Indsætte billeder og andet i form

Tags:    forms form

Hej

Jeg er ved at udvikle et CMS system, hvor det er muligt at indsætte og redigere indholdet i en database igennem en form - og dermed indholdet af siderne på websitet.

Hvordan kan jeg lave funktion så man kan indsætte billeder, fed tekst osv. uden at kende til HTML eller CSS? Altså sådan at denne funktion danner de tags, som skal bruges (lidt som den oven over denne form). Jeg kan forestille mig det gøres med javascript og eventuelt jQuery.

Et ekstra spørgsmål (som jeg måske gemmer lidt endnu):
Hvordan kan man gøre det nemt at indsætte billeder og lave thumbnails til brug med et galleri, som f.eks. lightbox?

På forhånd tak



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det du søger er en Rich-Text Editor. Læs evt. artiklen 20 Excellent Free Rich-Text Editors, hvis du har svært ved at beslutte dig for, hvilken editor du skal vælge.



Mht. dit ekstra spørgsmål:

Det er faktisk ret omstændigt at uploade billeder i eksempelvis php.
Ikke desto mindre giver fremgangsmåden god mening:

Se eksempel her (PHP):
http://onlinewebapplication.com/2011/08/upload-resize-image-php.html

Til din form bruger du så:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 





Indlæg senest redigeret d. 22.10.2011 10:46 af Bruger #16824
Okay, det hedder en Rich-Text Editor. Så er det noget nemmere at finde ud af hvordan man gør det.

Tak for linket omkring uploads, jeg kigger på det. Det ser nogenlunde overskueligt ud, men jeg skal også have fundet en måde hvor man nemt kan indsætte det uploadede billede i en form. (en person som hverken kender HTML eller PHP)



Forms er til input, ligesom jeg har vist ovenfor.

Hvis du mener når billedet skal ud igen, skal du benytte dig af den sti du gemte billederne i. I det eksempel jeg postede tidligere har du allerede filstierne i variabler. Hhv.:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Gem disse i din database eller en fil, og print dem således:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Og hvis det skal bruges i Lightbox, skal du bare give den $filename +/- .jpg/.jpeg (Er lidt i tvivl om extension indgår i $_FILES['name'])



Indlæg senest redigeret d. 22.10.2011 12:27 af Bruger #16824
t