.NET Remoting vs. Web service

Tags:    webservices wcf

<< < 12 > >>
Hej udviklere !

Jeg er igang med 3. semester eksamen og jeg har nu lavet 7 powerpoints.
Jeg mangler nu kun 2 og det er de to emner, som jeg har sværest ved.

Det der er problemet er dårlig undervisning, men det lider skolen desværre meget under. De to emner er Distribueret programmering, specielt WCF og .NET remoting og Distribueret programmering, specielt WCF og Web services.

Jeg har svært ved at skelne mellem de to og jeg har forsøgt at finde nogle eksempler på det - Uden held. Min lærer er blevet fyrret og ham som er stedfortræder læser op på det her i weekenden (fordi at han ikke kender til det) . Håber i vil svare på mit spørgsmål hurtigst muligt og gavne mig til en god karakter :)

På forhånd tak !



Indlæg senest redigeret d. 10.03.2012 14:46 af Bruger #13544
16 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
WCF er en samlet løsning der implementerer webservices, distribuerede transaktioner, køhåndtering, etc.

.net remoting er en API som er håbløst forældet i mine øjne. Det kom vist med den første version af .net frameworket og kan måske beskrives som det første objekt client/server interface fra Microsoft.

Distribueret programmering er jo bare client server systemer hvor man håndterer x antal klienters interaktion med 1 eller flere servere.

Ovenstående er jo meget overfladisk beskrevet. Men Microsoft har mange whitepapers om emnerne som du kan finde på via google.

*edit*

Der er bl.a. en gammel performancetest mellem WCF og remoting her http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb310550.aspx som også viser, at WCF er hurtigere.



Indlæg senest redigeret d. 10.03.2012 15:24 af Bruger #9814
Synes bare at de to emner forvirrer mig rimelig meget og det frustrerer mig -.-

Har jeg ret når jeg siger, at .NET remoting kun kan interagere med .net-platforme ? Og har jeg ret hvis jeg siger at ved .NET remoting kan man køre metoder på serveren og det kan man ikke på Web services. Webservices returnerer "bare" en forspørgelse. Jeg er rimelig lost, så hvis du gider at udspecificere det lidt og evt. give et par eksempler på de væsentligste forskelle :)

Men tak for svaret ! :)



Indlæg senest redigeret d. 10.03.2012 15:48 af Bruger #13544
Du burde kunne tage udgangspunkt i disse beskrivelser fra MS selv:

.NET remoting: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/kwdt6w2k(v=vs.71).aspx

og WCF: http://msdn.microsoft.com/library/ee958158.aspx

De forklarer det bedre end jeg selv kan gøre ;-)



Hej Thomas,

har du været igang med at læse?
Jeg er blevet færdig med den 'rigtige' Brians link til WCF.
Der er et punkt jeg studser over. Artiklen arbejder hele tiden med et enkelt eksempel. I beskrivelsen på serveren er der et interface og integration af 'RentalReservations'. På klient-siden starter beskrivelsen med at man laver nedenstående proxy

Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


.. men, hvor kommer lige klassebeskrivelsen af "RentalReservationsProxy" fra? hm .. måske har jeg overset noget, det er en lang artikel.



Jeg tror at der er ment sådan, at man skal bruge RentalReservations :) Mærkeligt nok at når de så instancierer den, at den så blive kaldt for RentalReservationsProxy :)

- Det er umiddelbart mit bud :)



Jeg sover ...
Lige oven over står der:

Creating a proxy requires knowing what contract is exposed by the target endpoint, and then using the contract’s definition to generate the proxy. In WCF, this process can be performed using either Visual Studio or the command-line svcutil tool. If the service is implemented using WCF, these tools can access the service’s DLL to learn about the contract and generate a proxy. If only the service’s WSDL definition is available, the tools can read this to produce a proxy. If only the service itself is available, Visual Studio and svcutil can access it directly using either WS-MetadataExchange or a simple HTTP GET to acquire the service’s WSDL interface definition, and then generate the proxy.

However it’s generated, the client can create a new instance of the proxy ...



Nå, men tilbage til det, det oprindeligt handlede om :)

Har jeg ret når jeg siger, at .NET Remoting er en gammel metode og overtaget af WCF. I såfald, hvis man vil have WCF til at fungere som en .NET Remoting service, skal man så sætte WCF'en til at bruge netTcpBinding ? :)



Thomas,
Jeg er hoppet på denne tråd fordi jeg gerne vil lære om det samme emne - ikke fordi jeg kan besvare dine spørgsmål. Jeg er begyndt at læse linket om Net Remoting og er gået kold, fordi der er en uendelighed af sub-links i emnet. Jeg trøster mig med, at infoen er nyttet til NET Framework 1.1 (noget bedaget) og at kapitlet:
Building a Basic .NET Remoting Application
har rygraden af, hvad der foregår.



Jeg er mest ude efter teorien og jeg har forstået det nu :)
Hvis du er ude efter en god tutorial, så kan jeg VARMT anbefale denne

Jeg fik det ikke til at virke i første hug, da det også er en tutorial af ældre dato, men sourcen kan du få her under Chapter 12 :)

Vil gerne høre fra dig om hvad du synes :)



Thomas,
.. er der ikke et svagt led omkring klient-konsol-programmet mht referencen til demo-klassen? I en virkelig situation ligger demo.dll på en anden maskine ude på nettet. Jeg har godt nok ikke tilføjet sådanne en 'type' referencer til nogle af mine 'projekter' før .. men det betyder jo ikke nødvendigvis at det ikke kan gøres?

Det ser osse ud til at "Building a Basic .NET Remoting Application" på
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/y6dc64f2(v=vs.71).aspx

lige laver et copy/past mellem klient og server.

Jeg synes jeg på et tidspunkt mødte et af de mere obskure værktøjer i 'commando-prompten' til at 'hente' sådan en .dll på en server (i NET remoting læsningen),men det er frit efter en dårlig hukommelse... men det er jo meget lig det jeg faktisk copy/pastede mht WCF ovenover [..command-line svcutil tool..]
Værtktøjet i Net Remoting hed noget andet.

// det jeg snakker om kommer her i det følgende link
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bxcsax42(v=vs.71).aspx



Indlæg senest redigeret d. 12.03.2012 15:28 af Bruger #17086
<< < 12 > >>
t