HTML5 og adgang til hardware?

Tags:    html5 mobil hardware

<< < 12 > >>
Lige et - måske dumt - spørgsmål. Har man fra HTML5 adgang til kameraet i en iPhone, iPad, Android, etc. eller er man tvunget til at skulle lave x antal native apps i stedet for?



13 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 19 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Så vidt jeg ved skal man bruge en wrapper som for eksempel PhoneGap.
Der kan man med javascript hooke ned i Camera eller GPS.



Så vidt jeg ved skal man bruge en wrapper som for eksempel PhoneGap.
Der kan man med javascript hooke ned i Camera eller GPS.

Phonegap er noget helt andet. Det er til at udvikle native apps med. I html5 og javascrpt.




Jeg tager et kik på http://www.phonegap.com - tak :-)

Der er en lille tutorial og gennemgang af hvordan det kan gøres på HTML5 Rocks: http://www.html5rocks.com/en/tutorials/getusermedia/intro/




Ok, det giver god mening. Men betyder det så at man skal bygge en app til både ios, android osv.?

Jep...og opsætningen af hvert device er forskellig, så det er ikke engang bare at trykke på "Byg til alt" knappen. Det er faktisk helvedes besværligt, men stadig nemmere end at kode til hvert device.


Jeg håbede jo lidt, at man kunne få fat i kameraet fra html5, bare ved at brugeren skulle tillade det fra hjemmesiden.

Yeah, men det kræver nok at nogen bliver enige om et interface...never gonna happen :-)



Jeg tager et kik på http://www.phonegap.com - tak :-)



Det var godt nok et interessant stykke værktøj det der. + herfra!



Jeg er kommet tilbage til dette "mini" projekt. Jeg har kigget phonegap igennem og ledt efter et færdigt - eller næsten - eksempel, hvor man kan tage et billede på en html5 side og så uploade det til en asp.net side.

Er jeg total blind, eller kan i se et "eksempel-4-dummies" et sted?



Tak - jeg kigger lidt på det også. Jeg kan bare ikke li' hans konklusion :-)


"In general, device access on the web has been a tough cookie to crack. Many people have tried, few have succeeded"



*edit*

Uanset hvilken browser jeg prøver med på mobilen, får jeg fejlen "GetUserMedia() not supported in your browser" :-(



Indlæg senest redigeret d. 18.06.2013 21:09 af Bruger #9814
PhoneGap bruges til at lave "rigtige" apps til mobilen med. Det er ikke et web framework, så du kan ikke lave det som en almindelig hjemmeside.

Den færdige app. skal installeres, som i de forskellige app. stores. Applikationen bliver så godt nok kørt fra en browser i telefonen, men lokalt og med et par plugins, som så giver adgang til kamera, gps, filsystem, telefonbog og så videre.



PhoneGap bruges til at lave "rigtige" apps til mobilen med. Det er ikke et web framework, så du kan ikke lave det som en almindelig hjemmeside.

Den færdige app. skal installeres, som i de forskellige app. stores. Applikationen bliver så godt nok kørt fra en browser i telefonen, men lokalt og med et par plugins, som så giver adgang til kamera, gps, filsystem, telefonbog og så videre.


Ok, det giver god mening. Men betyder det så at man skal bygge en app til både ios, android osv.? Jeg håbede jo lidt, at man kunne få fat i kameraet fra html5, bare ved at brugeren skulle tillade det fra hjemmesiden.



hmm, jeg mener at du kan streame fra cameraet i mobilen til et <video> tag, men er ikke 100% sikker på at det kan gøres med ren HTML5. Prøv at google lidt efter det scenarie.

Ellers skal du nok ud i noget PhoneGap, evt. sammen med jQuery Mobile. Alternativt er der også Sencha Touch, men med udgangspunkt i HTML5 er det nok nærmere jQuery Mobile + PhoneGap du skal gå efter :)



<< < 12 > >>
t