algoritme og c++ til simpelt minestrygerspil?

Tags:    alg c++


Jeg er er på mit første kursus i algoritmer og programmering i c++ og har fået en opgave, som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til. Jeg skal skrive algoritmen til et lille minestryger spil (3 gange 2 kasser) og "oversætte" den til c++. Jeg skal bruge variablerne int og bool - og ellers har jeg ikke så meget information.

Mit første spørgsmål: jeg har endnu ikke set mange praktiske eksempler på typen bool - og jeg er vist desværre typen, der skal se eksempler fremfor at forstå anvendeligheden teoretisk. Jeg har forstået så meget, at det konkret i dette spil betyder mine/ikke-mine - men hvad er forskellen på bool og at sammenligne med en tal-værdi?

Al hjælp er velkommen!



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
bool er booleanske variabler (det vil sige, at de kan have værdierne enten sandt eller falst)

int er et heltal.


De booleanske variabler kan du bruge til at teste, om der er en bombe eller ej på det givne felt, og int variablerne kan man bruge til at teste, hvor mange bomber der er i felterne omkring :)


håber det hjalp lidt :)




Fold kodeboks ind/udC++ kode 


I minestryger KAN du bruge en tabel af bool til at repræsentere bomberne:
Fold kodeboks ind/udC++ kode 

...noget i den stil. Så kan du tjekke om der er en bombe på en bestemt plads med dette:
Fold kodeboks ind/udC++ kode 




jeg er med på, hvad vi er ude i konceptuelt og at int er integer - nogle gange kan det være svært bare at forklare, hvori problemet ligger - så det øver jeg mig også på... Det ville hjælpe mig meget, hvis jeg så eksempler på, hvordan det rent konkret kan løse opgaver. Jeg er ligefrem i tvivl om, om bool er en "variabel" ligesom a, b - eller om det er udtrykket (f.eks. er a=5 sandt, a!=5 falsk) der kaldes boolsk.
I det konkrete tilfælde: kan man f.eks definere en mine som sand, ikke-mine som falsk - og hvordan ville det se ud? Jeg har ledt efter sider, der viser simple eksempler og faldt over en udmærket side på Udvikleren, men indtil videre har det ikke hjulpet mig videre i det konkrete tilfælde.

Tak for din tid i øvrigt :-)



interessant - jeg vil gå i tænkeboks.... men der kommer sikkert mere herfra
Tak for hjælpen til jer begge:)




t