Lav den lille tabel i Java

Tags:    java programmering tabel matematik

Hej allesammen

Jeg har fået en opgave der skulle være ret simpel, men af en eller anden grund kan jeg ikke rigtig finde ud af hvordan jeg skal få den til at opføre sig som jeg vil.

Opgaven lyder på at jeg skal duskrive den lille tabel, så den først starter med 1 tabellen, herefter 2 tabellen osv. op til 10 tabellen. Dette skal den udskrive både vertikalt og horisontalt i konsollen. Det lyder meget simpelt, men jeg kan af en eller anden grund ikke lige få det som jeg vil.

Måske en af jer kan hjælpe mig lidt på vej :)




3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Du skal benytte to løkker inde i hindanden, hvor den inderste løkke kommer til at køre 100 gange, og den yderste 10. Dette er for at vi kan gange den ene med den anden. F.eks. hvis den yderste løkke er 2 og den inderste 3, vil resultatet af en multiplikation blive 6, næste gang kører den inderste løkke igen og multiplikationen vil nu se således ud - 2 * 4 = 8. Du kan nu hver gang den inderste løkke har kørt ti gange lave en ny linje.

Jeg har tilladt mig at illustrere det i Java.
Fold kodeboks ind/udJava kode 




Indlæg senest redigeret d. 27.11.2011 11:56 af Bruger #4487
Ja, det kaldes også for nested loops.

Grunden til at svaret kom så hurtigt er at jeg selv har leget med et lignende spørgsmål engang. Det var en øvelse jeg fandt på denne hjemmeside - http://www.home.hs-karlsruhe.de/~pach0003/informatik_1/aufgaben/en/flowcontrol.html



Har lige prøvet din kode, og det virker søreme som det skal :)
Havde dog ikke lige forventet at få opgaven løst, men jeg tror også at jeg nu forstår hvordan det foregår :)

Er to løkker inde i hinanden ikke det man også kalder for nested løkker? I hvertfald havde jeg ikke lige tænkt på at benytte 2 løkker til at løse opgaven, men nu ved jeg dette :)

Mange tak for hjælpen



t