Front-end eller back-end?

Tags:    webprogrammering

Bør man lærer front-end eller back-end programmering først?



10 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 21 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
jeg syntes man skal lære front-end først ... her snakke vi om, hvad man skal lære først .. ikke hvad man kun skal lære.



Hvad nytter det, når dit site dog ikke ligner en losseplads, men virker som en Skoda der skulle være afleveret på en losseplads? :)


Som andre skriver, kommer det an på hvad du ønsker at lave. Men du kan jo f.eks. starte med at skrive HTML markuppen for en hjemmeside (front-end), og derpå skrive funktionerne (back-end).



At få noget forståelse for HTML & CSS inden du slår dig løs med sprog som, PHP, ASP.NET, Python er en god ide.. Så altså frontend. ;)



Altså, frontend er jo lidt blæret at kunne, for dit layouts skyld. Derimod er det jo Backend der får de virkelig seje ting til at ske. Så, det er sådan set op til dig :)



frontend hvis det skal se lækkert ud og back end hvis du vil have en side med dynamisk indhold og nogle andre muligheder



Frontend. Fordi det er det man ser, og det du blir bedømt på. Hvad nytter det at du har tjek på backend hvis det ligner en losseplads?



Jeg har programmeret i HTML og en smule i CSS



Start med det du synes er mest spændende lige nu. Jo mere spændende man synes det er, jo mere lærer man af det, imo.



Frontend. Fordi det er det man ser, og det du blir bedømt på. Hvad nytter det at du har tjek på backend hvis det ligner en losseplads?


Der er jeg ikke helt enig. Der er mange brancher hvor funktionalitet og uptime er 100 gange vigtigere end udseende.
Ved ikke om du nogensinde har prøvet Microsoft C5, eller et hvilket som helst Point of Sale kassesystem? :)



Jeg er enig med Kim...gør det, du synes er mest spændende.

Jeg selv har fuld styr på HTML og CSS, men kan ikke sætte to farver sammen uden at fem killinger dør en frygtelig død. Frontend er mao. ikke min stærke side, så på arbejdet har jeg stort set udelukkende med backend at gøre (kun frontend til interne systemer).

Hvis du skal lave både backend og frontend kan det være noget nær ligemeget, hvad du fokuserer på først. Du skal alligevel kunne begge dele, men måske du kan basere dig på et CMS og dermed få det meste layoutmæssige leveret gratis. Det har jeg selv gjort.



t