Problemer med html/css

Tags:    webdesign

Hej alle sammen. Jeg har et problem med min kodning.

Jeg er begyndt at kode html og css og det går som smurt. Har allerede lavet diverse sites, men ville nu tage skridtet videre og lave nogle templates til et CMS.

Jeg er stadig i udviklins fasen af templatet som lige pt er i HTML, men jeg har dette problem at jeg skal centrere alt mit indhold via css.

Jeg bruger normalt position:relative; og margin:auto; for at centrere det hele. ALtå jeg har en div med div=style 100% uden over alle de andre divs. De er så lavet med position absolute. Men det er som om at min første div, den ikke vil op til toppen? det kan evt. ses her: www.ufrag.net/banjo

Her er min html

Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Her er min css

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Kan desværre ikke selv finde fejlen eller finde ud af hvordan fejlen er opstået, så håber at der er en der kan hjælpe mig i mit håbløse forsøg her :(

På forhånd tak! :)



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er ikke noget galt med det du har kodet, men du kan sagtens løse problemet uden.

<body> har som udgangspunkt enten en margin eller en padding an på hvilken browser du bruger. Når jeg styler et website plejer jeg altid at skrive dette stykke kode i toppen af min CSS fil:

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Det gør så alle elementer på siden ingen padding eller margin har. Så slipper man for irriterende elementer der har margin eller padding man ikke selv har tilføjet.

Dette kan selvfølgelig også gøres bare for body tagget:

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Så behøver din #bigwrapper ikke at have position absolute og top 0px. :-)

Mvh. Andreas Voss



Hmm utroligt nok så fik jeg det til at virke alligevel!

Den måde jeg har gjort det på er at erstatte "<div style="width:100%;">"

med <div id="bigwrapper">

og lavet en css med

#bigwrapper{
width:100%;
position:absolute;
top:0px;
}

Ved ikke om dette er teknisk forkert, men det har da rettet på mit problem!
I må gerne give et input til om det er teknisk korrekt, eller om det bare er fusk? :)

På forhånd tak :)




Så behøver din #bigwrapper ikke at have position absolute og top 0px. :-)

@Andreas Voss & @Morten eller:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 




Indlæg senest redigeret d. 13.02.2013 08:45 af Bruger #17081
Der er ikke noget galt med det du har kodet, men du kan sagtens løse problemet uden.

<body> har som udgangspunkt enten en margin eller en padding an på hvilken browser du bruger. Når jeg styler et website plejer jeg altid at skrive dette stykke kode i toppen af min CSS fil:

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Det gør så alle elementer på siden ingen padding eller margin har. Så slipper man for irriterende elementer der har margin eller padding man ikke selv har tilføjet.

Dette kan selvfølgelig også gøres bare for body tagget:

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Så behøver din #bigwrapper ikke at have position absolute og top 0px. :-)

Mvh. Andreas Voss


Ah tak for hjælpen :)

Vidste ikke at body havde en automatisk margin og padding i sig selv :)





<body> har som udgangspunkt enten en margin eller en padding an på hvilken browser du bruger. Når jeg styler et website plejer jeg altid at skrive dette stykke kode i toppen af min CSS fil:



Pinligt.. Det vidste jeg heller ikke :o



et block element som f.eks. et div tag har også en implicit width på 100% ... derfor du heller ikke behøver sætte width på den, hvis du gerne vil have den til, at fylde fuld brede ;)



t