Slette img første / upload nyt billede efter

Tags:    php mysqli

Hej

det er sådan at jeg arbejder lige nu på at komme væk til en ide med at når bruger skal upload et profilbillede så skal det gammel blive slette.. hmm

Jeg arbejder mysqli og php.

Jeg har tænkt på at den første skal slette og der efter skal den upload men den skal kun upload hvis den har slette det gammel billede.
Men har prøve at gøre sådan her

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


men jeg er utrolig usikker på hvordan jeg skal bygge det op. så det vil være super hvis du komme med en ide til hvordan jeg få løse den her opgave.

Det vil nok hjælp lidt på hvis jeg høret på hvad du sagde og menet omkring det her. :) fordi lige nu er jeg totalt lose omkring hvordan jeg skal bygge den op på overhovedet.. hmm

Du er velkomme til at komme med forslag eller en måde hvis du mener at jeg skal gøre det på en anden måde.





9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
skimmer også til http://www.eksperten.dk/spm/969838 hvor spørgsmålet også kører

(utested)
Fold kodeboks ind/udKode 





>Det er sådan du havde tænkt dig?
Ja, og jeg kan se Arne_V har nogle lunde sammen tanke på Eksperten

>Hvad har du lavet den her for?
jeg har lagt stien til mit upload directory i en variabel. for at gører det nemt at vedligeholde, hvis jeg havde et uplod directory der feks hed uploads, og jeg ville kalde det profiles, skal jeg kun rette det ét sted :)

jeg ofre gerne en variabel mere hvis det kan min code mere vedligeholdels venlig eller nemmere at læse/teste

Fold kodeboks ind/udKode 


uden brug af variabel til sti (dette vile jeg ikke anbefale/gøre)
Fold kodeboks ind/udKode 





Jeg kender ikke noget til mysqli, men jeg kender til PHP og mysql.

Det jeg ville foreslå ville være, at du først lavede en fetch på, om den bruger, som nu uploader billedet. Derefter validere på, om der fandtes et profilbillede til den bruger.
Hvis der nu gjorde, så ville jeg lave en unlink (fjerner billedet fra serveren) på det profilbillede.
Derefter ville jeg få den til at uploade det nye billede, hvorefter jeg ville opdatere brugerens profilbillede i databasen.

Hvis der nu ikke fandtes et billede, så ville jeg bare uploade billedet med det samme og linke det til brugeren i databasen.

Det her er dog kun teorien, og jeg har ikke testet det, men det er nok sådan, jeg ville prøve til at starte med.



Indlæg senest redigeret d. 02.10.2012 22:56 af Bruger #14776
Jeg kender ikke noget til mysqli, men jeg kender til PHP og mysql.

Det jeg ville foreslå ville være, at du først lavede en fetch på, om den bruger, som nu uploader billedet. Derefter validere på, om der fandtes et profilbillede til den bruger.
Hvis der nu gjorde, så ville jeg lave en unlink (fjerner billedet fra serveren) på det profilbillede.
Derefter ville jeg få den til at uploade det nye billede, hvorefter jeg ville opdatere brugerens profilbillede i databasen.

Hvis der nu ikke fandtes et billede, så ville jeg bare uploade billedet med det samme og linke det til brugeren i databasen.

Det her er dog kun teorien, og jeg har ikke testet det, men det er nok sådan, jeg ville prøve til at starte med.


Det er klart noget jeg vil kigge på fordi lige pt nu og her stå jeg bare tænker på den bedste muligt måde man kan upload et billede og hvor den samme tid slette det man havde før.. :)



Bare lige et spørgsmål.

Lad os antage at billeduploaden fejler. Hvad så, så har brugeren ikke længere noget profilbillede.

Jeg ville mene at du bør udføre puglias først. Går den fint kan du slette det gamle og linke til det nye billede.
Derved sikre du dig at brugeren altid har et profilbillede ;)





(utested)
Fold kodeboks ind/udKode 



Det ved jeg godt men det var mere fordi den anden(siden) hvor spørgsmål er på virker sådan lidt døde. hvis du kan følge mig :).


