App programmering i c++

Tags:    c++ app iphone android

Hej jeg kunne godt tænke mig at gå i gang med noget app programmering, gerne i c++, da jeg er absolut nybegynder, og det er det eneste sprog jeg nogenlunde kan. :)

Så er der nogen der ved om man kan programmere til iphone og/eller android i c++, og hvilke programmer/compilere skal jeg bruge?

På forhånd tak.



7 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 52 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
iPhone: IDE = XCode, sprog = objective C.
Android: IDE = Eclipse, sprog = Java.
Windows Phone: IDE = Visual Studio, sprog = C#.

Det er meget firkantet; men immervæk de 'naturlige' IDE'er og sprog.

Den eneste mobile platform jeg kender til, hvor C++ er en mulighed, er BlackBerry. Selv dér mener jeg at det anbefales med Eclipse + Java.



Jeg ville starte med at skrive apps i søgefeltet foroven og så prøve at læse de mange indlæg om samme emne.

Men jeg ville kraftigt overveje at kigge på html5 i stedet for. Mit ydmyge gæt er, at native apps bliver et fåtal i fremtiden (uden at jeg har noget, at have min påstand i).



Jeg er enig med Brian. HTML5 er en ret god platform til udvikling til alle platforme på én gang.

Og med PhoneGap kan du tilgå (næsten) alle ressourcer på dit device.



Som jeg har forstået det, kan man ikke udvikle med på c++ på WP7, men både android og ios understøtter c++ jeg har selv leget lidt med Qt på andriod.
Qt-android

Så vidt jeg ved er det også muligt at bruge Qt på ios.
Ellers kan du se andriod-ndk for info om "ren" c++ på den platform.

Jeg tror det mest almindelige er at lave backend kode i c++, og så skrive GUI kode til hver platform.

Du kan også kigge lidt på pocoproject.org de understøtter både ios, adrioid og QNX.



Indlæg senest redigeret d. 12.06.2012 19:47 af Bruger #16820
Min liste skulle ikke forstås som en endegyldig afvisning af, at C/C++ KAN bruges - jeg har selv lavet ting i rå C til iPhone (som så skal wrappes i objective-C).

Som begynder (som Simon direkte skrev han er) er det i mine øjne vigtigt at bruge de IDE'er/sprog, som er bedst dokumenterede og lettest at finde eksempeler for. Min helt klare fornemmelse er, at indlæringskurven er langt langt lettere, hvis man holder sig til listen af 'naturlige' IDE'er og sprog.



Du kunne også kigge på jquery mobile. Har prøvet det nogle få gange, og det er ret simpelt at sætte sig ind i! :)



Man kan sagtens benytte C++ til WP7, Android og iOS. Der findes nemlig et værktøj kaldet MoSync, som netop tillader at programmere i C++ og compile til "alle" platforme. Som der også står på hjemmesiden, kan man også benytte HTML5 og JavaScript til at bygge sin App, selv med Native UI elementer, på grund af MoSync's JavaScript bro, kaldet Wormhole.

Jeg har ikke selv benyttet det, da jeg ikke er C++ programmør, men jeg ved at SDK'et er baseret på Eclipse.



Indlæg senest redigeret d. 13.06.2012 11:55 af Bruger #17052
t