C eller C++ samt tutourials

Tags:    c c++ tutorials

Hej.

Jeg er en dreng på 13 der godt kunne tænke mig at lære at programmere spil såvel som andre programmer.

Så hvilket sprog skal jeg starte med at bruge´og er der eventuelt nogen der kender nogle gode tutorials (helst på dansk) eller bøger.

På forhånd tak:D



Indlæg senest redigeret d. 10.02.2012 18:58 af Bruger #17050
4 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 16 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey Simon

Jeg er personligt også selv begyndt at lære noget programmering inden for det seneste år (kan helt klart anbefales! :D ).

Altså, du kunne allerede nu overveje nu hvorfor du ville programmere? Det er godt at sætte sig et form for mål.

F.eks. hvis du gerne vil lave nogle små programmer til iPhone skal du sætte dig ind i c++, hvorimod hvis du vil fokusere på android er det mere java du skal over i.
Og Windows Phone, helt blank!

Personligt er jeg igang med at lære noget C/C++, kører lidt frem og tilbage i begge (de minder utroligt meget om hinanden).

Går til nogle timer hvor jeg bliver undervist i logisk tænkning og C, men bruger også Google's guide til at lære at programmere.
http://code.google.com/intl/da/edu/



Jeg vil anbefale dig at vente med C og C++. Generelt er høj niveau sprog og især scripting sprog lettere at gå til.

Der er tre stier, som jeg vil anbefale - hvilken du tager kan du selv beslutte dig for.

1) Python er et scripting sprog, som ikke skal kompileres, og som kører på alle almindelige platforme. Det er meget fleksibelt, og lader brugeren koncentrere sig om at lære at kode i stedet for at bekymre sig om så meget andet. Ydermere, så kan du både udvikle kommando-linje programmer, GUI applikationer og websites (ved hjælp af Django frameworket). Det understøtter både almindelig imparativ programmering og objekt orienteret programmering. Alt i alt meget fleksibelt og lige at gå til. Syntaxen er også meget let læselig - hvis du læser koden som engelsk giver det tit og ofte meget god mening.

2) JavaScript er et sprog som er mest kendt for at lave client-side stuff på hjemmesider. Altså, små effekter der køres i din browser. Men JavaScript er faktisk meget mere end det- selvom der er nok en del gamle udviklere der kan få det galt i halsen. Du kan hurtigt komme til at lave synlige ting, som er sjove og udfordrende. Det ville give god mening at koble det med HTML og CSS - så er du hurtigt i gang med at lave hjemmesider.

Node.js er en variant af JavaScript som gør brugen af sproget som almindeligt programmeringssprog muligt. Det bygger på Chromiums V8 JavaScript motor, som nok er den mest effektive scripting render. Hvis du for eksempel ville regne primtal nummer 10001 ud, så tager det på min computer et par sekunder med Python men millisekunder med Node.js. Det er med samme algoritme, implementeret på samme måde og kørt på samme computer. Node.js bruges som regel til webservices, men kan også bruges til helt almindelige websites. Det er meget lærerigt at lave hjemmesider i det - da du får en god forståelse for hvordan en webserver fungerer.

3) Hjemmeside programmering - HTML, CSS til fronend og PHP til backend. Det var her jeg selv startede... Fordelene er at det er nemt at komme i gang, og at HTML og CSS er den simpleste måde at lave frontend på - det er meget lettere end at lave almindelige programmer med GUI.

PHP har den fordel, at det er nemt at komme i gang med - og så har det C-style syntax (det gælder for øvrigt også JS); det vil sige, at syntaxen minder meget om den som du finder i en række andre sprog, herunder C, C++, C#, Java, JavaScript, Perl og mange flere.

PHP's største fordel er at det nok er det bedst dokumenterede sprog. Der er tonsvis af tutorials på nettet og manualen er så let læselig at enhver der kan engelsk vil kunne lave det meste i PHP når de har fået fat i de grundlæggende principper og kender adressen www.php.net

Alternativt er der en 4. rute, som jeg nok ikke vil anbefale, men som alligevel er værd at nævne;

På datalogi studiet starter du med at lære SML - et funktionsprogrammerings sprog som sjældent bruges uden for universitetskredse - eneste brug jeg kender til er i finanssektoren til investeringssimuleringer. Sideløbende med SML kurset kører et kursus i Diskret Matematik. Det smukke er, at du lærer sammenhængen mellem matematikken og programmeringen. Det er meget simple ting du lærer, men det giver dig en god fornemmelse af hvad programmering er, og hvordan du bruger dine matematiske kundskaber som en fordel når du programmerer.

Næste halve semester begynder man på Java - som er et objektorienteret sprog. Efter Java kurset er der ikke flere 100% programmerings fag. Udover en kort introduktion til C på andet år.

Og det er faktisk heller ikke nødvendigt. Når du får de grundlæggende principper på plads, kan du skifte sprog uden de store problemer. Det er dog nok lidt for ambitiøst at starte med selvstudium på denne måde... :-)



Indlæg senest redigeret d. 11.02.2012 18:42 af Bruger #17015
Hej Simon,

Nu er det ikke fordi, at jeg ikke har lyst til at svare på dit spørgsmål, men vi havde en tråd her inde på forummet om netop det samme emne, for ikke særligt langt tid siden, hvis du har lyst til det, kan du læse tråden her: http://www.udvikleren.dk/forum/36588/hvordan-programmerer-man/
Så slipper du jo også for at vente på svar :)



Tak for en masse gode svar.

jeg har fundet en del ting jeg kunne bruge og jeg er så småt kommet i gang med at lave simple programmer som regne maskiner o.lign.



t