Ruby?

Tags:    ruby

Er Ruby et godt sprog at lære for en nybegynder?



8 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja. Samme kunne siges om Python.



Ruby er et fantastisk sprog, nemt at lære og med en masse muligheder.

Hvis du vil bruge Ruby som websprog, evt. med Rails, skal du dog være opmærksom på at det performer halvskidt på meget store professionelle deployments (men det samme kan siges om fx Typo3 til PHP, som alligevel bliver brugt meget i erhvervslivet), og at det er svært at finde billig hosting til Ruby/Rails applikationer, hvor det fx er latterligt nemt at finde 10-kroners webhoteller til PHP eller .NET.



Det er til web jeg ville bruge det



Jeg vil ikke sige, at man altid skal hive rails frem når man skal kode Ruby til Web. Rails er bare det største og mest udbredte framework. Men jeg vil sige, at et framework som Sinatra er lige så godt. Det er ihvertfald super simpelt og let, at gå til.

Det med hosting af Ruby (og Python) er til dels rigtigt. Det er dog blevet meget lettere (men stadig lidt dyrer) at hoste Ruby. Der findes nemlig såkaldte PaaS udbydere .. Hvor heroku.com er en af de helt store. Her kan man endda hoste helt små sider og applikation helt gratis. Også først betale når man udvider og bliver størrer.



Kender i nogle gode hjemmesider hvor man kan lære Ruby til web programmering?



http://net.tutsplus.com/ - søg under ruby



Hvilken IDE bør jeg bruge?



det er lige meget ... alt kan bruges ... ruby kode er bare tekst, så, så længe du bruger en editor som gemmer i ren tekst er det ikke noget problem. Jeg vil dog foreslå Sublime Text 2, den er jeg ret glad for.



t