Fange trådløs router type N med type G

Tags:    belkin netvaerk

Hej.

Jeg har i min bygning adgang til trådløst netværk via en Belkin type N router og kunne godt tænke mig at min stationære computer også kom på dette net.

Udenom alle ekstraudgifter, har jeg en Belkin type G trådløs router liggende.

Enkelt og kort spørgsmål: Kan jeg forbinde (trådløst) min Belkin G router til det trådløse netværk i bygningen, som benytter typen N ?

Hvis ja, hvordan skal jeg gribe det an?

Hvis nej, ved jeg at jeg skal investere i et trådløs netværkskort.

Mvh.



10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Har googlet lidt videre og tilsyneladende kører N typen hurtigere end G typen, så at forbinde disse to via kabel vil altid slække på forbindelsen fra G til computer.

Vi kan kigge på den trådløse hastighed og den kabelførte hastighed.

Den trådløse standard der bruges i WiFi hedder IEEE80211
http://da.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Kort fortalt der er pt 3 gængse varianter: B < G < N
B = optil 11 Mbps
G = optil 52 Mbps
N = optil 300/600 Mbps

På kabelfronten ser forskellen sådan her ud:
Belkin G = Fast ethernet = 100 Mbps
Belkin N = Gigabit ethernet = 1000 Mbits/1 Gbps

Har du et 1 Gpbs netkort i din stationær, vil du alt andet lige opnå den højeste hastighed.

Nummer 2 ville være et 802.11N netkort i din stationær, såfremt den trådløse forbindelse er tilfredsstillende.

Nummer 3 Kabel.

Men alt andet lige, er dette kune hastigheden hentil routeren - det kan ikke gå hurtigere ud af huset, end din internet hastighed.

Kabel kunne være en mulighed, men vil det ikke slække på forbindelsen jo længere kablet er, eller er det en skrøne fra gamle dage?

Jo længere kablet er, jo større er sandsynligheden for fejl o.l. Men det samme kan man sige gælder trådløst.

Hvor langt sådan ca. er det i meter?

Problemet er at den trådløse router + stikket ind i huset står fjernest væk fra min lejlighed og lige nu kører det trådløse igennem 3-4 vægge inkl. gulv hvilket betyder at jeg kun har 40-60% modtagelse og knap 3mbit ud af 20.

Ville problemet blive løst hvis den trådløse router sad i opgangen og jeg hiver et kabel derfra op til min stationære computer? Det er godt nok nogle meter jeg skal ud i, så igen kommer spørgsmålet med slækket forbindelse.






99,9% sikkert nej - Hverken din G eller N router kan agere klient på WiFi eller har repeater e.l. funktionalitet.

Så skal der være en kunstig bro imellem, dvs. en klient med 2 trådløse forbindelser. Dette er ikke løsningen.

Måske er muligheden der, med custom firmware. Men har ingen personlig erfaring med belkin routere.

Har du helt udelukket at trække kabel?



Har googlet lidt videre og tilsyneladende kører N typen hurtigere end G typen, så at forbinde disse to via kabel vil altid slække på forbindelsen fra G til computer.

Kabel kunne være en mulighed, men vil det ikke slække på forbindelsen jo længere kablet er, eller er det en skrøne fra gamle dage?

Problemet er at den trådløse router + stikket ind i huset står fjernest væk fra min lejlighed og lige nu kører det trådløse igennem 3-4 vægge inkl. gulv hvilket betyder at jeg kun har 40-60% modtagelse og knap 3mbit ud af 20.

Ville problemet blive løst hvis den trådløse router sad i opgangen og jeg hiver et kabel derfra op til min stationære computer? Det er godt nok nogle meter jeg skal ud i, så igen kommer spørgsmålet med slækket forbindelse.



Glimrende indlæg, så blev jeg da dét klogere på at kablet forbindelse vil være optimalt for mit vedkommende.

Lad os antage at routeren bliver flyttet ud i opgangen, så skal kablet være ca. 10 meter. Omvendt hvis den ikke bliver flyttet, skal jeg kable den ca. 30 meter.

Men jeg blev klogere på tingene, tusinde tak skal du have Stefan.



Tommelfingerreglen siger 100m hvis kablet er helt isoleret fra støj. Et alm. uskærmet kabel vil højst sandsynligt kunne klare de 30 meter, men det kunne være en god idé at opfre lidt penge på et skærmet kabel.




Hvis du ejer begge routere burde det ikke være alt for indviklet. Dog skal N routeren ned og køre G hastighed.

Ja, i netværk er det altid laveste fællesnævner. Men 2 sendere der taler samme sprog, er ligegyldigt så længe de ikke taler sammen.

Man kan gøre det at router N,s signal bliver forstærket af router G. Og din stationær er så forbundet til router G.

Hvordan?

Et noget overfladisk "det kan man godt", uden nogen form for uddybning af metoden. Du ved godt at, den funktionalitet du beskriver ikke er særlig udbredt blandt non-professionelt udstyr?


Jeg læste også at din router n, er på den anden side af adskillige væge. Prøv at gør den til en G router og se om du får bedre modtagelse.

Nejnejnej. Det vil kun give en forringelse at hoppe ned på 2.4 ghz båndet. Allerhøjest forsøg med kanalskifte.



