c sharp eller objective c

Tags:    c# objective-c

Hej jeg vil gerne lære c sharp og objective c men jeg ved ikke
hvad jeg skal starte med. :-)

og hvor vil det være bedste af lære det?
Hvis det er en bog skal den være på dansk.

Og det skal siges at jeg har ville gå i gang med
andre programmering sprog, men er gået i stå
hver gang fordi jeg ikke har kunne finde et godt
sted af lære det :-)




8 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Et godt sted at starte når du gerne vil lære at programmere, er at vælge hvad det er for en 'genre' du gerne vil starte ud med (Web, mobil, almindelig desktop osv.). Når dette er sagt så har du jo allerede stillet to programmeringssprog til rådighed, men vil klart anbefale dig at starte med C# fremfor Objective-C, da jeg fandt C# langt lettere at begynde med end Objective-C.

Jeg vil også anbefale dig at finde en god teoretisk bog omkring C# programmering, og ikke udelukkende benytte dig af tutorials, da dette ikke altid ligger fokus på indlæring, men nogle gange også bare at vise nogle enkelte funktioner. Brug gerne en kombination af en bog og ting fra internettet.

Kan bl.a. anbefale denne bog - http://www.amazon.com/Visual-2012-Program-Edition-Deitel/dp/0133379337/ref=dp_ob_title_bk - Som jeg selv har fundet meget god



Indlæg senest redigeret d. 21.04.2013 17:31 af Bruger #4487
Fås den du link til som e-bog
Eller Vis det er en e-bog kan den godt vær på engelsk :-)



Det er jeg ikke klar over. Fandt dog ud af at der var kommet en femte edition, så har ændret linket. Du kan evt. selv prøve at google om den kan købes som e-bog.



Jeg ville som Martin også anbefale C#.
Fordelen er at det er meget beskrivende sprog så hvis du læser det der skal skrives så forklarer det rigtigt meget af koden.
At en metode er private eller public betyder om den er synlig for andre eller ikke, hvilket ordene jo beskriver meget godt.
Eller "for each Kunde k in kundeliste" er også rigtigt beskrivende og nemt at forstå.

Da jeg begyndte at programmere havde jeg roddet med html/css og lidt javascript, og en smule Delphi. Da jeg så skulle lære C# var det noget anderledes men relativt nemt at forstå principperne i det og det framework du arbejder imod giver dig enormt mange fordele og hjælp. Du får garbagecollection, og rigtigt mange ting med i dette framework der skal hjælpe dig med at gøre det nemmere at programmere.

En anden fordel ved dette framework er at det spænder over så mange forskellige "grene" og teknologier. Du kan lave desktopapplikationer, webapplikationer, services, og meget meget mere, og gerne i mange forskellige afskygninger. Så det du lærer omkring at læse en fil i en desktopapplikation, kan du heldigvis bruge når du laver webapplikationer også fordi frameworket kan bruges til hjælp på tværs af "grene".

Da C# og .NET er så udbredt er der enormt meget hjælp at hente på nettet og fra folk. Oftest vil du kunne finde en der har siddet med samme problem som dig selv, og har løst det - hvor hvis du havde valgt VB.NET eller F# så er der ikke udbredt SÅ mange igen der koder i det.

Hvis jeg var dig ville jeg besøge nogle tutorials og se om det kunne give mig basisviden, og dernæst tage en bog hvis jeg følte det ikke helt var nok.
Har du nogen erfaringer i programmering og udvikling? Og kender du til den objektorienterede tankegang?



csharper ja jeg har erfaringer i programmering jeg har lave en side i html/css for nogle år siden :)

jeg har rodet lidt med
c sharp, objective-c, java, python, og php :)

og det med objektorienterede tankegang kender jeg ikke noget til :)

hved du hvor jeg kan læs nogle tutorials :3



http://thenewboston.org/ har en masse video programmerings tutorials (også C#), som jeg kan anbefale, men de kan ikke stå alene :)



Et godt step er nok at lære omkring den objektorienterede tankegang.
Derefter ville det være en god ide at starte i det små med noget simpel c# programmering - fx. en console application hvor du kan lave noget et lille program hvor du kan indtaste data om dig selv, som kan laves i et objekt og levere nogle data tilbage til din console.
Det kunne være du kunne indskrive dit navn, højde, vægt, fødselsdato / år og så kunne objektet selv beregne din BMI og fortælle dig om den er som den bør eller for høj/lav og også hvor gammel du er i år.
Sådan ville være en god måde at lære hvordan man koder C# samtidigt med at få prøvet den objektorienterede tankegang af.
Derefter kunne du så kaste dig ud i det felt du er mest interesseret i.
Om det er desktopapplikationer som winforms/WPF, Web (ASP.NET Webforms/MVC), mobile applikationer (Windows phone) eller hvad det kunne være.
Dog vil Web og mobile applikationer måske udfordre dig lidt hvis du ikke har helt styr på hvordan du bruger din model, og events og livscyklus har betydning for din applikation.



Hej jeg vil gerne lære c sharp og objective c men jeg ved ikke
hvad jeg skal starte med. :-)

og hvor vil det være bedste af lære det?
Hvis det er en bog skal den være på dansk.

Og det skal siges at jeg har ville gå i gang med
andre programmering sprog, men er gået i stå
hver gang fordi jeg ikke har kunne finde et godt
sted af lære det :-)


Her er et link til en dansk bog om C# 5.0
http://www.bogenomcsharp.dk/



t