SEO ændring af billedfilnavne

Tags:    seo billeder

<< < 12 > >>
Hej

Jeg har et website som brugere kan uploade billeder til, billederne bliver offentligt tilgængelige, og er derfor indekseret i googles billeder.

Problemet er at jeg i min kode tidligere har tilladt æ ø og å i mine billedfilnavne, men jeg har fundet ud af at bl.a. facebook IKKE er glad for billeder med æ ø eller å. Derfor vil jeg gerne omdøbe alle mine gamle billedfiler så ø bliver til oe osv. Naturligvis vil jeg også opdatere stierne til billederne i min database, så mit site vil fungere som det skal. Det er der ikke noget problem i, MEN ...

Kan jeg på nogen måde bibeholde mine billeders placering på google? Jeg kan jo ikke rigtigt lave et 301 redirect, ligesom man kan hvis det gælder ASP eller PHP filer som ændrer navn / placering.

Vh. Kasper



11 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

Jeg havde forstået det sådan at "csharper" havde vedhæftet et eksempel på en global.asax fil, men nu er jeg klar over at han bare mente at man har en global.asax fil når man arbejder med .net det var jeg klar over : )

Jeg har leget lidt med 301 redirect i min global fil, men jeg kan ikke få det til at spille.


I din global-asax fil skal du lave en permanent redirect som frameworket laver for dig.

Du laver simpelthen bare dine egne regler meget simpelt og bruger Response.RedirectPermanent.

Fold kodeboks ind/udCSharp kode 

Hvis du prøver den første vil du blive redirectet normalt (302), men hvis du prøver den anden vil du se du bliver redirectet med en 301 uden du selv skal sætte status og responsecode.
Du kan fx prøve i Firefox at lave kald og så se i Firebug at dine request handles som de skal i din Global.asax og giver dig en 301 Redirect Permanent.

P.S. Ovenstående er til ASP.NET 4.0 som jeg antager du bruger.



Indlæg senest redigeret d. 03.12.2012 22:38 af Bruger #17215
Du kan da godt lave 301 på billedefiler i en .htaccess fil hvis du bruger Apache.

Fold kodeboks ind/udKode 


Jeg ved ikke hvordan man gør det for en hel mappe det ville jo være smartest men ellers kan du gøre det en fil af gangen så får du bare en lang liste men det gør vel ikke så meget når det bare er midlertidigt.

Jeg gør selv sådan her :

æ = e
ø = o
å = a

Jeg syntes ikke så godt om ae, oe, aa.



Indlæg senest redigeret d. 02.12.2012 19:07 af Bruger #13010
Okay, jeg vidste ikke at man kunne lave 301 globalt. Jeg bruger C#.NET så jeg må lige se på om der findes noget tilsvarende der.

Det med 'a' eller 'ae' er muligvis en smagssag, men google opfatter i hvert tilfælde 'ae' som et æ når man søger.

Vil man gerne finde et æble og søger på 'aeble' finder man æbler, men søger man på 'able' finder man slet ikke nogle som har med æbler at gøre :)



Hvis du bruger C# antager jeg du bruger ASP.NET eller et CMS der bygger på det samme.
Her har du en global.asax fil hvor du kan gøre det per fil.

Hvis du ikke vil lave det for hver fil, kan du lave din egen indeksering i cachen.
Du kan lave et simpelt stykke kode der giver dig alle filer i en mappe (din _old) og så se om den requestede fil er den gamle og så dynamisk lave en permanent redirect.
Så ved startup skal du blot lokalisere din mappe, og simpelt finde alle filerne (du kan også filtrere på filtyper hvis du vil) i mappen og læse ind i en liste i cachen (husk at sætte lav prioritet) og ved hvert request ser du om filen der requestes er i listen.
Grunden til du sætter lav prioritet på denne cachede liste er fordi at hvis serveren begynder at løbe tør for plads begynder den at smide ting væk der er cachet og denne er ikke kritisk så gør ikke noget at den skal opbygges igen - tager jo ikke mange millisekunder.



Hvor finder jeg den omtalte global.asax fil? :)



Hvor finder jeg den omtalte global.asax fil? :)


Det opretter du bare selv i roden af dit website.



@Brian
Kan man overhovedet lave et ASP.NET projekt uden den bliver lavet automatisk? Det lyder da underligt eftersom der er lavet en masse regler i den.
Uanset om du lavet et tomt website eller bruger et CMS eller hvad ville jeg altid mene der var en global.asax fil i roden af dit site.
Er jeg helt galt på den?



Hej

Jeg havde forstået det sådan at "csharper" havde vedhæftet et eksempel på en global.asax fil, men nu er jeg klar over at han bare mente at man har en global.asax fil når man arbejder med .net det var jeg klar over : )

Jeg har leget lidt med 301 redirect i min global fil, men jeg kan ikke få det til at spille.



Hej

Jeg havde forstået det sådan at "csharper" havde vedhæftet et eksempel på en global.asax fil, men nu er jeg klar over at han bare mente at man har en global.asax fil når man arbejder med .net det var jeg klar over : )

Jeg har leget lidt med 301 redirect i min global fil, men jeg kan ikke få det til at spille.


I din global-asax fil skal du lave en permanent redirect som frameworket laver for dig.

Du laver simpelthen bare dine egne regler meget simpelt og bruger Response.RedirectPermanent.

Fold kodeboks ind/udCSharp kode 

Hvis du prøver den første vil du blive redirectet normalt (302), men hvis du prøver den anden vil du se du bliver redirectet med en 301 uden du selv skal sætte status og responsecode.
Du kan fx prøve i Firefox at lave kald og så se i Firebug at dine request handles som de skal i din Global.asax og giver dig en 301 Redirect Permanent.

P.S. Ovenstående er til ASP.NET 4.0 som jeg antager du bruger.


Fantastisk det virker, og ja jeg bruger ASP.NET 4.0 :)



"men jeg har fundet ud af at bl.a. facebook IKKE er glad for billeder med æ ø eller å."..

BS.. :) mon ikke bare den forventer en htmlentity

http://www.w3schools.com/tags/ref_entities.asp

/J



<< < 12 > >>
t