Nogen som har kort på google maps?

Tags:    google-maps

Jeg har et kort på google maps som kan downloades i kml format.
Det er en tekst fil i xml.

Jeg syntes google maps "editoren" virker dårligt når man skal rette i de data der er for hver punkt.

For eksempel har jeg punkter for butikker og hvis jeg så klikke hurtigt eller noget så kan google maps finde på at slette den adresse jeg har skrevet og det er irriterende.

Derfor vil jeg gerne downloade kortet i kml også rediger på min egen computer, så har jeg en backup også vil jeg så gerne uploade det kort.
Det kan jeg også man så skifter adressen til kortet fordi jeg skal først slette det også importer kml filen igen.

Jeg vil høre om der er nogen af jer andre der har kort på google map og hvordan i gør for at redigere ?



10 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 49 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
1: Så det vil sige jeg kan godt have kml filen liggende på mit eget webhotel også indlæse derfra ?

Du skal ikke bruge KML filer, men selv liste dem på kortet, vha javascript.

2: Men hvad så hvis folk vil se kortet på google maps hvor man kan se en liste af butikker ude til venstre ?

Nej det er, og har altid været normal søgemaskine optimering af få listet ting hos google, hvis vi taler om at du gerne vil definere en liste som hvis man søger på "århus restaurant" på maps.google.com (venstre side) ?

Hvis det er fordi du ønsker en liste du kan scrolle i som de kml filer der kan præsenteres på google maps, skal du selv lave den, igen ud fra din database/xml

Jeg har lavet noget for længe side i flash her: http://www.spar.dk/naermeste-spar/ prøv at søge på et eller andet hvor der er flere butikker.

Det er ret let at lave sådan en liste hvis du lige kort sætter dig ind i det api, og især hvis du bare vil liste dem alle og ved klik skal den sætte centrum. Så ind og læs på dokumentationen, den er ret go'

3:
Du definere selv centrum vha :

function initialize() {

var latlng = new google.maps.LatLng(55.652451,12.593228); // dette er dit centrum (rammer KBH)

Så de 55.6 skal nok op i 55.8 lignende.





Indlæg senest redigeret d. 25.01.2012 16:18 af Bruger #5789
Hvorfor bruger du editoren ? Der er et javascript api til at behandle kortet med, heri indsætter markers. Så gem da lat og lng i en database/xml lokalt, og sæt dine markers ind uden brug af "mapmaker".

Det andet er uholdbart i længden.

Her er noget af ældre dato:

Fold kodeboks ind/udJScript kode 


Et udpluk af den dynamisk generet locations:

var locations = [[XL-BYG Byggecenter ACS-Trælast",55.6098836,12.5841333,"DITAS","Kongelundsvej 364-376","2770","Kastrup","32505506"]]



Du er sådan set halvt færdig, du har :

Fold kodeboks ind/udJScript kode 


Altså map = dit google kort.

Så mangler du bare en liste at itere igennem, men prøv at smide én marker ind vha af javascript:

Fold kodeboks ind/udJScript kode 


Den skulle gerne sætte en marker i dit definerede centrum af kortet, jeg bruger bare samme latlng som du har defineret til kortet.

Hvis det var på baggrund af en anden lat/lng, opretter du bare et nyt object:

position: new google.maps.LatLng(55.652451,12.593228);

Så skal du altså bare lave en løkke i serverscript til at vise flere markers, eller vha. et asynkront kald til en xml fil.




Altså pointen i at embede google maps på ens eget site, er jo nemlig at brugerne ikke skal forlade din side.

Se ex www.findvej.dk det er ren google js/serverscript api.

Du har altså mulighed for at åbne kortet op i "fuld skærm" og lave din egne lister - og stadig holde brugeren på dit site.

Så ja, kml filer er til folk uden nogen udvikler baggrund men gerne vil lave sådan en liste, men hvis du skal skrive guides mm, så vil jeg anbefale dig at droppe de kml filer, og lave dit eget.

Jeg tror google verificere kml filen, og da den ligger lokalt på din localhost, giver det for mig go mening, at google ikke kan læse den. - Men dette er bare et gæt.

EDIT:
og mht til din KML fil, kan du jo bare generere en fra samme database/xml som du præsentere dit data med.

