Lav din egen hjemmeside - side

Tags:    begynder kode

Jeg er ved at lave en side med navnet "lav din egen hjemmeside" : http://netkoder.dk/netkoder/lavdinegenhjemmeside.php

Altså en guide til hvordan man helt fra bunden kan komme til at lave en simpel hjemmesiden i HTML5.

Åbn notesblok, skriv følgende, gem som UTF-8, osv.

Jeg syntes ikke jeg har kunne finde nogen danske sider som gør dette.
Kom gerne med links hvis i kender nogen.

Hvis i har noegn råd og tips til siden vil jeg gerne hører dem.

Også vil jeg gerne kunne linke til nogen gode billige steder med webhotel så folk kan få deres første hjemmeside på nettet.

Er det korrekt at et .dk domainnavn koster 75,- kroner det første år også 45,- kroner der efter ?



6 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Allerførste råd: lad dem ikke røre kode i notepad - Det vil bare skræmme dem væk. Ang. domænenavne kan du vel bare tjekke dandomain.dk?

Din side bør sætte en dyd i semantisk programmering - at benytte de nye HTML5 tags korrekt og ikke overslaske hjemmesiden med <div>s. Du kunne muligvis med fordel lære dem de nyeste features, som fx flex-box da dette er en utrolig nem måde at lave layout på og det vil snart kunne ses i alle moderne browsere.
HTML er jo i bund og grund nærmest ingenting og derfor er det vigtigt at CSS hurtigt kommer på banen for at gøre det interessant. Derudover vil jeg mene at best-practices bør læres fra starten, så ikke noget med at starte med at lave meter lange style attributes - smid det hellere i et CSS dokument.

Du kunne også blive lidt mere avanceret, ved at lære dem om CSS frameworks som Skeleton og Bootstrap - begge CSS frameworks der gør livet som udvikler en god del enklere.



Jeg tænkte at det vil være nemmere for folk at komme igang hvis de kunne bruge notesblok. Det kender de måske i forvejen og de skal ikke installer noget.

Ja jeg har også tænkt mig at det skal være HTML5.
Tænker på at lave en mini skabelon til at lave sin egen hjemmeside men menu og indhold og header og footer og sådan. Ved ikke om der er nogen der gider bruger det hvis jeg laver det, det komme jo ikke til at se godt ud men syntes bare der mangler sådan en guide hvor man laver det helt fra bunden.

Jeg så lige flexbox skulle være kommet til Firefox 18 i går men jeg har endnu ikke kigget på det. Men hvis det betyder at hjemmesiden ikke kommer til at virke i IE og Safari så er det måske ikke så god en ide at bruge det til begynde kode. Men nu kender jeg det ikke endnu så kan være jeg ændre mening når jeg prøver det.

Ja det er måske nok bedst at lærer det rigtigt fra starten så det kunne være jeg skulle droppe notesblok ideen.

Jeg aner ikke noget om CSS frameworks men det er måske bare ligesom en skabelon som jeg selv vil lave. Jeg løber dog skrigene væk når jeg ser <!--[if lt IE 7 ]> fordi jeg kan bedst lide at have min kode minimal og fri for special kode... med mindre det er -moz- osv fordi det er så nyt.

Tænker den endelige resultat skulle være i stil med det som 123hjemmeside.dk laver. For eksempel http://www.sofiebo.dk/ de har en skabelon der går igen på mange hjemmesider.
Nu skal det ikke være lige sådan men altså med samme ide om at folk der vil lave en hjemmeside kan gå ind og hente skabelonen også udfylde indholdet selv.
Dog kan jeg ikke lave alt det med counter og gæstebog osv.

Måske skulle jeg bare lave det ligesom min egen hjemmeside.



Hvis jeg skal lære noget nyt, så ville det være lækkert at jeg ser hvad det er jeg skal lave. Altså en introduktion til hvad vi skal lave og hvordan det kommer til at se ud.
Også ellers starte fra bunden og sørge for at få forklaret hvorfor er det nu sådan og ikke sådan osv.

Jeg undre mig meget over hvorfor du allerede vil linke til en js fil, sitemap.xml og robot.txt.
Det er måske for nogle som har lavet et par hjemmesider.

For god ordensskyld opsumere jeg lige:

Introduktion - vis hvad det færdige produkt er
Bryd det ned i små etaper
Vær præcis i din guide, ikke alt muligt uden om snak.
Hvor kan jeg finde mere information



God ide med screenshot øverst af hjemmesiden som den kommer til at se ud.

Med js sitemap og robots tænkte jeg bare jeg kunne lige så godt tage det med fra starten så det var klart selvom man ikke skulle bruge js for eksempel.

Men kan godt tage det fra indtil der er brug for det.



Brugerne behøver jo ikke nødvendigvis et webhotel til at starte med.

Det burde måske ligge til aller sidst, når de har fået siden til at virke?

Ellers kunne du jo lave en specifik opskrift på hvordan man køber og installerer Wordpress hos en billig god udbyder som One eller Unoeuro!



Kan godt vente til webhotel til sidst.

Det er ikke wordpress jeg vil skrive om. Men hvordan man selv lave en hjemmeside fra bunden ved at skrive koden selv.

PS: Gider i nævne nogen webhotel/domainnavn udbydere sådan at jeg har lidt at linke til.



Indlæg senest redigeret d. 10.01.2013 17:24 af Bruger #13010
t