Hjælp til låsning af filer??

Tags:    programmering excel sikkerhed cd-rom

Jeg har lavet en masse Excel skabeloner til unge i gymnasielle uddannelser. altså HHX, STX og HTX. Ideen er at jeg vil sælge dem til studerende som har svært ved Matematik og kan ved hjælp af disse redskaber komme igennem skriftlig eksamen med bestået karakter.

Problemet er nu at jeg skal finde en måde at sikre på at jeg kan sælge mere end en cd, og så kan de bare kopiere filen til resten af skolen. Jeg vil sælge filen på en cd, og ideen er at man skal have cd'en i før man kan åbne dokumentet.

Nogle der ved, eller kan hjælpe med denne problemstilling? Jeg vil meget gerne hører nærmere hvis du enten ved eller kender en som ved hvordan man kan sikre mit fremtidige salg af disse cd'er.

Venlig hilsen

Jeppe Andreasen

50949612

jeppe_g_andreasen@hotmail.com



7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvorfor ikke droppe CD'er og sælg det som download for en 10'er, 20'er eller noget i den stil. Jo mindre beløb, des flere interesserede købere, des mindre kopi af filer.



Hvorfor ikke droppe CD'er og sælg det som download for en 10'er, 20'er eller noget i den stil. Jo mindre beløb, des flere interesserede købere, des mindre kopi af filer.


enig her, der er også en del studerende der har netbooks (uden cd/dvd-drev) så som macbook air.



Jeg har lavet en masse Excel skabeloner til unge i gymnasielle uddannelser. altså HHX, STX og HTX. Ideen er at jeg vil sælge dem til studerende som har svært ved Matematik og kan ved hjælp af disse redskaber komme igennem skriftlig eksamen med bestået karakter.

Problemet er nu at jeg skal finde en måde at sikre på at jeg kan sælge mere end en cd, og så kan de bare kopiere filen til resten af skolen. Jeg vil sælge filen på en cd, og ideen er at man skal have cd'en i før man kan åbne dokumentet.

Nogle der ved, eller kan hjælpe med denne problemstilling? Jeg vil meget gerne hører nærmere hvis du enten ved eller kender en som ved hvordan man kan sikre mit fremtidige salg af disse cd'er.

Venlig hilsen

Jeppe Andreasen

50949612

jeppe_g_andreasen@hotmail.com


Der findes stortset ikke et stykke software man ikke kan lave en kopi af eller omgå sikkerheden på.

der findes masser af software der kan beskytte excel filer, men de er relativt nemme at omgå så vidt jeg ved.

to første hits på google:
http://www.excelsoftware.com/spreadsheetprotection.html
http://www.armjisoft.com/?page=officeownerguard


Så mit bedste bud er:
Lav det som et excel plugin, og i det plugin skal man logge ind (kræver så de er online) for at aktivere og kunne benytte dit plugin.
evt offline løsning, brug en form for cd-key istedet for login.

men igen, de kan bare dele login eller cd-key




Indlæg senest redigeret d. 11.10.2012 14:42 af Bruger #3427
Hvorfor ikke droppe CD'er og sælg det som download for en 10'er, 20'er eller noget i den stil. Jo mindre beløb, des flere interesserede købere, des mindre kopi af filer.


enig her, der er også en del studerende der har netbooks (uden cd/dvd-drev) så som macbook air.


Det lyder som en super ide, men kan eleverne så ikke bare sende filen videre til hinanden? og hvordan gør man sådan, jeg er skarp indenfor excel men satme ikk særlig meget inden for sådanne nogle ting :)



Tanken er at du sætter en så lav pris, at det ikke kan svare sig at overtræde reglerne.

Men...

Hvis man tager udgangspunkt i antallet af skoler fra 2010, nemlig 1.510, og du sælger min. et excel ark pr. hold der går til eksamen, til 10,- stykket.

Det giver 15.100,- Så skal man trække skoler fra der ikke har 9. klasse, og så er der sikker nogle elever der kender hinanden på tværs af skolerne. Så det er 10.000,- pr. år.
Nu tror jeg ikke på at det kan nå op i det niveau overhovedet, så måske får du 5000,- pr. år.
Men det kræver at du opsætter en hjemmeside, hvor det er muligt at få en betalingsløsning på. Der findes nogle forskellige løsninger, nogle som koster 3-4.000,- om året, og så er der nogle som er gratis.

Bemærk: at alle priser er rene gisninger, og derfor vil jeg anbefale at du undersøger markedet.



Problemet er lidt at det går mega stærkt med at dele filerne ud hvis det er gratis. Så ville helst foretrække en mulighed hvor der er sikkerhed på. men det er ikke noget man kan lave gratis?



t