SEO på mine side

Tags:    seo

<< < 123 > >>
Jeg ved ikke specielt meget om SEO (Search engine optimization) men jeg har fulgt diverse råd man kan få på google webside administratoren og diverse programmer og plugins til firefox der kan fortælle forslag til at gøre ens side bedre og sådan.

Men hvis der er nogen der gider og se om der er noget jeg kan forbedre på http://scootergrisen.dk/ så gider jeg gerne høre det.

Finder der nogen programmer kan skanne ens sider og komme med SEO råd og forslag ?



26 svar postet i denne tråd vises herunder
8 indlæg har modtaget i alt 19 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
@Brian, det er helt fint at du er uenig. Jeg er bare træt af at se folk sælge katten i sækken og jeg forbeholder mig retten til at være forarget, når nogen forsøger at udvande vores videnskab.

SEO bliver, som @scootergrisen fint illustrerer i ovenstående post, opfattet som noget helt andet end det er. Der er ingen hemmelige tricks - der er ingen mystiske voodoo agtige føle ting - det er et forsøg på abusive reverse-engineering af Google's søge algoriter - eller totale banaliteter... Hvorfor kan folk ikke bare lade Google gøre deres arbejde?

Trivielle ting skal ikke udliciteres - de skal automatiseres. Skal vi mødes på midten og sige at trivielle opgaver skal "udliciteres" til maskiner?

I forhold til dine 5 punkter, så burde 1 og 2 være givet - hvis folk tog deres arbejde seriøst - hvis de gik op i godt håndværk.

3 og 5 har du vendt helt på hovedet - du skal ikke skrive godt indhold for at få god pagerank - du skulle få god pagerank for at skrive godt indhold. Det er det helt forkerte fokus, når du tænker på at få nævnt de rigtige keywords de rigtige steder i teksten, istedet for at skrive godt, efter de regler vi har for sprog i forvejen. SEO-eksperter får tekstskriverne til at skrive tekster målrettet søgemaskiner og ikke mennesker - hvorfor ikke gøre som vi burde - skrive teskter til mennesker - og lade søgemaskinerne tilpasse sig det?

4 er den primære grund til at jeg foragter "SEO-eksperter". Selvfølgeligt skal man bruge de medier - det er jo derfor de er der - men jeg er træt af håbløst fabrikerede forsøg på at lave SEO fremstød på sociale medier. Det er meget det samme som afsnittet oven for - det flytter fokus fra at levere en god vare til de menneskelige modtagere, til at charmere webcrawlere.

Min pointe er ikke at SEO ikke er en eksakt videnskab- det er at SEO er et overflødigt forsøg på at videnskabeliggøre noget ikke videnskabeligt.

Hvis vi lod som om at SEO ikke eksisterede, så behøvede Google ikke at bruge energi på at forsøge at skelne mellem reverse-engineering og reelt godt indhold. Så kunne vi have et bedre internet for os alle sammen.

Ja - det sidste afsnit gør mig nok til en idealist...

Jeg undskylder hvis min tone bliver opfattet som angribende eller hånende over for nogen - det er ikke meningen.



@Gustav
+1! Vælger ikke at give dig karma fordi det ikke direkte er et svar i det originale spørgsmål, men mere en forklaring.



Thumbs Up til Brian Hvarregaard for en super god forklaring og et endnu bedre eksempel :)



@csharper - helt ok - og rart at man ikke er den eneste med den holdning ;)

@MikkelRaev87 - Brian og jeg siger jo sådan set det samme - forskellet er hvilken disciplin vi mener de dyder hører under. Brian kalder det SEO - jeg kalder det bare god skik i forhold til markup (HTML) og kvalitets indhold...



@Brian, det er helt fint at du er uenig. Jeg er bare træt af at se folk sælge katten i sækken og jeg forbeholder mig retten til at være forarget, når nogen forsøger at udvande vores videnskab.

SEO bliver, som @scootergrisen fint illustrerer i ovenstående post, opfattet som noget helt andet end det er. Der er ingen hemmelige tricks - der er ingen mystiske voodoo agtige føle ting - det er et forsøg på abusive reverse-engineering af Google's søge algoriter - eller totale banaliteter... Hvorfor kan folk ikke bare lade Google gøre deres arbejde?

Trivielle ting skal ikke udliciteres - de skal automatiseres. Skal vi mødes på midten og sige at trivielle opgaver skal "udliciteres" til maskiner?

I forhold til dine 5 punkter, så burde 1 og 2 være givet - hvis folk tog deres arbejde seriøst - hvis de gik op i godt håndværk.

3 og 5 har du vendt helt på hovedet - du skal ikke skrive godt indhold for at få god pagerank - du skulle få god pagerank for at skrive godt indhold. Det er det helt forkerte fokus, når du tænker på at få nævnt de rigtige keywords de rigtige steder i teksten, istedet for at skrive godt, efter de regler vi har for sprog i forvejen. SEO-eksperter får tekstskriverne til at skrive tekster målrettet søgemaskiner og ikke mennesker - hvorfor ikke gøre som vi burde - skrive teskter til mennesker - og lade søgemaskinerne tilpasse sig det?

