Hvilken Mac bør jeg købe?

Tags:    apple mac

Hej Udviklere,

Jeg har besluttet mig for at jeg vil købe en bærbar Mac, men det er efterhånden så lang tid siden at jeg har købt hardware at jeg er lidt outdated på området.

Derfor søger jeg jeres hjælp.

Hvad skal den bruges til:

- Kunne afspille 1080p film uden lag.
- Arbejdscomputer (programmering så gerne en ok størrelse skærm)
- Skolecomputer

Ud over det skal den være 'up to date' i et godt stykke tid da 8.000 - 14.000 er mange penge at smide efter en computer + den skal være rimelig hurtig da jeg er træt af min nuværende bærbars start tid og programmerne er også sløve i det.

På forhånd tak!



3 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg vil anbefale dig at kigge på http://buyersguide.macrumors.com/

Den kan i hvert fald svare dig på nogle af spørgsmålene.



Jeg vil tro at alle Macs kan spille fuld hd video. Min gamle Acer Netbook kunne med et GMA500 chipset...

Jeg har selv en MacBook Pro 15" med opgraderet skærm. Så den har opløsning 1680*1050 istedet for 1400*something. Det giver lidt ekstra plads :-) Jeg købte min som 15" fordi jeg skulle bruge den som erstatning for min stationære - og så var det rart med et dedikeret grafikkort og en større skærm.

Min, som efter hånden er 1,5 år gammel har stadig 6-7 timers batteri tid ved gennemsnits brug. Helt op til 10 timer hvis der skrues langt ned for lys på skærm og man kun kører med tekstbehandling. Får nemt en hel dag på uni til at gå uden at mangle juice på batteriet.

Hvis jeg selv skulle købe noget nyt nu ville det være en MacBook Air 13". De vejer ikke en skid og den billige model har Core i5 processor (den med GPU), 4gb ram og 128gb ssd for knap 10 kilo.

Uanset om du vil køre OS X, Windows eller Ubuntu er Macs overlegne på laptop markedet. De er sindsygt robuste*. Batterierne er gode og de vejer ikke det store.

Opstartstider er irrellevante for macs. Min genstarter kun når der kommer updates der kræver genstart. Den er på wifi maks 10-15 sekunder efter jeg åbner låget. Jeg har ikke haft windows på den, så jeg ved ikke hvad boottiden er det. Det der betyder mest for boottid er i øvrigt harddisken. Hvis det er 5400 rpm hdds så tager det jo lidt tid uanset - men hvis det er SSD så begynder det at gå stærkt.

* Aluminiums Unibody kabinettet er ikke til at spøge med. Jeg havde, indtil jeg flyttede for nyligt, en seng i 70 cms højde (reol-storage under den :-)), som jeg steg ud af - lige ned på macbooken. Jeg vejer 95 kilogram og der skete ingenting med den, selvom jeg jokkede ned på den med hele min vægt :p



Indlæg senest redigeret d. 06.02.2012 22:41 af Bruger #17015
Hvis du skal have en Mac som er utrolig let skal det være en Macbook Air. Men den har begrænset muligheder for RAM og HDD.
En Macbook Pro er mere arbejdsrelateret. Jeg sidder på en 13" pro med 8 GB ram og 256GB hdd, og klager absolut ikke over performance.

For mig er en bærbar en computer der vejer 2kg eller under, alt andet er uhåndterbar og river skulderen af led. :)
Iøvrigt hoppede jeg fra en windows maskine og til den mac jeg har nu. På trods af at min windows maskine havde 4 GB ram, og en 7200RPM sata disk, virkede det som et kvantespring da jeg gik over til MACen. Erstatter du så en SATA disk med en SSD disk, så kommer der fart på, og boottider bliver nærmest ligegyldige! :)

Check evt. spec:

http://www.apple.com/macbookair/
http://www.apple.com/macbookpro/specs-13inch.html





Indlæg senest redigeret d. 06.02.2012 22:52 af Bruger #10216
t