Hvordan laver jeg en "Database" uden datbase = som .DLL

Tags:    databaser

<< < 12 > >>
Hej

En bekendt til mig har spurgt om det er muligt at lave en opslagsfunktion uden db.
Han forestiller sig efunktion som startes med en .exe fil. Her kom jeg til at tænke på at jeg har læst et sted at det kan lade sig gøre med en DLL fil. Altså at der skrives til en kommasepareret fil, der er lagret i en DLL. Men kan man oprette sådan en funktion uden brug af C#?

Håber at der som vanligt er mange brugere der er parat til at hjælpe med at finde en brugbar løsning, da jeg intet kendskab har til C# ud over den smule jeg har læst om programmet.




14 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
* Databasen SQLite, det er en .dll fil uden drivere der skal installeres osv. (der er mange af den her slags databaser)

Nu fremgår det jo ikke hvor mange data der er tale om sller hvordan i vil bruge dem. Men alt efter hvor mange data der er tale om og hvordan i skal søge i dem vil jeg anbefale en form for database hvor i kan "søge" i og lave avancerede forespørgsler. Det er lidt sværere i en excel fil (og tager lidt længere), en XML fil er bedre egnet til det. Men generelt set bør man ikke bruge XML til dataopbevaring og som datagrundlag (der er andre formater der er bedre).




eller en XML eller JSON fil ... der er mange muligheder også andre end dem der er nævnt her.



Du kan sagtens lave en løsning uden en database.
Brug fx en csv-fil som er en semikolon-separeret fil som du kan lave og vedligeholde i excel.

Så skal du bare ligge din csv-fil sammen med din løsning. Uanset om det bliver en webløsning eller et program. Så vil du kunne finde denne csv-fil relativt i en mappe og læse data.



Hvorfor lave det som et pc program og ikke bare lave det som en hjemmeside så ?



Er det Excel som i skal generere CSV filer til?

Jeg er lige blevet færdig med et projekt, hvor jeg genererer ret komplicerede Excel-regneark med EPPLUS som er et open source projekt:

http://epplus.codeplex.com/

Den kræver ikke at office er installeret på hverken pc (hvis det er et Windows program) eller på serveren, hvis det er et website.

Der er ret gode kodeeksempler på nettet til EPPLUS, men ellers spørger du bare.

Er det ikke Excel i skal bruge det til, så bare glem ovenstående :B



Hvis dataene ligger i en DLL (eller i din exe fil), så kan du ikke så'n liiiige ændre på dem, men godt læse dem.



I det tilfælde kan du jo "eksportere" din database til en datastruktur i din kildekode.

Altså noget i denne stil:
Fold kodeboks ind/udC kode 





tak for forslagene som er gode og brugbare.
Men det jeg / vi søger er løsning som ikke behøver et ms-office program indstalleret.
Det vi forestiller os er, at den csv fil der bliver dannet, bliver indlejret i en DLL-fil, som så startes med en .exe-fil.
Altså, vi vil forsøge at lave en løsning hvor der kun er en exe fil og en dll eller måske flere, så det kan køre helt uafhængigt af MS-office eller andre office-programmer.:D
Ingen af os har forstand på C# eller Perl eller andre af den type programmer:$



Indlæg senest redigeret d. 02.11.2012 11:55 af Bruger #16705
Den skal ikke ændres, når de først er lagret.
Dataene skal blot være søgbare.
Det der er tanken bag, er et "opslagsværk".



>Brian
"Er det Excel som i skal generere CSV filer til?"
Det kan absolut blive en del af den løsningsmodel vi ender op med.

>Robert
"I det tilfælde kan du jo "eksportere" din database til en datastruktur i din kildekode."
Det er rigtigt, men kan ikke anvende den i vores ønskede slut produkt, idet det skal kunne køres uden indtalslation af noget MS_Office produkt, og startes med en exe fil.

Så vi arbejder på en løsning mede anvendelse af EBundle. så får vi se om vi kan finde ud af det.

Skal nok komme tilbage når og hvis vi får det til at fungere.

Håber stadig at der vil være indput, idet vi stadig er åbne for løsninger de3r ligger inden for:

- det skal kunne startes med en exe fil
- det skal kunne lagres i en DLL elle RES fil, som stares af exe filen.
:lol:



<< < 12 > >>
t