Gamerserver hosting, hvordan?

Tags:    game gamemaker hosting webhosting

Hej Allesammen,

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan gamehosting servere fungere.

Hvilke krav er der til servere?

Hvordan opsætter man en gameserver?

Hvordan ville man holde styr på kunderne?

Altså hvordan ville man oprette en server straks når kunden har betalt? Hvilke programmer findes der til det? Det ville nok være bedst med et gameserver program der blev styret af en database.

Ellers i stedet for at have sine egne servere. Kan man så blive reseller? Med et API.

Er "lidt" blank på området :)

Med venlig hilsen,
Asker



Indlæg senest redigeret d. 07.02.2012 19:51 af Bruger #16502
2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt -1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har kun erfaring med opsætning af gamle CS 1.6 servere, men jeg kunne forestille mig at de fleste andre spil virker ca på samme måde.

Hardware kravet til serverne er meget variabelt fra spil til spil. Overordnet set, så behøver du ikke noget særligt hardware - GPU er ikke krævet, da den ikke afvikler spillet, men blot videre distribuerer trafik mellem spillerne. I CS1.6 tilfældet kørte vi mellem 16 og 22 spil servere per fysisk server (som hver bestod af 2 3ghz processorer med 4GB ram eller noget lignende - det er nogen år siden!)

Antallet af spilservere du kan køre er meget variabelt - typisk vil det afhænge af typen af spil - igen, med udgangspunk i CS servere - der er forskel på FFA servere hvor der spilles 10 mod 10 døgnet rundt og private servere som bruges til 5 mod 5 kampe et par gange om ugen. Vi valgte ikke at køre flere spilservere end at vi kunne levere perfekt service selv ved fuldt load.

Hvordan man opsætter spilservere er der massere af guides til hvis du bruger google. Det varierer også meget fra spil til spil.

Vi installerede det antal servere som den fysiske server kunne trække. Der blev udviklet et lille program, som kunne restarte de individuelle servere og redigere deres config filer.

Det lille program på hver server blev så brugt til at administrere kundernes servere gennem et webinterface.

Når en kunde bestilte en server, blev kunden oprettet i databasen. Når der betalingen var registreret blev der fundet en ledig server, som derefter blev tilknyttet kundens konto. Kunden fik så adgang til at justere serverens config og at starte, stoppe og genstarte den fra webinterfacet.

I virkeligheden er det ret simpelt og lige ud af landevejen.

Da vi gjorde det fandtes der ikke software som kunne styre det. Det gør der sikkert nu - men det er så individuelt hvordan man ønsker sit setup, at det altid vil være bedre at gøre det selv.

Med hensyn til reselling så regner jeg ikke med at der er nogen der ville tilbyde det. Ud fra en ren nøgtern økonomisk betragtning, så får de jo ikke noget ud af at sælge deres ydelse billigere til dig end de ellers gør - og hvis de ikke sælger den billigere til dig, end til deres øvrige kunder, så får du svært ved at sælge din vare. Det er jo ikke fordi at selve salget er en stor opgave i forhold til vedligeholdelsen af systemerne.

Jeg vil ikke anbefale dig at gå ind i den branche - der er relativ hård konkurrence, og du får ikke en chance med mindre du har styr på dit pis og at du har pengepungen i orden.



Hej,

Du kan se en masse om det ind på youtube. Har du din ejen server du hoster for så kan jeg godt hjælpe dig med det. Men hvis du lejer dig ind hos et firma kan jeg ikke hjælpe dig. :D



t