Ram

Tags:    hardware

Hej

Hvad kaldes den hukommelse som når man starter sin pc, så vil første åbning af internet explore eller Chrome være langsommere, end når man allerede har åbnet det. Dvs. efter man har åbnet og lukket det, vil det åbnes hurtigere næste gang.

Er det, det man kalder for cache hukommelsen? Eller main memmory?
Er det, det samme type hukommelse når man slukker sin pc og man mister dem?





3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg tror slet ikke det hukommelsesområde du beskriver findes.

Man gemmer sine filer og programmer på harddisken. Når skal bruges indlæses de i memory. Når de lukkes frigives det memoryområde til andre programmer. Operativsystemet kan vælge, hvis det mangler memory at gemme dele af det, der ikke aktuelt bruges ned på harddisken i en såkaldt swap fil. Når det så skal bruges igen skal det indlæses fra swap filen, ind i rammene. En computer kan altså aldrig arbejde aktivt på noget, der ikke er indlæst i rammene.

Jeg tror, at det du tror er rester af programmet indlæst i memory, rent faktisk er baggrundsapplikationer, som gør at et program kan startes op hurtigere. Du nævner selv Chrome - det kører som standard altid i baggrunden på din pc.

Du skal også huske, at en Windows computer altid er lidt langsommere lige efter boot, fordi den stadig står og indlæser en masse - særligt Windows 7 og tidligere, som er meget mærkbart hvis man ikke har SSD i sin computer.



Som Nicky siger, så er der ikke noget navn for det, men der er flere lag i dit spørgsmål.

Når din web browser skal hente en hjemmeside, så spørger den først, om det, den skal hente, er opdateret i forhold til dens cache (hvis den har noget). Hvis ikke det er, så hentes intet, og så går det hurtigere, end hvis ressourcen skal hentes igen.

Alle programmer består af et (eller flere) hovedprogrammer (exe filen), samt et antal moduler (dll filer). Stort set alle Windows programmer skal bruge kernel32.dll, ws2_32.dll og en hel del andre, men de kan dele dem. Så første program, som skal bruge et modul, skal bruge tid på at få det fra disk til hukommelse. Derefter kan alle efterfølgende genbruge den allerede indlæste dll, som bare skal mappes ind i deres hukommelse. Det vil derfor gå hurtigere og spare hukommelse.



Tak for jeres svar, det kunne jeg godt bruge :)



t