Styr på design, html og så cms?

Tags:    cms webprogrammering

Hej

Der er en del år siden sidst, at jeg har rodet med hjemmeside programmering. Og nu vil jeg til, at sætte mig ind i det igen.
Jeg syntes bare ikke at jeg kan finde info om, hvordan man kommer fra A (design) til B (programmeringen). For når man har sit design, skal man så?

Bygge en html template, og lavet sine CSS styles i f.eks. dreamweaver. Og så oploade dem til et cms system, og derefter lægge indhold på hjemmesiden?

Eller

Kan man gå direkte inde i et cms system og bygge sine templates og CSS styles, og derefter lægge indhold på hjemmesiden.





9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det varierer fra CMS til CMS hvordan layoutet implementeres.

Men for eksempel i Wordpress, så laver du et theme, som du lægger ind i CMS'et - de fleste cms'er jeg kender til klarer det på lignende måder. Hvordan du strukturerer de temaer afhænger jo så af det CMS du vælger.

Det er som regel forklaret meget godt i dokumentationen til pågældende CMS. Eventuelt kan du tage udgangspunkt i et eksisterende tema de første gange du skal lave dit layout om til et tema.

Det er et bedste svar jeg kan give. Hvis du vil have et grundigere svar må du stille et mere specifikt spørgsmål :-)



Du skal vide at Umbraco er asp.net som kræver en windows maskine/server.



I Umbraco kan man sætte sine templates direkte op i CMS'et ved hjælp af deres egne editors, men man kan sagtens også lave det i Visual Studio og så kopiere filerne over i CMS'et. I de fleste CMS'er vil du skulle skrive HTML/CSS for at sætte dit design op.



Er ikke helt med.

Den måde jeg programmere mine sider på, er blot ved at læse mig frem på google, og bruge programmet. Notepad++, som jeg syntes er rigtig godt til mit formål med at kode i.

Har aldrig brugt andet, for programmer som dreamweaver m.fl. har jeg kun hørt dårligt om.

Men det er blot hvad jeg har hørt. Elsker Notepad++.



Okay jeg prøve at omformuler mit spørgsmål. Foreksempel hvis jeg nu har en design som jeg har lavet i photoshop, og vil sætte det op med foreksempel umbraco eller joomla CMS. Så slicer mit design ud, så passer til den hjemmeside jeg vil lave. Skal man så laver en kode en template i Notepad eller Dreamweaver. Hvorefter man så oploader templaten til CMS systemet. eller kan man lave hele hjemmesiden i CMS, med templates og CSS stylesheets?

Hvis jeg har forstået dit svar korrekt Gustav. Så eksempelvis i Wordpress ligger der nogle tema (færdig designs) hvor man kan udskifte designet med sit eget?



Du kan også skrive dine temaer selv. Men ja, der findes sider der sælger layouts til wordpress. Joomla og Umbraco bruger themes, ligesom wordpress.

Så når du har lavet dit layout, skriver du det om til et tema, som kan bruges til dit CMS. Og så installerer du dit tema i dit CMS (som regel bare ved at uploade det til en bestemt mappe).

Et CMS skal kun bruges til at redigere indhold - IKKE layout. Det hedder jo trodsalt et content management system...

p.s. temaer er bare html, php og css filer med en bestemt struktur og syntax, så du skal ikke bruge nogen speciel editor!



Indlæg senest redigeret d. 14.03.2012 14:45 af Bruger #17015
Hej Henrik.

Jeg synes du skal starte med at omsætte dit design fra PSD til HTML og CSS.

Derfra kan begynde at forberede dine filer til ren og skær templates som kan installeres på de forskellige CMS'er.





I Umbraco kan man sætte sine templates direkte op i CMS'et ved hjælp af deres egne editors, men man kan sagtens også lave det i Visual Studio og så kopiere filerne over i CMS'et. I de fleste CMS'er vil du skulle skrive HTML/CSS for at sætte dit design op.


Super. Det kan være det er Umbraco man skal kikke på.



Umiddelbart kan man godt køre Umbraco på Mono og dermed på en Linux maskine: http://kevinfitzgerald.net/articles/umbraco-and-mono.htm



t