Forhindre Google i at indexere del af side

Tags:    seo javascript

Hej Udviklere

Jeg har fået lavet en niveauvælger til min hjemmeside, som brugeren kan vælge sværhedsgrad på teksten med. I kan se den som nr. 3 her:
http://www.musikipedia.dk/testside

Som udgangspunkt vises niveauet mellem for brugeren. Da der er en del duplicate content i de forskellige niveauer, så vil jeg dog gerne have Google til kun at indeksere niveauet mellem (ved vælger med to niveauer) og niveauet svær (ved vælger med tre niveauer).
Kan det monstro lade sig gøre?

Et helt andet spørgsmål:
Som nr. 1 har jeg en lydafspiller. Den virkeri alle browsere, undtagen på iPad, hvor lydfilen åbnes i et nyt vindue. Kan den laves sådan, at den virker på samme måde på iPad, som i almindelige browsere (altså afspilles direkte på siden)?


Hvis det er sværre end som så, så vil jeg meget gerne have jeres bud på, hvad det vil koste mig, hvis en programmør skal klare opgaverne.

Mange hilsner
Lasse






7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Et simpelt meta tag kan gøre det. Søg evt. lidt på Google omkring robots.txt med den kan du sørge for at Google lader hele mapper være hvis det er nødvendigt.

Fold kodeboks ind/udHTML kode 


EDIT:

Så ikke lige at det var AJAX loadet indhold. Google burde ikke læse det som duplicate content hvis det er loaded med JavaScript. Men jeg kan se i din HTML at alle teksterne står i din kode.

Du kan evt. ændre indholdet af din sværhedsgrads boks med jQuery. Noget i denne stil:

Fold kodeboks ind/udJScript kode 


Så kan du have teksten til standard sværhedsgraden til at stå i elementet #svaerhedsgradsTekst

Så skulle Google kun se det der står der fra start af.

Mvh. Andreas Voss



Indlæg senest redigeret d. 17.02.2013 10:52 af Bruger #8884
Hej Lasse, hvorfor er det ikke en mulighed at indsætte lydafspiller og ordforklaring med JavaScript? Man kan gøre rigtig meget med JavaScript f.eks. indlæse en Youtube video og lign. så hvorfor skulle man ikke kunne indsætte en lydafspiller? :-)

Mht. Duplicate content har du ret. Google ser på forskellige URLS f.eks. ville http://domaene.dk og http://www.domaene.dk være duplicates af hinanden, og det kan Google ikke lide. Men derfor synes jeg stadig at du skal loade dit indhold med JavaScript. Det er bare min holdning. :-)



Det kan de sagtens de skal bare escapes!!

Fold kodeboks ind/udJScript kode 


Når du sætter et \ foran et tegn bliver tegnet efter ikke betragtet som en slutning. Hvis du forstår. Det er lidt vanskeligt at forklare. :-)



Hej Andreas

Mange tak for hjælpen. Desværre er ingen af dine løsninger brugbare for mig, da jeg ikke kan indsætte lydafspiller, ordforklaring m.v. i JavaScriptet.

Men nu slår det mig til gengæld:
Det delvist duplicerede indhold fremgår på samme side, dvs. på samme url. Man kan tolke det som én artikel, men tre kapitler, hvoraf de tre kapitler vil ligne hinanden på en del områder. Er det et problem i forhold til Google?
Ud fra hvad jeg kan læse mig til, så er duplicate content kun et problem, når der er tale om det samme indhold på flere forskellige adresser (urls).

Mange hilsner
Lasse



Problemet med dit eksempel er - så vidt jeg kan gennemskue - at teksten ikke kan indeholde blandt andet tegnene ' og ", hvilket betyder, at jeg ikke kan indsætte links lydafspiller, ordforklaring m.v. i teksten.

De to tegn vil interferere med det øvrige af JavaScript koden:
Fold kodeboks ind/udJava kode 




Tak for hjælpen, du har ret :)
Det bliver bare lidt for omstændigt for mig, fordi det er en hel del der skal ændres. Så hellere risikere lidt duplicate content, tror jeg.



Det har intet med dublicate content at gøre..



t