Tags på udvikleren.dk

Tags:    udvikleren.dk

Det "nye" tag og karma system på Udvikleren.dk er en fryd! Jeg elsker den StackExchange-agtige måde det fungerer på, men ligesom på SE er vi ved at løbe ind i nogle problemer:

- Folk ved ikke hvordan de skal tagge deres spørgsmål
- Vi er ved at opbygge en massiv mængde singular-tags (eller bare: Tags med kun en tilknyttet pos).

At vi er ved at få denne massive mængde tags, er desværre med til at gøre dem mere og mere ubrugelige.
Der er ingen mening i tags så som "font-color", "7", "page" og "in". I stedet giver "css", "pagination" o.lign. meget bedre mening. Derfor mener jeg at det kunne være fedt hvis enten vi fik en massiv oprydning i disse af Kasper, eller evt. kunne udnævne nogle "tag-moderators"/forum-moderators der (ligesom artikel-udvalget), kunne tage sig af, at rydde op i tags.

Ligeledes mener jeg at det ville være på en plads at advare folk om, hvis de var ved at oprette et nyt tag og om der evt. allerede var et tag der passede på deres topic.



Ligeledes mener jeg at det ville være på en plads at advare folk om, hvis de var ved at oprette et nyt tag og om der evt. allerede var et tag der passede på deres topic.
Det kunne være smart hvis der automatisk blev scannet i ens tråd tekst efter nøgleod såsom Java, PHP, CSS eller lignende 'større' tags. Herefter kunne man redigerer eller lade være :)



Jeg er helt enig. Alle de tags er irriterende!

På den anden side er programmeringens verden jo kæmpe stor, så der skal udtænkes noget nyt. I hvert fald efter min mening :)



Enig.

En accept-rate som SE har kunne også være en fin idé. :-)

Har set en del spørgsmål som lugter langt væk af copy/paste posts på flere fora, og som spørgeren aldrig kommer tilbage til - det tilføjer også en del skrald.

Hvis ikke Kasper bryder sig om idéen om moderatorer - så kunne man lave et flag system, så folk kan flagge posts - til sletning, for dårlige tags etc - så opgaven med at overvåge og følge med ikke bliver helt så krævende.



Et andet problem der også er at nogle tags er kommet med fordi folk har lavet stavefejl eller staver dårligt, så nogle tags ligner meget hinanden hvor den ene er ubrugelig udover det indlæg det er brugt i.

Jeg synes dog at man stadig bør kunne selv definere nye som passer til ens område, men det gør også point-systemet interessant.
For du kan godt selv mene du svarer på noget med CSS og HTML, men hvis indlæg-starter med kun at skrive HTML får du ikke point for det du måske også har vist kendskab indenfor.
Eller hvis din løsning måske involverer jQuery eller javascript fordi du vidste det kunne løses sådan, men indlæg-starter ikke gjorde får du ikke point for det.
Så der bør være noget med søgning i dit eget indlæg for at definere hvad du bør få point for, men igen så kan det blive problematisk.
Netop fordi hvis jeg siger "jeg synes ikke du bør bruge jQuery eller javascript fordi det kan løses med CSS" bør man ikke få point for jQuery og javascript.

Måske noget bruger-aktiveret noget? Eller spørge den der giver point om de vil tilføje tags til det enkelte indlæg som kunne være foreslag ud fra det scannede indhold af det enkelte indlæg.
Så kan den der giver point vurdere om det foreslåede er dårligt eller godt.



Hej gutter,

Jeg er dagligt herinde og rette i tags på forumtråde, for at få de værste fejl sorteret fra. Til trods for den rimeligt omfattende forklaring der dukker op når man skal indtaste tags, så er der stadig folk der totalt ignorerer det og taster helt skøre tags ind. Det er nok svært helt at undgå, men som sagt sorterer jeg de værste af dem fra :)

Spørgsmålet er også hvor stort et problem det er at der er mange tags? Det eneste sted jeg kan se at det måske er en irritation, er på tag oversigt siden. Der har jeg nu sørget for at kun tags der har mere end 3 relationer der vises - hjælper det ikke på det? :)

Jeg er bestemt ikke imod ideen om moderatorer af en eller anden art, men spørgsmålet er om problemet på nuværende tidspunkt er så stort at det rent faktisk er en nødvendighed? Jeg synes det ikke umiddelbart :)

Mvh.

Kasper (TSW)



t