CMD kommandoprompt programmering

Tags:    batch programmering

<< < 12 > >>
Hej til allle herinde hos Udvikleren.

Jeg er ny herinde og vil lige forsøge at finde svar her.
Jeg er blevet mere og mere bidt af
kommandoprompten (cmd.exe).

Hvor finder jeg litteratur om
de kommandoer der kan bruges (/? og /help er mangelfuld).
Hvad kan I foreslå, hvis jeg gerne vil
lære at programmere nogle batch scripts.

Så summasumarum:
Litteratur om kommandoer og programmering.
Gerne en god gammeldags papirudgave, men alternativt en digital udgave.





15 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Peder,

Velkommen til :)

Når jeg skal lave batch scripts brugere jeg denne siden:

http://ss64.com/nt/

Der står alle de commands der er, samt en lille beskrivelse af dem.
Hver command er lavet som et link og hvis du klikker på dette står der en længere beskrivelse af commanden og der er et lille eksempel hvor commanden bruges.

Håber dette var svar på dit spørgsmål og kunne bruges til noget :)



En lille google søgning her http://bit.ly/yWtUbB

Der findes en del bøger på amazon men nogle af dem er dyre fordi de er lidt antikke.

Se http://www.amazon.com/Windows-Batch-File-Programming-Book/dp/0079120482 og http://www.amazon.com/Batch-File-Programming-Book-Disk/dp/083064315X



Ved godt at det er et utroligt uhjælpsomt og sløjt svar at få, men jeg ville nok henvise dig til Google. Det er det vi andre ville gøre alligevel for at finde det til dig.

Da jeg i sin tid brugte batch scripts, har jeg i hvert fald fundet eksempler på nettet med det, ret nemt :)



Hej Peder,

Velkommen til :)

Når jeg skal lave batch scripts brugere jeg denne siden:

http://ss64.com/nt/

Der står alle de commands der er, samt en lille beskrivelse af dem.
Hver command er lavet som et link og hvis du klikker på dette står der en længere beskrivelse af commanden og der er et lille eksempel hvor commanden bruges.

Håber dette var svar på dit spørgsmål og kunne bruges til noget :)




Hej Malthe

Alletiders side.
Der står en hel del kommandoer samt nogle som ikke står i "hjælpelisten". Den vil jeg lige lure nærmere igennem. Tak
Så kan jeg ihvertfald komme det grundlæggende meget nærmere.



Ved godt at det er et utroligt uhjælpsomt og sløjt svar at få, men jeg ville nok henvise dig til Google. Det er det vi andre ville gøre alligevel for at finde det til dig.

Da jeg i sin tid brugte batch scripts, har jeg i hvert fald fundet eksempler på nettet med det, ret nemt :)


Hej Pelle

Tak for indlæg.
Synes jeg har brugt timer på at finde noget på nettet. Nogle gange kan det virke lidt svært fordi jeg ikke i forvejen ved, hvilke muligheder, kommandoliniefortolkeren indeholder.
Selvfølgelig kan man skrive noget i retning af "hvordan får man kommandoprompten til at genstarte computeren", men hvis man ved der fx er en kommando der hedder "shutdown", så kommer man meget nærmere det emne man søger.

Dog er der mange sider med kommandoer, hvor det kunne være rart med en fuldstændig oversigt. Eftersom hjælpefunktionen er lidt mangelfuld, så tænkte jeg måske nogen herinde vidste, hvor det kunne findes.

Tidligere i denne tråd nævnte malte ss64.com som et godt alternativ.
Så er der ligepludselig flere gode og anvendelige kommandoer end først antaget.


En lille google søgning her http://bit.ly/yWtUbB

Der findes en del bøger på amazon men nogle af dem er dyre fordi de er lidt antikke.

Se http://www.amazon.com/Windows-Batch-File-Programming-Book/dp/0079120482 og http://www.amazon.com/Batch-File-Programming-Book-Disk/dp/083064315X



Tak. Har søgt en del på bøger også, men oftest kommer noget tilbage fra 80erne og måske 90erne.
Det er alligevelsket en del siden da, så tænkte der måske var nogle mere tidssvarende bøger.

Peder



Indlæg senest redigeret d. 10.01.2012 12:40 af Bruger #16988
cmd.exe i Windows er vidst langsomt ved at uddø, de har noget der hedder PowerShell, men ellers kan jeg foreslå at du begiver dig i kast med Linux' shell, kaldet Bash. Det er langt mere effektivt og har mange flere lærebøger omkring emnet. Hvis du ikke sidder på en Linux maskine kan jeg foreslå Cygwin, som er et system der efterligner et POSIX kompatibelt linux system.