4 er den primære grund til at jeg foragter "SEO-eksperter". Selvfølgeligt skal man bruge de medier - det er jo derfor de er der - men jeg er træt af håbløst fabrikerede forsøg på at lave SEO fremstød på sociale medier. Det er meget det samme som afsnittet oven for - det flytter fokus fra at levere en god vare til de menneskelige modtagere, til at charmere webcrawlere.

Min pointe er ikke at SEO ikke er en eksakt videnskab- det er at SEO er et overflødigt forsøg på at videnskabeliggøre noget ikke videnskabeligt.

Hvis vi lod som om at SEO ikke eksisterede, så behøvede Google ikke at bruge energi på at forsøge at skelne mellem reverse-engineering og reelt godt indhold. Så kunne vi have et bedre internet for os alle sammen.

Ja - det sidste afsnit gør mig nok til en idealist...

Jeg undskylder hvis min tone bliver opfattet som angribende eller hånende over for nogen - det er ikke meningen.


Er det ikke også sådan lidt svært at deltage i spillet ved kun at ville spille efter egne regler? Det jeg mener er at der er ikke nogen som "udvander vores videnskab" (som du skriver). Formålet er marketing, hvis ikke du har en side kan du ikke lave marketing, kan du ikke lave marketing sælger du ikke, sælger du ikke har du ingen forretning, har du ingen forretning er det ligegyldigt. (forretning som i at opnå formålet med siden).

Det betyder også at vores job som udviklere er at lave skelettet og strukturen til at marketing afdelingen (her bor SEO) kan lave deres job. De stille krav til vores implementation ud fra en erfaringsmæssig tilgang. Her skal vi som udviklere mødes på midten med marketing afdelingen. Vi må også acceptere at de i mange tilfælde stiller krav til os som udviklere, det er ikke os der styrer showet - faktisk er vi de nederste (hvad enten vi vil det eller ej).

Nogle udviklere har et meget usundt syn på tingene (her tænker jeg på mig selv for 5 år siden) - de ser sig selv som virksomhedens centrum, og at det er dem der ved bedst. Det er ligegyldigt om virksomheden udvikler standardsoftware, eller sælger udviklingstimer - teknik og udvikling er aldrig det vigtigste - omsætning/cashflow er! Mange ser også på marketing afdelingen eller sælgerne som vendekåber og dem der lyver for kunderne og man rynker, som udvikler, måske lidt på næsen fordi de ikke kan bevare deres integritet og troværdighed - i vores øjne. Det er dem der henter penge ind til at betale løn med. Jeg har selv prøvet at skulle sælge - jeg er absolut ikke misundelig - og har nu dyb respekt for faget.

Jeg laver selv SEO til mine andre sider (inspireret af det andet indlæg jeg linkede i en tidligere post) samt siden (http://pointblankseo.com/link-building-strategies). Det er tilpasset min situation og det er dem der giver bedst resultat ud fra indsatsen.

Det er en nødvendighed for mig selv at lave SEO, da jeg gerne vil belønnes for min indsats. Det betyder også at jeg må spille med i Google spillet. Hvis jeg vælger at ignorere dette og så kun lave indhold som jeg selv gider læse (dvs. noget JEG gider læse ikke nødvendigvis hvad mine BRUGERE gider læse) så får jeg ingen besøgende. Jeg har valgt at spille med i google spillet, derfor må jeg nødvendigvis spille efter de regler der er opsat. Jeg snyder ikke, jeg spiller indenfor reglerne - men jeg spiller!



@Brian, du har rigtigt mange gode pointer. Og som jeg nævnte i sidste indlæg til Mikkel, så er min opfattelse at vi er ret enige.

Optimering af sidens indhold med henblik på at gøre det optimalt for søgemaskinerne er fint nok. Det er som du selv siger en naturlig konsekvens af den måde internettet, søgemaskiner især, fungerer på. Og selvfølgeligt skal man spille spillet.

Jeg mener ikke at man skal undlade at gøre den slags - jeg mener bare, at de SEO ting der rent faktisk virker - er ting som der i første omgang burde være styr på før man hyrede en SEO mand. Link-building har jeg et anspændt forhold til - der er en hårfin grænse mellem det acceptable niveau og spam. Det er som regel de samme folk, som kalder sig SEO-eksperter, som ikke magter at holde sig på den rigtige side.

I virkeligheden ville jeg nok have meget nemmere ved at sluge udtrykket, hvis folk ikke forsøgte at gøre det til noget magisk - og hvis folk var åbne omkring at det faktisk - langt hen af vejen - bare var "at gøre det rigtige"^tm. Jeg er træt af at se lusede amatører der forsøger at brande dem selv som SEO eksperter uden reelt at have en idé om hvad der foregår.

Men jeg synes det er rart med en konstruktiv debat omkring det - og jeg tror - og håber - at det kan være bare en lille smule berigende for andre :-)



<< < 123 > >>
t