Lære nyt programmeringssprog, hvilket?

Tags:    programmering c net asp xcode

<< < 123 > >>
Hej folkens.

Jeg står i den situation at jeg er studerende it-ingeniør på DTU, og har i den forbindelse haft java-programmering de sidste to semestre.

Jeg har fået lyst til at prøve at kigge på et nyt sprog som kan "geare" mig lidt mere/bedre til arbejdsmarkedet når jeg engang skal ud og prøve kræfter med virkelighedens udfordringer. Dog skal det selvfølgelig også være til at gå til i forhold til at jeg ikke kan afsætte flere timer om dagen til det.

De idéer jeg selv har tænkt på er c#, asp, .net og xcode.

Det jeg efterspørger er hvad der vil give mening at begive sig i krig med, i forhold til hvad jeg får brug for senere og efter min uddannelse.

Jeg er selvfølgelig også åben over for andre forslag end dem jeg selv har givet ovenfor, dette var blot dem jeg kunne komme i tanke om.

Jeg vil også sætte pris på lidt begrundelser for hvorfor jeg burde vælge det ene, fremfor det andet.

Mvh.
Jesper



22 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 27 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
@Jesper ja Git er versioneringsstyring ala SVN, men bygget op på en lidt anden måde. Jeg vil som @Gustav foreslår også prøve et sprog der måske er lidt anderledes fra Java for, at se hvad der ellers er af muligheder ... hvis du er på OS X eller Linux er Python og/eller Ruby nogle fine sprog, at prøve og gå igang med :)

Når du siger xcode mener du så Objective-C, for jeg mener ikke, at der findes noget programmeringssprog der hedder xcode. Jeg ved dog der findes et udviklingsmiljø, der hedder xcode til OS X.



Indlæg senest redigeret d. 19.04.2012 21:45 af Bruger #17081
@Mads Ravn, det er de færreste super-programmører der kun kender ét sprog ;-)

Som regel vil du lære mere om programmering ved at lære sprog nummer 2, end du gjorde ved det første. Den vigtigste egenskab for en programmør, er evnen til at nedbryde komplicerede problemer til mindre delproblemer som en computer kan løse. Det gør man bedst hvis man kender de værktøjer man har til rådighed. Og de værktøjer er som regel ret ens, på tværs af programmeringssprog - og forståelsen af dem har det med at blive større når man kender dem fra flere forskellige vinkler.

Det nytter ikke noget at kunne alle libraries i Java uden ad - det er jo det man har dokumentation til.

Når du bliver en god programmør vil du kunne sætte dig ned og kode i hvilket som helst programmeringssprog - bare du har en manual, eller andet opslagsværk, til reference.

Så til OP:

Find et eller andet sprog som du vil kunne lave noget skægt med. Hvis du sidder på en windows maskine er C# et oplagt valg. Hvis du har en iPhone kunne du begynde på noget Objective-C og iOS udvikling. Du kunne skifte genre og prøve kræfter med Python... Eller måske webudvikling med PHP og Javascript?

Når du nu kender Java, så vil C# være ret let at gå til. Hvis du vil udfordres lidt kunne du skifte genre og tage enten C eller et fortolket sprog som Python.

Sidder du på OSX eller Linux (eller har du mod på at prøve kræfter med det) kunne du sætte dig ned og lære at bruge terminalen og lave små shell-programmer. Det er meget lærerigt - selv om det lyder kedeligt. Desuden er Linux kendskab ofte nævnt som et plus i jobannoncer.

Der er mange muligheder - pointen er bare at du skal finde noget du synes er skægt - for når du lærer at programmere vil det ikke være noget stort problem at skifte rundt mellem sprog.

I forhold til efterspørgsel efter endt uddannelse så er de mest udbredte sprog i øjeblikket Java og C. Dog er C# og Objective-C i stadig vækst hvor før nævnte ligger stabilt - og har gjort det længe. Men det betyder sgu ikke ret meget - ærligtalt - det kan jo være at du bliver bedt om at kode Ruby eller SmallTalk der hvor du bliver ansat - og så hjælper det ikke noget at du er en haj til Java hvis du ikke fatter en bjælde når du bliver præsenteret for en anden syntaks.

Det eneste konkrete råd jeg vil give dig er, hurtigst muligt, at blive kendt med versionsstyring. Git er toppen af poppen i øjeblikket.