EIDT :

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Det er sådan du havde tænkt dig?

lige et spørgsmål også hvad mener du med det som du skriver i den første kommentar?

Hvad har du lavet den her for?

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


EIDT EDIT


Glemt lige at sige at billederne skal slette 3 steder


Fold kodeboks ind/udKode 




Indlæg senest redigeret d. 03.10.2012 01:58 af Bruger #17136
>Det er sådan du havde tænkt dig?
Ja, og jeg kan se Arne_V har nogle lunde sammen tanke på Eksperten

>Hvad har du lavet den her for?
jeg har lagt stien til mit upload directory i en variabel. for at gører det nemt at vedligeholde, hvis jeg havde et uplod directory der feks hed uploads, og jeg ville kalde det profiles, skal jeg kun rette det ét sted :)

jeg ofre gerne en variabel mere hvis det kan min code mere vedligeholdels venlig eller nemmere at læse/teste

Fold kodeboks ind/udKode 


uden brug af variabel til sti (dette vile jeg ikke anbefale/gøre)
Fold kodeboks ind/udKode 



Okay, jeg kan godt se hvad du mener med det i det hele taget:)

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


SÅ skal jeg bare kigge på det der med de 2 link som du har skrevet eller hvad?


EIDT hvis jeg forstå rigtigt så er begge links med i koden

http://php.net/manual/en/function.file-exists.php

http://php.net/manual/en/function.unlink.php

Hvis jeg forstå det rigtigt, så nu skal jeg bare tilpasse sådan at man kan updater og slette og ligne nu?




Indlæg senest redigeret d. 03.10.2012 17:30 af Bruger #17136
coden var bare taget fra noget jeg skrev tli en anden bruger i denne tråd
http://www.udvikleren.dk/forum/38819/aendre-et-billede-som-bliver-uploadet-inden-det-biver-sendt-retur/ 24.09.12 22:24
som sjovt nok er igang med et project med en vis lighed med dit, man skulle næsten tro i gik på sammen kursus :)

de 2 link er bare hvis du vil kigge på doc til unlink, og file_exist, for at forstå hvad functionerne gør, hvad der retuneres, og dermed bedre fårstå coden

>EIDT hvis jeg forstå rigtigt så er begge links med i koden
du kan bare slette de 2 link, hvis du ikke vil have dem stående i din code, det er jo bare kommentare.

den viste code ser rimelig ud (uden at have tested den).

>Hvis jeg forstå det rigtigt, så nu skal jeg bare tilpasse sådan at man kan updater og slette og ligne nu?

Ja, slette delen har du lige lavet




Indlæg senest redigeret d. 03.10.2012 17:52 af Bruger #16075
coden var bare taget fra noget jeg skrev tli en anden bruger i denne tråd
http://www.udvikleren.dk/forum/38819/aendre-et-billede-som-bliver-uploadet-inden-det-biver-sendt-retur/ 24.09.12 22:24
som sjovt nok er igang med et project med en vis lighed med dit, man skulle næsten tro i gik på sammen kursus :)

de 2 link er bare hvis du vil kigge på doc til unlink, og file_exist, for at forstå hvad functionerne gør, hvad der retuneres, og dermed bedre fårstå coden

>EIDT hvis jeg forstå rigtigt så er begge links med i koden
du kan bare slette de 2 link, hvis du ikke vil have dem stående i din code, det er jo bare kommentare.

den viste code ser rimelig ud (uden at have tested den).

>Hvis jeg forstå det rigtigt, så nu skal jeg bare tilpasse sådan at man kan updater og slette og ligne nu?

Ja, slette delen har du lige lavet


Okay, så læret jeg noget nyt i php :) som de 2 link som du har sendt til mig




Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Fold kodeboks ind/udJScript kode 


ser det rigtigt??

Virker nu!!

EIDT EIDT!

Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Indlæg senest redigeret d. 03.10.2012 20:30 af Bruger #17136
t