Start på C - bøger

Tags:    c programmering

En god bog til start på C programmering?

Har været inde på bibliotekets hjemmeside, men der findes kun bøger for grundlæggende programmering i C# og C++.

Så er lidt forvirret.

På forhånd tak



7 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Søg på Amazon, men hold dig fra bøger som er mere end 6-7 år gamle...hold dig især fra den ellers så stærkt anbefalede "The C Programming Language" af Ritchie & Kernighan...den bruger en MEGET gammel version af sproget, samt teknikker, som man ikke bør bruge længere.

Når du har lært det mest grundlæggende, så invister i "21st Century C": http://shop.oreilly.com/product/0636920025108.do

Den viser, hvordan man bør programmere i C i dag.



Har fundet denne bog fra 2009:
http://www.amazon.co.uk/Programming-Easy-Steps-Mike-McGrath/dp/1840785446/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1355135822&sr=8-3

Er den god nok? For så tror jeg nemlig jeg har et nyt ønske i julegave.



Svært at sige. Jeg kender den ikke, men indholdsfortegnelsen ser fornuftig ud, men de har så valgt at bruge reference sektionen som eksempel på indholdet, og referencen indeholder bare en beskrivelse af mange forskellige funktioner...noget man kunne have slået op i manualen og derfor spil af papir.
Umiddelbart ser den da brugbar ud.




Ja netop, brugbar. Hvad har I selv brugt for at blive sådan nogle kloge programmører? :-)

Altså vil gerne videre til C++, da det er et objekt orienteret sprog. Så hvis der findes en bog der leverer en masse viden om C og oven i hatten leverer en flydende overgang til C++, ville det være intet mindre end perfekt.



Jeg har fået anbefalet "Accelerated C++", men derudover har jeg en Datamatiker uddannelse som baggrund, og når man har det basale på plads er det relativt nemt at lære et nyt sprog...og så lærer man en hel masse af at lære flere sprog og gå dyber ned i abstraktionsniveauerne. Jeg blev en bedre Java programmør af at lære C, og jeg blev en bedre C programmør af at lære assembly, og jeg blev en bedre assembly programmør af at kode en disassembler...men vil man være en god programmør, så skal der mere end kode til. Software udviklings processen er lang og indeholder også en meget vigtig design del.



Ja, men nu har jeg jo ingen datamatiker baggrund. Har en grundlæggende forståelse for funktioner, variabler, løkker, etc., men så stopper den også der.

Vil gerne lære at konstruere brugbar software ved hjælp af C. Og vejen der til skal helst være så rigtig som muligt, ingen overspringhandlinger. Hvilken bog er den bedste?



hehe...som jeg prøvede at antyde, så bliver man ikke programmør af at lære et programmeringssprog, men her er et udvalg af mine yndlingsbøger:

* The Pragmatic Programmer
Handler om software udviklings professionen og om at være pragmatisk...ikke perfektionistisk.

* The Unified Process
Et bud på software udviklings processen fra analyse over design til implementering og test...jeg følger ikke selv denne proces slavisk, men den er tættere på min fremgangsmåde end alternativerne.

* 21st Century C
Jeg er i gang med at læse denne, og indtil videre er den ganske god, selvom der ikke er vildt meget nyt for mig. Den går ud fra, at man kan programmere C i forvejen.

* Operating Systems: Internals and Design Principles
Fordi man bør vide hvad operativsystemet gør for at forstå flaskehalse.

Derudover bør du også læse om databaser, da du helt uundgåeligt kommer til at arbejde med dem.

Jeg kender desværre ikke til begynder litteratur om C/C++ programmering, men har som sagt hørt meget godt om "Accelerated C++", som skulle lære læseren C++ ret hurtigt. Prøv den, men forvent ikke at blive en god programmør uden at have alt det andet med også.



t