Spørgsmål til datamatikere

Tags:    datamatiker matematik

Jeg overvejede at læse til datamatiker, men hvor meget matematik bruger man i studiet og hvilken slags matematik bruger man?
Til de færdiguddannede datamatikere: Hvor meget matematik fra uddannelsen bruger i til Jeres daglige arbejde?

På forhånd tak



7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du har nogle timer hvor du laver udregning af store O for forskellige algoritmer. Ellers er der _ingen_ matematik. Du skal ikke, og kommer aldrig til, under uddannelsen, at skulle bevise noget overhovedet.

Alle de tanker man gør sig når man har disse timer, bruger jeg da en gang imellem. Man kommer omkring alt mulig forskellige. Hvorfor det er bedre at bruge en datastruktur i stedet for en anden osv. Dette gør at jeg lige overvejer valg af disse før jeg går igang med en ny opgave.



Indlæg senest redigeret d. 08.01.2012 17:21 af Bruger #1151
Jeg er ikke datamatiker, men jeg har et godt svar: her

:)



Jeg er heller ikke datamatiker, men jeg vil sige at det kommer an på det man udvikler. Jeg har programmeret lønsystemer i flere år og der er en del beregninger hvor matematikken er kommet mig til gavn. Skal man derimod udvikle f.eks. et HR system, er der ikke noget matematik overhovedet.

Så vær forberedt på, at der kan være en del matematik uden at det er sikkert. Men jeg vil sige, at man i stedet skal være god til logisk tænkning (som ikke altid har noget med matematik at gøre) og så er en abstrakt tankegang heller ikke af vejen.



Det eneste sted jeg har oplevet at vi skulle bruge lidt matematik det er når vi har lavet bit tal om til decimal tal.
Jeg tror dog ikke det er noget du kommer til at bruge når du er færdig :), så svaret vil nok være, ikke specielt meget, jeg har hørt at grunden til kravet er der, er fordi man skal kunne tænke logisk.

Hvis du har prøvet at programmere før, så ved du sikkert hvilket omfang af matematik du skal bruge :).



Du skal have bestået Matematik B, men du bruger det ikke.



Jeg har ikke direkte brugt matematik på mit datamatiker studie, men vil sige at matematik er en god ide for dem som søger ind, da det at kunne tænke forholdsvis logisk, er en rigtig god ting, som udvikler. Der er nogle små ting som Big O, omregning af decimal til binær og hex, men ellers ikke det helt vilde.



Om man skal bruge matematik kommer meget an på, hvad man skal arbejde med.

Jeg arbejder med spilprogrammering (2D), og det gjorde jeg også på studiet alle de steder, hvor jeg kunne presse det ind, og her bruger vi trigonometri og vektorer/matricer...til tider kommer der mere avancerede ting på også såsom bezier og andre typer kurver og statistik.

Men de fleste kan nok klare sig med simpel aritmetik.



Indlæg senest redigeret d. 09.01.2012 11:36 af Bruger #2695
t