Opgave: Kryptering, Matematik og Fysik?

Tags:    kryptering matematik fysik

<< < 12 > >>
Hej

Jeg skal snart begynde på mit Studieretningsprojekt i 3.g og jeg har tænkt på emnet kryptering. Projektet skal skrives i 2 fag, hvor jeg regne med at det bliver matematik (A-niveau) og fysik (B-niveau) - man kan dog undtagelsesvis få lov til at skrive i ét, men det kræver en god begrundelse og at man indrager flere faglige tilgange og metoder, hvilket virker så godt som umuligt i dette tilfælde.

Jeg har en nogenlunde ide om matematikken i emnet: noget med hvad kryptering er, talteori (primtal), evt. RSA kryptering.

Fysik er det klart bedste bud på nr. 2 fag, i forhold til mine interesser, men jeg er dog i tvivl om vinklen på fysikken, som ligger tæt nok på kryptering, til at kunne skrive en samlet opgave om det.

En ide kunne være noget om det binære talsystem og hvordan en computer fungerer. Eller noget om hvordan information sendes elektronisk.

Jeg vil sætte pris på hvis nogen vil komme med ideer til vinkler på fysikken og meget gerne pege mig i en retning med f.eks. et link eller lignende.

På forhånd tak



12 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 33 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Anders.
Jeg skrev selv også om kryptologi som studieretningsopgave og har også beskæftiget mig med kryptologi igennem mit studie på universitetet.

Jeg vil anbefale fagene Matematik og Historie, frem for fysik. For fysik har intet med Matematik at gøre. Jeg vil personligt ikke gå ind på kvantecomputere. Det er for stort et emne.

Kryptologi
RSA er super, men kan være hård, da der er masser af talteori. Andre emner kan er også interessante:
- Hvordan finder man primtal? - Miller Rabin Algoritme
- El-Gamal er efter min mening en meget mere forståelig kryptering end RSA. Krypteringen er sikker ved den bruger noget der hedder: Discrete Logarithm Problem modulo p.
- Diffie-Hellman key agreement er en måde hvor to personer kan udveksle nøgler (til krypteringer) imellem sig, så de kan sende privat til hinanden
- Secret Sharing

Historie delen
Og syntes ikke nødvendigvis at du skal snakke om Kryptologi i "gamle dage" men du kunne snakke om nødvendigheden for krypteringer i moderne samfund - og endnu vigtigere Digital Signatur.
Som punkter du kunne komme ind på kan der tænkes:
- Amerika og andre landes politik i forhold til krypteringer.
For eksempel USA prøver nemlig at begrænse avancerede krypterings teknologi til øvrige lande.
- Krypteringer vs. efterretningstjenester.
Stater ønsker krypteringer til at beskytte privatlivets fred og erhvervs hemmeligheder. Men ønsker også at staten kan følge med.



God litteratur:
Super god bog på dansk:
Kryptologi - fra viden til videnskab af Knud Nissen.
Alternativt har jeg en pdf-bog omkring alle de emner jeg nævner ovenfor, som vi bruge da jeg læste kryptologi.



Hvis du har nogen problemer med emnet, er du velkommen til at skrive til mig. Kan være jeg kan støve min gamle viden frem igen :)



Indlæg senest redigeret d. 09.10.2011 10:27 af Bruger #5097
Tag et kig på kvantecomputere. Som i teorien kan bryde RSA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_cryptography



Hey Anders :)
Tja... Signalbehandling handler jo blandt andet om hvordan man digitaliserer et analog eller digitalt signal, og det er jo netop det vi har tale om når vi snakker informationstransport. Du kunne snakke om optisk kapler, og alle de teoretiske ting der høre til det.
Er meget længe siden jeg har haft fysik, så det er ikke lige der det er min stærke side, men var måske bare en tanke.

Men grunden til at jeg tænker på signalbehandling og protokoller, er at det jo kunne være fedt at lave en rød tråd igennem din opgave. Start med fysisk at beskrive de enheder der snakker sammen, hvordan signalet bliver sendt igennem kablet, hvordan vi fortolker det, og hvordan vi kan dekrypterer det. Det er hvert fald en lille historie :)



Jeg ville gå samme vej som JanC.



Kigger lige med i denne her tråd. Er selv 1g'er men kommer også til at skulle have de store AT opgaver :)



I forlængelse af hvad Theis skriver ang. historie delen, er Enigma maskinen spændende læsning (http://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine) - og kunne også sagtens bruge i en opgave.



Til den historiske del er "Kodebogen" af Simon Singh super spændende.
Kvantekryptering er bestemt et stort emne, men hvis det er fysik du er interesseret i, så er det nok den eneste måde at vinkle faget ind omkring kryptologi.



@Henrik Pedersen
SRP er noget helt andet end AT - lige pt. virker SRP lettende i forhold til AT. :)

@Theis F. Hinz
Jeg er godt nok meget fast besluttet på at det skal være i fysik, da f.eks. historie interesserer mig meget minimalt (og det er noget af det, som jeg er ved at køre træt i her i 3.g).

Angående kvantecomputer og kvantekryptering, så tænker jeg også at det er et noget stort emne, eftersom at jeg ville foretrække et hovedsagligt matematik projekt (og jeg jo også kun har fysik på B-niveau).
Jeg har fået fysik emnet "elektronisk informationstransport" foreslået af min lærer, altså i forhold til hvordan en computer fungerer, men jeg synes også umiddelbart at det virker lidt irrelevant i forhold til en opgave om kryptering - jeg tænker at det nok ikke ville blive kædet så godt sammen?

Så vidt jeg har forstået, så kan man i nogen grad få udformet problemformuleringen, således at det ene fag er klart mest i centrum. Hvordan ville emnet om kvantecomputere og kvantekryptering mon så fungere som et slags udvidet og mere dybdegående perspektiv?



Hey Anders.
Fair nok. Så vælg hellere noget der interesserer dig. Men omkring kvantecomputer er jeg stadig skæptisk. Jeg har også hørt folk snakke om kvantecomputere når man snakker krypteringer. Men de er stadig ikke meget relevante, for det de kan er at formindske tiden det vil tage at knække fra noget der er praktisk totalt umuligt (et par hundrede år) til noget i praktisk næsten lige så totalt umuligt.
Som det ser ud nu er kvantecomputere hvert fald ikke en trussel mod sikkerheden.

Syntes elektronisk informationstransport lyder meget mere interessant. Der kunne man forestille sig følgende ting interessant:
-Signalbehandling
-Protokoller
-Frasortering af støj (Reed–Solomon/Fejlrettende kode)
-Kryptologi-delen

Det kan hvert fald meget let vinkles med kryptologi.

Men også det syntes jeg bliver et stort emne.




Som Theis skriver så er bogen Kryptologi - fra viden til videnskab af Knud Nissen en SUPER bog. Jeg brugte den selv da jeg skrev om kryptologi i mit studie retningsprojekt (skrev selv i Mat A og Historie). Det er fedt emne og der er masser af stof at sætte sig ind i, så du skal ikke være bange for at løbe tør.



<< < 12 > >>
t