ITU eller DTU?

Tags:    bachelor itu dtu softwareteknologi softwareudvikling

Hej alle,

så blev jeg student i dag og skal nu søge mig en plads på en videregående uddannelse.
Jeg har kigget på softwareteknologi på DTU og softwareudvikling på ITU, men jeg kan slet ikke bestemme mig for hvilken linje jeg skal starte på.

Jeg har søgt lidt, men alt jeg finder er fra 2010, og jeg tænker at der må være ny information at hente.
Det jeg gerne vil er at kunne programmere, skrive kode og udvikle software med en bruger i tanke. Der må meget gerne være et design aspekt inde over det og tage højde for hvordan en brugergrænseflade skal udvikles.
Det kunne fx interessere mig at arbejde for Google, Facebook eller arbejde på iOS, da man skriver kode og har en bruger der benytter sig af ens produkt.

Jeg ved ITU opfylder disse ting, men jeg er nervøs for at ikke at kunne komme ind. Adgangskvotienten for 2012 var på 9,0 og jeg går ud af HTX med 9,2 (inklusive mine bonuser), så jeg er nervøs for at den stiger til 9,3+ i år.
Derfor tænkte jeg på DTU, men jeg ved ikke hvor naturvidenskabelig den linje er og er måske for teoretisk til mig?

Så spørgsmålet er lidt om DTU også er for mig, eller hvor skal jeg kigge hen, hvis ITU nu ikke skulle være en mulighed for mig?

EDIT: Jeg læste mig til at DTU har naturvidenskabelige fag - så jeg skal have fag som kemi og fysik. Hvilke fag udover disse er naturvidenskabelige og hvad er grunden for at have disse fag på en softwarelinje?
Jeg er nervøs for at linjen vil være alt for teoretisk/videnskabelig pga dette, og måske mangle lidt programmering/brugervenlighed ift linjen på ITU



Indlæg senest redigeret d. 25.06.2013 14:51 af Bruger #17650
2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Som en DTU studerende på softwareteknologi, kan jeg fortælle dig, at udover de obligatoriske naturvidenskabelige fag, som matematik, fysik, kemi samt statestik og diskret matematik. Så får man også massere af chancer for at lærer, samt benytte sig af at programmerer, blandt andet med kurser såsom parralel programmering, operativ system, algoritmer og data strukturer, funktions programmering, ingeniør arbejde (I dette lavet vi vores eget minestryger spil). Udover dette har du mulighed for at vælge valgfag frit for 1/4 af alle dine ECTS point, i blandt alle DTU kurser (som du kan finde her: http://www.kurser.dtu.dk/search.aspx)

Hvis du vil se en liste over det normale studieforløb for DTU softwareteknologi, kan du finde den her:
http://www2.imm.dtu.dk/softwareteknologi/forloeb.html
http://www2.imm.dtu.dk/softwareteknologi/kurser.html



Jeg kan anbefale dig Softwareteknologi på DTU. På DTU er der obligatoriske kurser som Kevin også taler om, bl.a. Diskret matematik, Matematik 1, Fysik 1 og Grundlæggende Kemi, som danner basis for at man senere i uddannelsesforløbet har en god erfaring med sig fra de kurser.
Personligt er jeg på 4. semester, og jeg er ved at have overstået de fleste af de "tunge" kurser, hvilket jeg synes var Mat 1, Fysik 1 og Grundlæggende kemi.

DTU Campus Lyngby har et rigtig fedt studiemiljø. Der er en masse steder man kan sidde og arbejde, og socialt er DTU vildt godt, med flere fredagsbarer, og der er altid gang i den.

Så hvis du havde det helt okay med Matematik A i gymnasiet, og synes at softwareteknologi lyder awesome (hvilket det naturligvis også er), så vil jeg sige at DTU er et godt sted for dig.


Jeg har ikke været på ITU personligt, men jeg har hørt lidt hist og pist omkring det. Bl.a. at de har en fast dag om ugen hvor de får lov til at spille computer alt det de vil, synes det lyder lidt mærkeligt.. :D Ellers har jeg ikke hørt så meget om ITU, ud over at det lader til at de har en ret fed bygning. (På DTU fik DTU Compute en ny bygning i foråret, thumbs up, og der er meget inventar der er udskiftet i løbet af det sidste halve år, mega sweet skulle jeg hilse og sige)

For at runde op, så har jeg en spøjs lille sidebemærkning. En af mine bekendte afsluttede sin bachelor i Softwareteknologi sidste sommer, og søgte derfor ind på ITU på en kandidatuddannelse, men fik afslag, og fik at vide at han var alt for teknisk orienteret, i forhold til den uddannelse han søgte ind på, og den kandidat han søgt var vidst Games eller Softwareudvikling.. Meget mystisk, synes jeg? :D

Der findes også andre bachelors på DTU, som fx. IT / Kommunikation, som også har mange af de samme kurser som os, det kunne du også tage i din overvejelse, faktisk så er min umiddelbare opfattelse, at Softwareteknologi uddannelsen er lidt mere teoretisk, end IT / Kommunikation lader til. Nok fordi at nogle af de kurser der er på IT/Kom er mere moderne i det.



t