Computer med dårlig nedkøling

Tags:    pc nedkoeling grafik cpu

Hey Udviklere.

Jeg har købt en computer fra MM-vision fra maj 2010. På daværende tidspunkt deres topmodel, med nogle af de kraftfuldeste komponenter til bærbare pc'er.

Men det store problem på denne computer er dets nedkøling. Der er så kraftfulde dele i computeren, som udleder så meget varme, at computeren har svært ved at nedkøle sig selv.

Jeg kan f.eks ikke spille spil med computeren på et bord uden at den bliver så varm, at den slukker sig selv. Nu har jeg her for få dage siden købt en Lap Chill Mat som man sætter computeren oven på. I denne er der to kølere som nedkøler computeren nedefra. Selv denne formår ikke at holde computeren kold nok, og jeg har oplevet at CPU'en igen har været så varm, at den slukkede sig selv.

Jeg har tilmed renset blæseren fra støv, altså skilt computeren ad og fjernet al støv.

Det jeg søger nu er hjælp til hvordan jeg kan løse problemet. MM-Vision er kolde i røven og de udstråler at "det bare er sur røv", men kan jeg tage nogen aktion på dette? Kan jeg tillade mig at kræve noget af dem? Det er jo sådan set deres problem at producerer computere som ikke kan nedkøle sig selv ordenligt.

Eller kan jeg finde andre metoder til at nedkøle min bærbar på?

Hit me!

p.s. efter at have skrevet denne tråd, er min CPU nu oppe på 74 grader.
p.s.s. 15:01 vi er nu steget til 81 grader.



Indlæg senest redigeret d. 18.02.2012 15:02 af Bruger #14015
Og du er sikker på at køleren ikke er defekt?`Hvad siger dit monitoringsprogram angående kølerens`fan hastighed?



Indlæg senest redigeret d. 18.02.2012 16:00 af Bruger #6559
Jeg ved ikke hvor jeg kan se det i AIDA64 (everest).

Jeg har fundet det her, men jeg ved dog ikke om det er de informationer du søger.

http://i43.tinypic.com/6pbz1s.png

p.s.

Efter at gå fra Høj ydeevne (Game Mode Power Plan) til Strømbesparelse ændrer temperaturerne sig til således på 60 sekunder:
http://i42.tinypic.com/24l5yx5.png



Indlæg senest redigeret d. 18.02.2012 16:47 af Bruger #14015
Du har 2 års reklamationsret. Men det gælder som regel kun for fejl der var tilstede ved købet - eller ting du kan påvise er fabrikationsfejl.

At en bærbar computer bliver varm - ja - sådan er det nu bare. Du kan sgu ikke lave ordenlig køling i noget der er så småt.

Det du kan gøre er, for det første at installere noget software så du kan styre dine kølere. Skru op på max når du sætter dig til at spille.

Ellers kan du klodse bagenden af den bærbare om, så der er luft under den. Så kan den lettere komme af med varmen.

Hvis du er meget ivrig og ikke kan leve med det, så kan du skifte dine blæsere. De kan være defekte eller slidte - eller bare ikke kraftige nok.

For øvrigt, så er det en god idé ikke altid at køre med din hardware på fuld smadder. Hvis du altid gør det - så får du en kortere levetid på det. Hvis du bare kører med 80% i stedet for 100% så vil du få et meget lavere strømforbrug og derved mindre varme og mindre slid på dine komponenter.



maj 2010.


Har problemet altid været der?

Ja : Du har afskrevet dig reklamationsretten, da du ikke henvendt dig indenfor rimelig tid. Løsning; køb bedre kølere.

Nej : Måske er kølerne simpelthen støvet til. Dette er ikke dækket af reklamationsretten. Men kan rimelig nemt fikses. Hvis kølerne derimod er slidt ned og produktet er anvendt som man kunne forvente, så skal de have den tilbage.



Software til styring af blæsere efterspørges - noget du kan anbefale?



FanSpeed

Køb "luft på dåse" - altså komprimeret luft på dåse eller trykluft på dåse (kært barn har mange navne). Aldi har det i tide og utide og ellers har jeg fundet det i Bauhaus eller lign. butikker. Det hjælper altid meget på min bærbar. Det hjælper med at få alt støvet ud. Du kan også få det billigst på nettet.



Indlæg senest redigeret d. 27.02.2012 11:30 af Bruger #15754
t