Php while og array

Tags:    php while array

Hej udviklere. Prøver at forklarer det men det er lidt svært :-)

Men altså jeg har en side hedder "spildata.php" hvor jeg har min while og hvad den skal vælge i min database. Så har jeg min index.php og min spil.php. Jeg skal include spildata til min index.php. Men eftersom den skal "echo de 10 første rows via en løkke som er i while på spildata," i min database ved jeg ikke lige hvordan jeg skal gøre eftersom min include vil jeg have oppe i toppen. Jeg kan godt få det til at virke hvis jeg laver en echo inde i min while på "spildata.php" men så skal jeg også sætte min include det sted hvor jeg vil have den Echo'er? Altså problemer er min while er på en anden side en der hvor jeg skal have det echo'et, og jeg skal have de 10 seneste rows fra min database, via en løkke. Men vil ikke have min while over på index, den skal blive på spildata.php.

Hvis du ikke helt forstår hvad jeg mener så skriv en kommentar.

/mvh jesper



7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lyder kringlet det du er ude i, og når det lyder kringlet, er det fordi det er kringlet. Når noget er kringlet, skal det rettes ud. Det gør du, som minimum, ved at bruge funktioner.

I spildata.php
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


I index.php
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


...nu er der mange andre ting, der også kan rettes her. Men det venter vi med til når du har styr på basal kodelogik. :)



Indlæg senest redigeret d. 25.01.2013 15:40 af Bruger #10216
Hey Jesper,

Daniele her. Dejligt at se at du oprettede dig herinde. God lavet :).

Det jeg har forklaret tidligere med database & arrays er jo blot at det data der bliver trukket ud af en database bliver afviklet i arrays.

Understående eksempel er blot et lille simpelt udsnit af hvordan det skal forstås.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


At bruge database og arrays kan gøres på mange forskellige måder. Men grundbasis er det samme ligegyldig hvordan du gør.

Og som jeg har sagt før er arrays jo skide smarte; du opretholder data i en struktur som er nemt at overskue, og på den måde nem at udvikle dynamisk. Du kan manipulere med arrays, og bruge dem som det lyster. Det er lidt svært at forklare, og jeg er heller ikke 100% inde i arrays endnu, da jeg ikke har haft tid og overskud til at studere det mere. Men kan alligevel en del med det. Det er som Michael siger basis for brug af data i php.

Det tager tid at lære, og det er jo også en god ting. Så har man noget at glæde sig til :).



Jeg forstår det ikke helt :)

Lidt snørvlet forklaret, hvilket jeg selv kunne have fundet på.

Kan du evt. smide lidt kode op og forklare ud fra det?



Hej jacob.. :-)

Vi starter på min "spildata.php"
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Hvor fra jeg henter tingene, Men vil have de seneste 10 ting der er kommet ind i "games" ud på index.php.
Min index.php er rimelig lang script så. Men jeg includer jo "spildata.php" på toppen af index.php. Når jeg så prøver at få de 10 rows ud på index.php via "echo "<a href='spil.php?id=$id>$gamename</a>"; så echoer den jo kun en row fra databasen, hvor den skulle have smidt alle 10 seneste ud. Hvordan kan jeg overfører de 10 rows, til min index.php uden at skulle flytte min while?

Mvh jesper :-) håber det hjalp lidt mere :-D



Hej Micheal. 1000 tak for din henvendelse. Det virkede. Gad bare godt forstå det du har gjort der. Har på det seneste læst rigtig meget om array functions osv. Har dog bare ikke forstået det rigtigt. Forstår godt hvordan jeg laver det, Men forstår bare ikke hvad det gør i det basale. desværre :-( Har du ikke nogen gode tutorials om php array og functions der forklarer det på en god måde? :-)



Der ikke nogen array funktioner brugt. Det er alm. arrays. Arrays er PHP's grund element, og du kan ikke komme uden om, at skulle bruge det, når du arbejder med data i PHP.

Jeg har kommenteret tidl. beskrevet kodestumper.

Den bedste tutorial der findes, er PHPs egen dokumentation: http://php.net/manual/en/language.types.array.php



Hej Michael igen. Håber du svarer her i løbet af dagen imorgen. Men problemet er jeg har læst PHP array siden igennem mange gange, og prøvet mig frem. Men kan bare ikke forstå hvorfor jeg skal bruge array frem for bare at $micheal = hej; altså? Har bare ikke kunne forstå hvorfor jeg skal bruge array og function, men det kommer nok bund i grund, af at jeg har læst om det og prøvet mig frem og forstået hvordan det fungere og hvordan jeg skal skrive det, bare ikke hvorfor jeg skal bruge det. Synes bare $micheal = hej; er nemmere? Functions har jeg forstået lidt med global og local osv. Men kan du forklarer det lidt? Altså array opholder variabler osv. Men ja det giver ikke mening for mig?

Mvh jesper



t