Opgave: Kryptering, Matematik og Fysik?

Tags:    kryptering matematik fysik

<< < 12 > >>
Hej

Jeg skal snart begynde på mit Studieretningsprojekt i 3.g og jeg har tænkt på emnet kryptering. Projektet skal skrives i 2 fag, hvor jeg regne med at det bliver matematik (A-niveau) og fysik (B-niveau) - man kan dog undtagelsesvis få lov til at skrive i ét, men det kræver en god begrundelse og at man indrager flere faglige tilgange og metoder, hvilket virker så godt som umuligt i dette tilfælde.

Jeg har en nogenlunde ide om matematikken i emnet: noget med hvad kryptering er, talteori (primtal), evt. RSA kryptering.

Fysik er det klart bedste bud på nr. 2 fag, i forhold til mine interesser, men jeg er dog i tvivl om vinklen på fysikken, som ligger tæt nok på kryptering, til at kunne skrive en samlet opgave om det.

En ide kunne være noget om det binære talsystem og hvordan en computer fungerer. Eller noget om hvordan information sendes elektronisk.

Jeg vil sætte pris på hvis nogen vil komme med ideer til vinkler på fysikken og meget gerne pege mig i en retning med f.eks. et link eller lignende.

På forhånd tak



12 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 33 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
@Theis Hinz
Hej Theis
Jeg kan godt følge dig omkring kvantecomputere og det er heller ikke fordi jeg finder det vildt spændende, da jeg heller ikke synes at det virker så praktisk relevant.

Ja synes også at elektronisk informationstransport lyder mere interessant, hvilket nok også skyldes min interesse for IT, men jeg havde bare en forestilling om at det ikke ville passe så godt sammen med kryptering i matematik og fysik. F.eks. når du nævner signalbehandling og protokoller, så tænker jeg straks mere datalogi..

Vil du uddybe hvad fysik har med signalbehandling, protokoller eller frasortering af støj at gøre eller måske sende et link til noget omkring det?

Men tak for forslaget:) jeg skal vælge fag imorgen (ikke emne), så nu bliver det mat-fysik og så må jeg se hvordan jeg kan få vinklet et godt emne.

@Martin Askjær
Ja, jeg har også kigget på bogen og jeg køber den når jeg får emnet på plads.



Indlæg senest redigeret d. 10.10.2011 17:52 af Bruger #16590
Det lyder som en udmærket ide. Jeg vil få fat i nogle bøger og studere det - så kan jeg skrive igen hvis det er..

Tak for hjælpen.



<< < 12 > >>
t