Her er dokumentation på hvordan den skal se ud:

http://code.google.com/intl/da-DK/apis/kml/documentation/kmlelementsinmaps.html

Når du har din egen, det kan lige så godt være et php ark der servicere KML i xml format, så skal du gøre følgende for at google vil læse det:

http://code.google.com/intl/da-DK/apis/kml/documentation/kmlSearch.html



Indlæg senest redigeret d. 26.01.2012 09:20 af Bruger #5789
Nu fandt jeg endelig ud af hvordan man bestemmer centering og zoom når man indlæser en kml fil.

Som standard når man indlæser en kml så centeres og zoomes der efter indholdet, altså hvor punkterne på kortet er.

Når jeg så skrev denne kode for at bestemme hvor der skulle centeres og zoomes så blev det "overgået" når kml dataen blev sat på kortet. Det vil sige det var lige meget om man skrev det eller ej kortet blev centereret og zoomet efter kml dataen og ikke det man skrev som her...
Fold kodeboks ind/udJScript kode 


For at overstående kode skal virke med kml filen så man skrive følge senere i koden hvor man bruger google.maps.KmlLayer().
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Så virker det og man kan selv bestemme zoom og centering.

Demo : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/stederidanmark.php



Indlæg senest redigeret d. 04.04.2012 12:37 af Bruger #13010
Jeg bruger editoren på google maps fordi jeg ikke ved hvordan jeg ellers skulle gøre.

Jeg forstår ikke hvordan jeg skulle bruge din kode.

Det er siden har jeg viser et kort på : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/stederidanmark.php

Lad os sige jeg vil tilføje et når punkt (butik eller ligende) så vil jeg gerne kunne zoome ind på et kort, det behøver ikke være den samme side men jeg vil gerne zoome ind på et kort klikke der hvor butikken er præcist også skal jeg have længdegrad og breddegrad.

Og de data bruger jeg så til at skrive et nyt punkt i min kml fil, men hvad så når jeg skal sende den nye kml fil til google maps ?
Der vil jeg jo gerne have det er let og det ikke ændre på kortets adresse.




Så det vil sige jeg kan godt have kml filen liggende på mit eget webhotel også indlæse derfra ?

Men hvad så hvis folk vil se kortet på google maps hvor man kan se en liste af butikker ude til venstre ?

Og hvordan rykker jeg mit kort ?
Toppen af skagen er lige klippet af, jeg vil gerne rykke kortet lidt ned så man kan se hele skagen.



Indlæg senest redigeret d. 25.01.2012 16:01 af Bruger #13010
Jeg vil også gerne have at brugerne kan besøge mit kort på google map som her hvor man så har en liste ude til venstre med butikker :
http://maps.google.dk/maps/ms?ie=UTF8&hl=da&msa=0&msid=215658291799303280221.0004b74ecd608111ed8cb&t=h&ll=56.057176,11.693905&spn=2.791225,6.836578&source=embed



Når følgende kode udføres så overstyrre det positionen på kortet :
Fold kodeboks ind/udJScript kode 


Så selv jeg har sat en længe og breddegrad som du skriver så har det ingen betydning når koden ovenfor indlæses.

Hvorfor virker det ikke hvis jeg ønsker at have kml filen lokalt ? :
Fold kodeboks ind/udJScript kode 




Indlæg senest redigeret d. 25.01.2012 17:17 af Bruger #13010
Tænkte bare det også kunne være godt hvis nu brugeren hellere ville se kortet i vandte omgivelser på google maps.

Jeg er desværre ikke særlig god til databaser så ville ikke ane hvordan jeg skulle gøre med mysql.

Nu har jeg fulgt dit sidste link også må jeg se om jeg kan få kml indekseret på google selvom den ligger på mit webhotel.

---

Heh, det var vist fordi jeg prøvede at bruge localhost til at vise kml filen på kortet... og den har google maps jo ikke adgang til. Så det var vist bare derfor det ikke virkede. :D

Årh, google maps er lidt dum, selv man ændre i kml filen eller slette den helt så viser google maps stadig en cache verison af filen.

---

Okay nu har jeg fundet ud af hvordan jeg får længdegrad og breddegrad på et punkt på google maps : Man zoomer ind højreklikker og vælger "Hvad er der her". Så har man et punkt man kan hente data fra.

Og angående cache så kan det undgås ved at tilføje en paramerter i URLen.
Fold kodeboks ind/udJScript kode 





Indlæg senest redigeret d. 26.01.2012 18:50 af Bruger #13010
Husk google kun besøger dit website "engang i mellem", og har du mappet din kml korrekt i sitemap.xml, så vil den requeste filen ved hvert besøg og se efter ændringer.

/J



t