML4 - har du en valid omgang HTML4 kan du, den dag du får behov for HTML5, betydeligt lettere skifte end hvis du fortsætter med XHTML da det stort set kun kræver et skift i doctype.



Men der er nogen der mener at http://html5boilerplate.com/ er et godt udgangspunkt for at arbejde med HTML5.

Netop HTML5 Boilerplate vil jeg gerne slå et ekstra slag for.

Den gør meget ud af at samle best practices og de bedste libraries til CSS3 og Javascript, samtidig med at den indeholder, præpakket, alle de hacks der skal til for at få alle browsere med, og lave graceful degradation til kropumulige browsere.



Jeg har aldrig været den store fan af XHTML og er for de fleste projekters vedkommende blevet ved HTML 4. Er nu begyndt at skifte over til HTML 5 flere steder. Mest fordi HTML 5 i vid udstrækning er bagudkompatibel med HTML 4. Der er rigtig mange situation hvor man ved at bruge HTML 5 giver nogle ekstra nice features til de brugere der har en browser der understøtter det, mens resten stadig kan bruge funktionaliteten uden fejl.



Det lyder ret entydigt til, at det er værd at "skifte" til HTML5 allerede nu. Nogle nævner at man ligeså godt kan blive ved HTML4 (frem for XHTML), hvis man ikke har brug for de nye HTML5 funktioner, men så vidt jeg har forstået, så er XHTML stort set bare en mere stringent udgave af HTML4 (se f.eks. W3Schools - XHTML).

Vil det sige, at eftersom XHTML udviklingen er stoppet, så giver det mere mening at bruge <!DOCTYPE HTML> (HTML5) til alle dokumenter, som eventuelt indeholder nye HTML5 funktioner (eller vil komme til det), da denne er bagud kompatibel med HTML4? Også selvom at alle browsere muligvis ikke understøtter denne nye version?



Først og fremmest, der er aldrig nogen der har sagt at w3schools er god - der er en god portion fejl på den side, så skal du være helt sikker på noget omkring fx (X)HTML-standarderne så gå til kilden selv, nemlig W3. Tag et kig her i stedet http://www.w3.org/MarkUp/2004/xhtml-faq

Set udefra er XHTML bare en mere stringent version af HTML - men bagved ligger der altså kæmpe forskelle, fx og nok vigtigst at XHTML bør sendes som application/xhtml+xml i forhold til HTMLs text/html. Der er bare det store problem, at nogle browsere ikke forstår application/xhtml+xml og så er vi tilbage til det jeg skrev tidligere, at dokumentet alligevel sendes som text/html og dermed sætter du i bund og grund browseren til at tolke invalid HTML. Taler vi XHTML1.0 er text/html dog tilladt - men så kunne man lige så godt have valgt HTML4.

Set med Microsoft-øjne er XHTML med text/html dog set som en de facto standard - så i fx ASP.NET webforms er det så godt som umuligt at lave helt igennem valid HTML4.

Du kan læse om springet til HTML5 her http://www.w3.org/TR/html5-diff/#backwards-compatible



t