Cygwin, Bash, Linux Shell - Et par gode keywords...



cmd.exe i Windows er vidst langsomt ved at uddø, de har noget der hedder PowerShell, men ellers kan jeg foreslå at du begiver dig i kast med Linux' shell, kaldet Bash. Det er langt mere effektivt og har mange flere lærebøger omkring emnet. Hvis du ikke sidder på en Linux maskine kan jeg foreslå Cygwin, som er et system der efterligner et POSIX kompatibelt linux system.

Cygwin, Bash, Linux Shell - Et par gode keywords...



Hej Jakob

Ja tror godt jeg har fornemmet at kommandoprompten er et aldrende program. Også især da det har rødder tilbage til "de gode gamle" DOS tider.
Grundlaget for at benytte cmd.exe er at det almindeligvis følger med styresystemet Windows, som jeg primært benytter mig af.

Herudover benytter jeg små scripts til bl.a. sikkerhedskopiering af mine data fra computeren til en NAS samt en ekstra sikkerhedskopi til en ekstern USB HDD.
Her er programmerne allerede lavet og kan næsten ikke overskue at skulle starte forfra.

Ydermere er jeg allerede begyndt at lave yderligere små scripts til at styre Windows. Det er bl.a. til at få optimeret systemet ved at rense sidefilen, defragmentere, ændre i registreringsdatabasen mv.

Dog kunne jeg til dette også bruge en hjælpende hånd.
Én ting er CMDs "egne" kommandoer en anden ting er de kommandoer man kan bruge til at starte programmer herfra (som alle kan startes fra "KØR").
Hvor finder jeg disse kommandoer - det kunne fx være "regedit", "cmd" samt nogle såkaldte .cpl filer, system32-filer og dll-filer.




Det er fint at kunne noget batch, men det er i mine øjne ikke nogen god ide at bruge lang tid på at lære det, det er ganske enkelt for bøvlet, til mere end det aller mest enkle. (Det samme gælder imho for bash.)

Kast dig i stedet over rigtige programmeringssprog, så som Ruby eller Python.



Det er fint at kunne noget batch, men det er i mine øjne ikke nogen god ide at bruge lang tid på at lære det, det er ganske enkelt for bøvlet, til mere end det aller mest enkle. (Det samme gælder imho for bash.)

Kast dig i stedet over rigtige programmeringssprog, så som Ruby eller Python.


Hvis jeg var lidt mere bevendt indenfor programmering ville jeg uden tvivl overveje det, men blot at skulle "skifte" nu, hvor flere ting allerede er på plads med CMD vil være en "træls" opgave.
Herudover skulle jeg først vælge, hvad der ville være bedst.
Det er selvfølgelig subjektivt, hvilket man allerede kan se i denne tråd: Cygwin, Bash, Linux Shell, Ruby og Python er blevet nævnt.

Når jeg finder overskuddet, så vil jeg nok overveje det.
Tak for input.

Peder



Det er selvfølgelig træls at skulle skifte nu, og starte forfra. Men du løber hurtigt hovedet ind i en væg med cmd, du når dertil hvor det er for bøvlet, og så bliver du nødt til at kunne noget andet. Derudover ligner batch "programmering" ikke almindelig programmering, så du kan ikke rigtigt bruge det du har lært i cmd, når du skal videre frem.

Jeg har lært en del i batch, lavet backup systemer og lavet et lille spil (gæt et nummer), det var mest for øvelsens skyld, det ville være langt lettere at gøre det i andre sprog.

Cygwin, Bash, Linux Shell, er vist det samme.



Det er selvfølgelig træls at skulle skifte nu, og starte forfra. Men du løber hurtigt hovedet ind i en væg med cmd, du når dertil hvor det er for bøvlet, og så bliver du nødt til at kunne noget andet. Derudover ligner batch "programmering" ikke almindelig programmering, så du kan ikke rigtigt bruge det du har lært i cmd, når du skal videre frem.

Jeg har lært en del i batch, lavet backup systemer og lavet et lille spil (gæt et nummer), det var mest for øvelsens skyld, det ville være langt lettere at gøre det i andre sprog.

Cygwin, Bash, Linux Shell, er vist det samme.



Ja det kan jeg godt følge dig i. Da jeg stadig er absolut begynder, så må det dog godt være et meget lettilgængeligt "sprog".
Jeg synes jeg på et tidspunkt hørte om "Power Shell", der vist nok skulle være "afløseren" til CMD.
Det skal dog også helst være sådan at jeg ikke skal ud og investere i et programmeringssprog udover at skulle købe styresystem, kontorpakke mv, som i forvejen har været dyrt nok.





<< < 12 > >>
t