Spil udvikling. Hvor starter man?

Tags:    spil computerspil

Hej udviklere!

Jeg har et "simpelt" spørgsmål til jer. Hvordan laver man et computerspil, som fx League of Legends eller Minecraft. Jeg har læst meget på nettet, men har ikke rigtig fået et rigtig svar på dette spørgsmål.

Er det Java eller C+ jeg skal igang med?



5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 25 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er ikke noget endegyldigt svar på dette, men du skal i hvertfald igang med at lære noget programmering. Om det er Java eller C++ er ikke så vigtigt, da du faktisk kan udvikle spil i begge sprog. Nogle vil dog sige at Java ikke er egnet til spil udvikling, men dette er simpelthen ikke korrekt. Der findes også C#, som du kunne fokuserer på.

Er du meget til 3D, så findes der en motor der hedder Unity 3D, hvor programmeringssproget er javascript eller C#.

Du kan også lave spil med HTML5, CSS og Javascript, som vist nok er noget af det nyeste til browser games.

Du skal vide at det at lave spil, kræver en del viden om hvordan objekter bevæger sig i forhold til hinanden, og det er derfor en god ide at få en god forståelse for programmering og objektorienteret programmering, før du kaster dig ud i et vildt projekt.



Indlæg senest redigeret d. 10.07.2013 17:49 af Bruger #4487
Forbered dig på, at det bliver røvsygt i starten. Programmering stinker langt væk, indtil du har nogenlunde styr på det.


Det var da en mærkelig udtalelse. Hvorvidt programmering er spændende er da 100% op til dig selv og din interesse. Hvis du kan lide logiske udfordringer, så er programmering spændende fra dag ét.

Mathias, kig på JavaScript og tegning på HTML5 canvas elementet...det er nemt at gå til og du kan lave rigtig gode spil til browseren som også kan spilles på mobile devices.



Indlæg senest redigeret d. 10.07.2013 22:21 af Bruger #2695
Tak for det hurtige svar Martin.

Jeg kan godt se at der er noget at gå igang med. Hvad kan jeg læse hvis jeg skal lære noget om: "viden om hvordan objekter bevæger sig i forhold til hinanden" og C+


Hvis du slet ikke har nogen erfaring indenfor programmering, så begynd at se de her tutorials: https://www.youtube.com/playlist?list=PLFE2CE09D83EE3E28

Når du har gjort det, så skal du se hans anden række tutorials, som hedder "Intermediate java programming" eller sådan noget. Bagefter kan du så se hans "game tutorial", serie. Bare post spørgsmål her, hvis du støder ind i et problem. Da jeg så hans tutorials, programmerede jeg samtidigt med jeg så hans videoer, så jeg gjorde præcis som han gjorde.

De her tutorials er til at lære Java-programmering. Minecraft er programmeret i Java. Derudover er Java et nemt sprog at starte med.

Forbered dig på, at det bliver røvsygt i starten. Programmering stinker langt væk, indtil du har nogenlunde styr på det.



Tak for det hurtige svar Martin.

Jeg kan godt se at der er noget at gå igang med. Hvad kan jeg læse hvis jeg skal lære noget om: "viden om hvordan objekter bevæger sig i forhold til hinanden" og C+



Tak for det hurtige svar Jacob.

Jeg vil starte med at se den laaaaaaange playliste igennem du har sendt :)



t