Modtager af mail kan ikke se æøå

Tags:    php phpmyadmin phpmailer

Modtager af emails fra kan ikke læse æøå

Hej udvikleren

Jeg er rendt ind i noget af problem som er ved at gøre mig sindssyg.


Jeg har en hjemmeside som er hostet hos Surftown.
Her sælger jeg tøj og har ligeledes til dette formål sat en login-side op som bliver tjekket op imod en database jeg har. Hvis brugeren findes i databasen bliver han sendt videre til en bestillingsside hvor han kan bestille hvad han skal bruge. Når han så er færdig trykker han send ordre.
Ordren bliver så sendt til min mail og til en medarbejders mail, sådan at vi kan eksekvere den fysiske ordre. Problemet er dog at hvor jeg fint kan se æøå i mailen, så kan min medarbejder det ikke. Det skal siges at den mail jeg bruger er en gmail og den mail min medarbejder bruger er en mail oprettet i domænet.
Jeg har været utallige guides igennem hvor folk siger at man skal vælge om man vil bruge utf-8 eller iso-8859-1, men at det som sådan ikke gør nogen forskel bare man er konstant.
Jeg har nu minutiøst været alle sider og databasen igennem og sørget for at det hele står til utf-8, men alligevel har min medarbejder problemer med æøå. Det har ledt mig til at tro at det må være noget hos surftown og mails der er hostet hos surftown som ikke duer med utf-8 eller noget i den stil.


Jeg skriver her nogle nyttige info:
Info fra databasen:
[img]http://imageshack.us/photo/my-images/140/skrmbillede20120530kl10.png/[/img]
[img]http://imageshack.us/photo/my-images/689/skrmbillede20120530kl10.png/[/img]


Her bliver login tjekket:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


--------------------------------------------------------------------------------

Hvis login er korrekt bliver man sendt til forhandlerservice, hvor man bliver sendt videre til en unik kundeside afhængig af login. Her kan kunden så bestille hvad han skal bruge. Dette foregår i form-tabeller hvor hver tabel er defineret ved en variabel. Når kun er færdig trykker han send ordren og variablerne bliver så ført over i følgende kode, hvor mailen/ordren bliver eksekveret:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


--------------------------------------------------------------------------------
Her er noget af koden fra forhandler1.php:


Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Jeg ville gerne vise jer alle mine undersider men der er for mange, så her må I stole på at de alle er sat til utf-8. Jeg tror imidlertid også det er her problemet ligger, at det hele muligvis skal være iso-8859-1, men jeg ved det ikke.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at komme det her problem til livs.



3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Alex!

Først og fremmes opdagede jeg lige at du ikke benytter en kryptering til dine brugeres password FY! Det SKAL man altid gøre :)

Dit mail problem kender jeg ubemærket til og har selv bøvlet en del med problemet men du skal blod ændre lidt i din $header:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Skal du indsætte i din forhandler1.php i stedet for:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Håber dette hjalp dig på rette sport ellers er du velkommen til at skrive til mig så skal jeg med glæde hjælpe :)



Nu læste jeg ikke lige alt. Men er det udskrivning af ØÆÅ i mails som driller?..

Jeg benytter

$header = "MIME-Version: 1.0" . "\r\n";
$header .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1" . "\r\n";



Tak for svarene begge. Jeg forsøgte mig med at udskifte som du foreslog Malte, men bruger rapporterer stadig om problemer når han læser sin mail. Han har tjekket sin mail både i Outlook, Ipad og Iphone og det er det samme.

Også tak til dig Petersen, men jeg har oplevet at når jeg skifter fra plain til html så brydes formateringen i mails så det ser rodet ud. Så medmindre det er her problemet er så skal den hedde plain for mit vedkommende.


Edit:
Har stadig problemer så hvis der er andre der kan hjælpe hører jeg gerne.

mvh
Alex



Indlæg senest redigeret d. 30.05.2012 16:01 af Bruger #14961
t