Hjælp til programmering

Tags:    programmering

Hej Udviklere

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lære at programmere og håber i vil kunne hjælpe. Jeg skal på uni, men der er rigtig lang tid og jeg kunne godt tænke mig at udvikle noget software NU!
Selvfølgelig har jeg læst lidt her og der om de forskellige sprog og jeg har set nogle tutorials på youtube osv. Men problemet er at det virker så uoverskueligt.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man starter, og hvilket sprog bør jeg starte med?

Skal man investere i en bog (hvilken?) eller hvad skal jeg læse/se på nettet?

Jeg håber i kan hjælpe...



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
@Robert: Sandt, men deres dokumentation og sprogets "standard library" er mildest talt latterligt ufunktionelt og sproget har lige lovligt mange quirks: http://www.phpwtf.org/

Jeg mener at en sprog som Ruby er langt at foretrække, da det er æstetisk smukkere, og på sin vis mere tydeligt omkring hvad det gør - Leder efter det danske ord for verbose på den gode måde...

Det her er ikke tråden der skal starte en religionskrig, så jeg vil fortsætte ved at sige at valget af programmeringssproget handler (næsten) udelukkende om hvilken opgave du skal løse - ligesom du vælger forskellige redskaber til forskellige håndværksopgaver. Hvad havde du tænkt dig kunne være spændende at programmere?

Jeg startede selv med at skrive HTML og derefter CSS, og så derudaf med programmeringssprog, men jeg har følt behovet for en bog til at lære mig det. Det en bog i visse tilfælde kan hjælpe dig med, er hvordan du tilgår abstrakte problemer, og med hvilke "programmerings metoder" / "patterns" du lettest kan få et overblik over problemet.

Til sidst vil jeg lige nævne at JavaScript (og derfor også CoffeeScript), er blevet et meget velfungerende server-miljø og det er også værd at kigge på det.



Det er et meget åbent spørgsmål, og der kommer utvivlsomt andre svar som siger Java eller C# eller noget helt tredie.

Bare for at være anderledes, så overvej at kaste et blik på en artikelserie (som stadig er ukomplet) fra Ars Technica. Seriens indfaldsvinkel er agnostisk omkring sprog og værktøjer, og belyser i stedet de basale koncepter. Hvis du forstår disse koncepter, så er hoppet til et konkret sprog og konkrete værktøjer langt langt lettere.

Når koncepterne er på plads, så går du ikke helt galt i byen med C#, Visual Studio Express (gratis), command-line programmer og nogle matematisk inspirerede problemer.

Ars serien kan findes her:
http://arstechnica.com/science/2012/12/programming-for-all-part-1-an-introduction-to-writing-for-computers/
http://arstechnica.com/science/2012/12/programming-for-all-part-2-from-concept-to-code/



Hejsa Mathias

Skal du på universitet og have uddannelse i forbindelse med softwareudvikling? Altså at dette skal være din karriere?
Og hvor længe er der til du skal på uni?



Indlæg senest redigeret d. 22.01.2013 11:56 af Bruger #17215
Det afhænger meget af, hvad du vil lave.
Der findes masser af begynder bøger til stort set alle sprog, så det er bare at springe ud i det.

Python og Ruby er ret begyndervenlige og meget alsidige sprog, så det vil være et godt sted at starte. De kan begge bruges til webudvikling, men hvis det er webudvikling du interesserer dig for, ville jeg vælge en anden vinkel.

Til webudvikling bør du starte med HTML og derefter CSS. Så et serverside sprog som f.eks. PHP og JavaScript til at krydre med. Plus lidt database udvikling med SQL.

Men hvad er dine interesser?
Hvad vil du gerne lave?



Jeg vil nu sige man ikke nødvendigvis behøver PHP, man kan sagtens bruge Python og Ruby



@dan
Det var det samme jeg sagde. Man KAN bruge Python og Ruby, men JEG ville vælge PHP. PHP er langt mere udbredt til web end Python og Ruby og langt mere dokumenteret til formålet.



t