Regler for koncept design.

Tags:    webdesign design copyright

Hej Udviklere!

Jeg mangler noget indhold til min portfolio, og tænkte på at lave nogle koncept designs af websites/mobile applikationer for allerede etablerede virksomheder.

Mit spørgsmål er så, om det er lovligt, og hvis det er om der så er nogle regulationer.

Har set andre designere lave koncept design af f.eks. Den næste iPhone.

Håber I ved noget!

Mvh. Andreas Voss



7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg ved intet om det. Men jeg kan forestille mig at forskel på koncept af webdesign af andres hjemmesider og design af spekulation af hvordan et fremtidig produkt, f.eks. den næste iPhone kommer til at se ud.

Du skal i hvert fald huske at spørge firmaer om du må få lov til at lave et koncept design af deres hjemmeside, inden du går igang. Det er trods alt dem der ejer siden.



Indlæg senest redigeret d. 12.02.2013 09:53 af Bruger #13363
Du er nervøs for at Apple sagsøger dig, eller hvad?



Du er nervøs for at Apple sagsøger dig, eller hvad?


Jeg er skam ikke bange for at blive sagsøgt af Apple, men det er altid rart at være på den sikre side.

Jeg tror jeg vil sende nogle e-mails rundt, bare for at være sikker.

Mvh. Andreas Voss



Hvis du laver et koncept af en side, app eller noget helt andet, kan de intet gøre. Med mindre du decideret kopiere. Det eneste er at du pointere at dette er en koncept samt at det ikke er officielt.



Hvis du laver et koncept af en side, app eller noget helt andet, kan de intet gøre. Med mindre du decideret kopiere. Det eneste er at du pointere at dette er en koncept samt at det ikke er officielt.


Så jeg må godt lave f.eks. et koncept design af IMDb's iPhone app, men så ikke bruge deres logo eller hvordan skal det forstås. For hvis jeg bruger deres logo er det vel i princippet en kopi af noget af indholdet.

Det er måske en stor gråzone?



Jeg har en kammerat, som har fået et politihold fordi han udviklede et koncept design til en butik uden først at spørge. Det var endda i forbindelse med hans uddannelse og handlede i bund og grund nok mest af alt om en misforståelse.

Under alle omstændigheder skal du lige høre vedkomne om det er okay at du laver et design før du går i gang - du kan eventuelt spørge om du må lave det og sende det til dem, og så kan de jo vurdere om det er noget som helst værd for dem eller de bare er ligeglade :-)



Hvad med at lave koncept design's på opdigtede ting?
Uanset om det hedder Apple eller Smapple, eller Faxe Kondi eller Faxi Maxi eller Komplett eller Kompilett er vel et fedt for designet?
Det er der vel ikke nogen der vil kunne sige noget imod?

Og hvis det også er et problem hvorfor så ikke lave koncept designs på en side hvor du ikke har noget eksisterende at bygge ud fra?
Altså du tænker hvis jeg skulle lave en side til en folketingskandidat hvordan ville den så se ud? Hvis det var til en sodavand hvordan skulle den så se ud? Desuden har du jo også langt flere muligheder ved at lave det hele selv ud fra fantaasien og uden begrænsninger eller støttepiller til at guide dig i en retning.

Pointen er vel mest af alt at du viser dit potentiale?
I så fald vil det grafiske være lige pænt uanset om det hedder UPuma 5 eller andet, og så er selve indholdet eller referencen knap så vigtig.



t