Python - optimal gemning af class instances

Tags:    python class

Hej, jeg er ved at lave en online vagtplan i python 2.7. Jeg bruger pt. intet framework.

Jeg spekulerer på, hvordan man lettest og smartest gemmer class instances, så de kan ændres og bruges senere?
Jeg har fundet frem til jeg kan bruge pickle (eller cPickle) og tekst filer, men det virker umiddelbart ikke særlig praktisk.
Det er ikke nogle særlig komplicerede classes, de indeholder blot navn, brugernavn, kodeord, lønniveau foruden en række methods.



Indlæg senest redigeret d. 13.06.2012 15:38 af Bruger #16469
3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lettest og smartest er sjældent det samme.

Pickle er nok det nemmeste at lave. Om det er praktisk afhænger nok mest af hvor meget data du har og hvordan du bruger det. Hvis du har rigtig meget data og skal rode rundt i det forskellige steder så er det nok ikke praktisk. Men vigtigst af alt om pickle er at det kun er Python der kan læse det.

Python kommer også med SQLite som du kan gemme det i, i stedet.

Ellers er der muligheden med at lave sit eget format men det nok den mest bøvlede måde.

Du siger den skal være online. Hvis du ved at du kun har en MySql database server på sin server så er nemmest at bruge den. Med SqlAlchemy kan du vidst nok skifte database senere hvis det bliver nødvendigt.

Selv ville jeg nok bruge SQLite.



Indlæg senest redigeret d. 13.06.2012 15:51 af Bruger #14645
pickle lyder fint .. men ellers er der vel muligheden for, at bruge en slags database? Evt. sqllite eller noget i den stil der kan være mobilt og ikke kræver den store opsætning ?



Ser ud som om SQLAlchemy er, hvad jeg har brug for, tak! :D
Der er forresten en god tutorial til ORM med SQLAlchemy på deres side: Her



t