Router

Tags:    hardware router

<< < 12 > >>
Hej

Hvis man har en 4 computere hjemme og har en router, vil alle computere have samme IP?





13 svar postet i denne tråd vises herunder
10 indlæg har modtaget i alt 20 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja, men internt vil de få tildelt en seperat ip addresse til at adskille dem. (Starter normalt med 192.168.x.x)



Det afhænger af dens opsætning, men højst sandsynligt vil den oversætte dine interne IP adresser til én ekstern. Skal du bruge flere IP adresser, kan visse internetudbydere tilbyde dette.



Hej alle

Hvad så hvis Ip'erne er dynamiske? Hvordan hænger de sammen så?



Det er din internetudbyder, som tildeler dig din dynamiske IP.



Din router bruger NAT/PAT til at oversætte de interne til eksterne ip-adresser. Dette står også i Cisco materialet jeg har haft sendt til dig et par gange :)



Din egen router har højst sandsynligt ikke den IP adresse, som servere ude i verden ser. Den er på et "lokalt" netværk hos din ISP, og det er déres routere, som står for NAT til din endelige IP.

Det kan du se i din routers indstillinger (den har sikkert et web interface).



Din egen router har højst sandsynligt ikke den IP adresse, som servere ude i verden ser. Den er på et "lokalt" netværk hos din ISP, og det er déres routere, som står for NAT til din endelige IP.

Det kan du se i din routers indstillinger (den har sikkert et web interface).


Din router får tildelt ip adressen fra ISPén (Hvis de bruger DHCP, ellers sættes den statisk) der efter tager routeren sig af at oversætte internt trafik til ekstern - pointen med NAT(Network Adress Translation) er at spare ip adresser på IPv4 netværket.

Din ISP har så forbindelse til "internettet", som er linket sammen via BGP.

http://www.cbtnuggets.com/it-training-videos/series/411/4699
http://www.youtube.com/watch?v=z8INzy9E628



Indlæg senest redigeret d. 29.05.2013 14:24 af Bruger #16742
Din router får tildelt ip adressen fra ISPén

Enig, men den får sandsynligvis ikke den IP, som serverne ude i verden ser.

Min egen router har en adresse med 10.0.0.0/16 netmasken, som er privat. Der er et lag NAT mere ude hos ISP'en, som oversætter min traffik til at se ud til at komme fra 77.68.147.241. Den IP kender min router ikke til.



Din router får tildelt ip adressen fra ISPén

Enig, men den får sandsynligvis ikke den IP, som serverne ude i verden ser.

Min egen router har en adresse med 10.0.0.0/16 netmasken, som er privat. Der er et lag NAT mere ude hos ISP'en, som oversætter min traffik til at se ud til at komme fra 77.68.147.241. Den IP kender min router ikke til.


Det giver jo ingen mening? Du vil simpelthen have din interne adresse ud på kablet sammen med de andre 100 mennesker der bruger det kabel og så vil du have din ISP til at oversætte din lokale IP adresse til din eksterne?

Din egen router har måske 10.0.0.0/16 adressen, men det er dit lokale netværk, dit lokale netværk stopper ved dit edge router - altså den som sidder tættest på internettet(Modem etc.).

Din ISP har så fx tildelt dig 109.202.145.50/24, hvor de så måske også ejer resten af 109.202.145.0/24 netværket og kan tildele disse til kunderne.

Den trafik der kommer ud af din routers internet port bliver mærket med din ip adresse sådan at når du skal modtage pakker fra internettet sådan at routerne kan route trafikken den rigtige vej.

Du kan jo selv prøve at sætte en computer med 2 netværk interfaces mellem din router og dit modem og sniffe pakkerne.





Indlæg senest redigeret d. 29.05.2013 14:46 af Bruger #16742
Adressen på det interface i min router, som vender ind imod mit lokale netværk har adressen 192.168.2.1, det som peger udad har pt. adressen 10.0.12.47. Det er der intet galt med, for det er også bare et lokalt netværk indenfor min ISP.

Min router bruger altså NAT til at få alle mine maskiner på 192.168.2/24 netværket til udadtil at se ud til at have adressen 10.0.12.47. Men min ISPs udstyer NATer så igen, så min traffik ser ud til at have adressen 77.68.147.241.

Nat i flere niveauer er bestemt ikke ualmindeligt.



<< < 12 > >>
t