Ja, i netværk er det altid laveste fællesnævner. Men 2 sendere der taler samme sprog, er ligegyldigt så længe de ikke taler sammen.
Der var jeg heldig. Det siger min CCIE lærer også, samt at jeg fik læst det igen i CCNA. Men det er derfor du ikke har mormors bærbar på det trådløse. For hvis du kører N og hun kører B, så tænkt dig til hvad der sker.
netværk er det altid laveste fællesnævner


Ved ikke om du ved det. Men hvis et trådløst signal sidder bag en væg mm. Så ville signalet nå kortere med N (5GHz) fordi signalet er lettere modtageligt overfor signal tab (en væg) og taber derfor mere signal styrke end G (2.4GHz), fordi det er mindre modtagelig for signal tab. Overvej venligst det. Samtidig så får du hvad 52Mbps med G. Men hvem sider at Mikkel har en WAN opkobling der overstiger den (6.5MBs)? Og 52Mbps er teoretisk, inden nogle skulle flame det. Med uddyb da venligst hvorfor man skal holde sig fra 2.4GHz båndet.

Hvordan?

Noget med at du giver begge dine routere det samme ssid, var noget jeg kikkede nærmere på i....... 2009? deromkring. Men jo det kan godt lad sig gøre med ikke professionelt udstyr.
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080712180538AARPfNx

Nu når du kommenter mit på den måde jan jeg jo også lige kommentere
Jo længere kablet er, jo større er sandsynligheden for fejl o.l. Men det samme kan man sige gælder trådløst.


Et elektrisk signal "løber" med 72.000KM/t. Så jo du mister signal styrke med jo flere meter du putter på. Men er det mærkbart? Næppe. Og for fejl kan du bruge et skærmet kabel for at undgå cross talk.



Indlæg senest redigeret d. 13.10.2011 14:35 af Bruger #16700
Ja, i netværk er det altid laveste fællesnævner. Men 2 sendere der taler samme sprog, er ligegyldigt så længe de ikke taler sammen.
Der var jeg heldig. Det siger min CCIE lærer også, samt at jeg fik læst det igen i CCNA. Men det er derfor du ikke har mormors bærbar på det trådløse. For hvis du kører N og hun kører B, så tænkt dig til hvad der sker.

Såfremt routeren understøtter B, vil den nedjustere til B og alle på den sender(routeren har muligvis flere) vil køre på laveste fællesnævner. Hvilket jeg allerede skrev?

netværk er det altid laveste fællesnævner


Ved ikke om du ved det. Men hvis et trådløst signal sidder bag en væg mm. Så ville signalet nå kortere med N (5GHz) fordi signalet er lettere modtageligt overfor signal tab (en væg) og taber derfor mere signal styrke end G (2.4GHz), fordi det er mindre modtagelig for signal tab. Overvej venligst det. Samtidig så får du hvad 52Mbps med G. Men hvem sider at Mikkel har en WAN opkobling der overstiger den (6.5MBs)? Og 52Mbps er teoretisk, inden nogle skulle flame det. Med uddyb da venligst hvorfor man skal holde sig fra 2.4GHz båndet.


Den var jeg vidst selv uden om - Jeg skrev en ting, men mente noget andet
Jeg skrev:
Det vil kun give en forringelse at hoppe ned på 2.4 ghz båndet.
Men mente - ikke skulle hoppe ned på G, medmindre en klient kræver det! N giver bedre range end G på 2,4ghz.

Hvordan?

Noget med at du giver begge dine routere det samme ssid, var noget jeg kikkede nærmere på i....... 2009? deromkring. Men jo det kan godt lad sig gøre med ikke professionelt udstyr.

Så du ved altså ikke noget om det? Dit skråsikre svar er altså totalt iorden :)

Nu når du kommenter mit på den måde jan jeg jo også lige kommentere

Hit me!

Jo længere kablet er, jo større er sandsynligheden for fejl o.l. Men det samme kan man sige gælder trådløst.


Et elektrisk signal "løber" med 72.000KM/t. Så jo du mister signal styrke med jo flere meter du putter på. Men er det mærkbart? Næppe. Og for fejl kan du bruge et skærmet kabel for at undgå cross talk.

Taler vi generelt eller #Topic eksempel?

#Topic = brug kabel.

Ellers kan jeg kun sige at, jeg taler udfra erfaring, der rækker udover et simpelt hjemmenetværk. Jeg anbefaler virksomheder, at bruge fiber ved over 100m.






Indlæg senest redigeret d. 13.10.2011 15:06 af Bruger #955
ikke skulle hoppe ned på G, medmindre en klient kræver det! N giver bedre range end G på 2,4ghz.
Ikke nødvendigvis. Det tror jeg også jeg beskrev.

Jeg anbefaler virksomheder, at bruge fiber ved over 100m.

Du kan ikke bruge kobber over 100m og få noget brugbart ud af det, uden at styrke signalet (inden 100m). Så det er pære simpelt.

Så du ved altså ikke noget om det? Dit skråsikre svar er altså totalt iorden

Prøv at læse teksten engang til.



Hvis du ejer begge routere burde det ikke være alt for indviklet. Dog skal N routeren ned og køre G hastighed.

Man kan gøre det at router N,s signal bliver forstærket af router G. Og din stationær er så forbundet til router G.

Jeg læste også at din router n, er på den anden side af adskillige væge. Prøv at gør den til en G router og se om du får bedre modtagelse.



Indlæg senest redigeret d. 12.10.2011 20:39 af Bruger #16700
t