Og hvis du vil sørge for at have et godt grundlag, så kunne du jo starte med at lære et sprog som Java, der skal kompileres - et sprog som python der bliver fortolket når det køres - et objektorienteret sprog(Java, C++, C#, Objective-C), et funktionsprogrammeringssprog (SML, F#, Haskell) og et imparativt programmeringssprog (C er det mest oplagte her).

Angående hvilke typer sprog hvilke typer virksomheder bruger, så er det svært at sige noget om. C++ er dog meget udbredt i spiludvikling.



Indlæg senest redigeret d. 19.04.2012 19:58 af Bruger #17015
Java er et ganske godt sprog og er meget anvendt "ude i den virkelig verden". Så i stedet for at starte på et nyt, så tag at bliv bedre til java. Du kan altid blive bedre, og der er ingen grund til at være god til to sprog, hvis du kan være MEGA GOD til et meget anvendt sprog.



Det kommer meget an paa hvilken software branche du gerne vil soege efter din uddannelse. Det er selvfoelgeligt vigtigt at du mestre mindst ét sprog men mange steder er det en klar fordel at kunne flere sprog. C# er efter min mening ikke et daarlig valg men som sagt saa handler alt sammen meget om hvilken branche og ikke mindst hvilket firma du har i tankerne. Et sprog som C++ kommer man selvfoelgelig langt med fordi det er et stort om meget kompleks sprog. Nogen kan lide det andre kan ikke men utrolig mange ingenioerer bruger sproget. Hvis du mestre C++ er det en let sag at mestre andre sprog.



Det er simpelthen noget vås. En aftale er gældende indenfor lovens rammer, ikke omvendt. Dertil har vi i Danmark aftaleloven.

§36, stk. 1: En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvist, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende.
§38c, stk. 1: Ved forbrugeraftaler gælder § 36, stk. 1. Såfremt det vil være stridende med hæderlig forretningsskik og bevirke en betydelig skævhed i parternes rettigheder og forpligtelser til skade for forbrugeren at gøre et aftalevilkår gældende, gælder de i §36, stk. 1, nævnte retsvirkninger også, idet forbrugeren dog i så fald kan kræve, at den øvrige del af aftalen skal gælde uden ændringer, hvis muligt.

Man kunne ligeledes argumentere med §32, da EULA først bliver præsenteret efter salget.





Indlæg senest redigeret d. 23.04.2012 11:48 af Bruger #955
Okay. Jeg vidste faktisk ikke selv at Java var synderligt brugt så mange steder, men det lyder til at jeg tager fejl der.

c++ er selvfølgelig også en mulighed, som jeg ikke havde overvejet. Er der nogen mulighed for at i kunne forklare mig hvilken slags virksomheder som søger hvilken slags udvikler..? Hvis man altså kan stille det sådan op?



Rigtig brugbart svar Gustav, mange tak!

Jeg har netop en iPhone, og havde tænkt på at det kunne være sjovt at lave noget i fritiden som man kunne sidde og rode med. Desværre har jeg ikke en mac (har dog overvejet det) og så vidt jeg ved er det mere eller mindre et must for at kunne bruge de nødvendige programmer.

Jeg kender ikke noget til Git som du nævner. Dog har jeg brugt en del SVN (xp-dev/subclipse) igennem Eclipse. Er det den slags versionsstyring du tænker på?

Ingen af jer nævner asp, er det fordi det er et område som vil være dumt at bruge tid på?

Men lige nu er jeg nok, ud fra det i har sagt mest hooked på C#, xcode og C++ (hvem ønsker ikke at være spiludviker?). Så jeg må hellere få researched lidt og se hvad der vækker min interesse mest.



@Dan. Når jeg siger xcode så mener jeg Objective-C ja :)

Jeg kender ikke meget til Python eller Ruby, men jeg vil da undersøge det nærmere.



XCode er apples IDÉ til Objective C. Jeg mener ikke at de udgiver den til Windows.

Ang. ASP - hvis du mener ASP og ikke ASP.net så ja - så er det så absolut spild af tid. Det er en døende sild. ASP.Net er noget andet - og det ville være oplagt at prøve det af hvis du alligevel vil gøre et forsøg med C#; ASP.Net kan skrives i C#... C# minder dog meget om Java - og jeg er personligt ikke ret meget for .NET platformen. Men det er nok mest af alt urationelt hate.



Jeg snakker om asp.net, sorry forvirringen.

Hvad minder objective-c mest om, C# eller c++?



<< < 123 > >>
t