Lære PHP?

Tags:    php webprogrammering website

Hej Udvikleren.dk

Jeg er begyndt at læse PHP.
Jeg har et godt kendskab til HTML, CSS, JavaScript & jQuery, og jeg mener at have hørt, at det giver en god fordel. Ihvertfald har jeg læst http://w3schools.com/ 's tutorials.

Jeg er lidt i tvivl, fordi jeg mener ikke at jeg lærer noget. Selvfølgelig ved jeg hvad klasser og variabler er, men hvis jeg skal lære noget har jeg det med at jeg skal prøve det først.

Jeg spørger jer derfor:

Har i nogle utrolig gode idéer til en måde at lære endnu mere PHP på?

- Jeg vil ikke bare lave et mailsystem for så at sige "Nu har jeg lavet det. I papirskurven med det." Jeg vil have det til at betyde noget, ellers mener jeg at det er spild af tid, og så føler jeg ikke at jeg lærer noget.

EDIT:

W3schools.com forklarer heller ikke hvad man bruger de forskellige ting til, og i hvilke situationer..



Indlæg senest redigeret d. 23.02.2012 20:54 af Bruger #17077
9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hmmm...mon man nogensinde bliver en god programmør, hvis alt man laver absolut SKAL bruges til noget ? Hvad med at løse en opgave for udfordringens skyld ?
Det har lært mig langt mere end det at løse konkrete opgaver og lave noget brugbart. Det er disse udfordringer, som rykker på mine grænser og gør mig i stand til at løse konkrete opgaver den dag, de kommer.



Indlæg senest redigeret d. 23.02.2012 21:59 af Bruger #2695
Du kunne prøve at lave din egen blog, eller forum. Da du allerede kender til HTML, CSS og Javascript, har du formentlig styr på klient side udviklingen. Du kan nu begynde at lave backend koden (PHP), som skal tage data fra klienten til din server, behandle data og evt. gemme dette i XML eller en database. Personligt syntes jeg at W3Schools er en dårlig side at lære fra.

Så mit bedste råd er at finde et projekt, gerne et du føler er udfordrende og gør at du skal prøve kræfter med ting du endnu ikke ved hvad er. Da du kender til klasser og variabler, er dette vel en god start, men ved f.eks. at lave en blog skal du også til at lære at forbinde til en database/skrive til en XML fil (lidt afhængig af hvordan du laver den), du skal lære om hvordan du modtager data fra brugeren. Dette omfatter både de globale arrays PHP benytter, som hedder POST og GET. Du kan evt. lære at benytte begge ved at inkluderer en søgeboks på din blog/forum, samt lave login system. Du kan lære lidt om sikkerhed da du skal sikre dig at hackere ikke kan få adgang til data, som ikke skal være offentlige osv.

Er egentlig også enig med robert, du behøver ikke at lave noget fordi det skal kunne bruges. Du kan f.eks. lave noget for udfordingens/læringens skyld. Har du altid undret dig over hvordan google indhenter nye hjemmesider, så de kan findes i deres søgninger? Et simpelt projekt kunne være at lave en webcrawler der crawler igennem din egen side, og finder alle henvisninger på dette site, og lister dem op på en side. Projektet er ikke meget stort, men for en begynder i PHP, vil det sikkert være en god udfordring.

Til sidst vil jeg gerne sige at man kan få god viden og teori indenbords ved at læse bøger/artikler på nettet, men den bedste måde at blive god til at programmerer på, er altså at være nysgerrig og lave utrolig meget kode, kode og kode!!!! (Husk man lærer ofte også af sine fejl).



Kan varmt anbefale nemprogrammering.dk, der finder du også gode tutorials omhandlende MySQL.

Udover det er her nogle links jeg har brugt:

php.net
Headfirst
Howtostartprogramming
PHPuniverset
PHPAcademy

Håber der er bare lidt du kan bruge :)

EDIT:
Desuden har du altid Google ved hånden, og selvfølgelig er der altid kompetente udvikleren! ;)



Indlæg senest redigeret d. 23.02.2012 20:58 af Bruger #16678
Okay, der kan jeg lære det. Men... Er det ikke bare ligesom w3schools? Kode kode kode, kede kede kede?



Personligt synes jeg at man selv er nødt til at prøve sig frem. jeg plejer at følge nogle få tutorials, og så prøver jeg mig ellers løs, med Google kørende konstant.

Desuden, hvordan ville du ellers lære uden at kode?

EDIT:
Du kan evt. give dig selv små eller store opgaver, som du så skal løse, sådan har jeg lært det meste af det jeg ved!



Indlæg senest redigeret d. 23.02.2012 21:12 af Bruger #16678
Da det er mig der har startet NemProgrammering.dk vil jeg selfølgelig også anbefale det ;)

Se vores videoer her: Gratis php kursus

held og lykke med dit projekt!



Martin, tak for dit svar. Lige hvad jeg skulle bruge.
Nu er der bare et til problem: Hvilket forum skal jeg starte? Jeg har tænkt hele dagen, kan ikke komme på noget.



Martin, tak for dit svar. Lige hvad jeg skulle bruge.
Nu er der bare et til problem: Hvilket forum skal jeg starte? Jeg har tænkt hele dagen, kan ikke komme på noget.
Mhh.. du kunne lave et som fokuserer på nogle af dine interesser. Nogle forums er om uvikling (udvikleren), andre om biler osv. Find ud af hvad dine interesser er, og lav så noget ud fra det. Hvis jeg nu interesserede mig for madlavning, kunne et forum/community som jeg ville udvikle være om netop dette emne f.eks.

Som sagt behøver det ikke have et direkte formål, når du udvikler som hobby, da udfordringen/læringen, måske bærer lønnen i sig selv :)



Indlæg senest redigeret d. 24.02.2012 14:57 af Bruger #4487
Du kan prøve og kigge på mine sider og se om du kan lære noget : http://scootergrisen.dk/phpgrisen/

Ellers er http://php.net jo PHP's hjemmeside og der kan du blandt andet finde PHP manualen i forskellige udgaver.
Jeg kan godt lide CHM udgaven som du kan downlaode og have liggende på din computer også selvom du ikke har net forbindelse.

Hver gang du lige skal se hvordan er det nu man bruger en bestemt funktion eller hvad er det nu funktionen hedder så kan du bruge den manualen. Det er nok i den jeg har læst mest om PHP.
Du kan downloade CHM versionen med brugerkommentar : http://dk2.php.net/get/php_enhanced_en.chm/from/a/mirror



t