WebApp eller?

Tags:    html5 webapp css3

Vi har diskuteret ret meget på jobbet og nu vil jeg høre jer også :-)

Vi har i dag en applikation i .net og den skal også kunne bruges på mobile enheder. Jeg vil helst, at hver enkelt side bliver "responsive" og selv finder ud af, om den eksekveres på den ene eller anden enhed. Andre vil hellere lave et "mobilt" UI lag, som udelukkende håndterer mobile enheder.


Giver responsive design uoverskuelig kode og vil det være nemmere at overskue ved at splitte det op? Alle input er velkommen :-)



Tror det kommer meget an på, hvor advancerede features der er på siden.

Er det en simpel præsentationsside, så må et responsive design være nok. Er det en mere advanceret side med forskellige værktøjer, så ville jeg lave det mere selvstændigt.

Det skal siges, at det er meget begrænset hvor meget jeg har arbejdet med responsive designs, og webudvikling til mobile enheder generelt, men det er min umiddelbare forestilling.



Det giver som udgangspunkt ikke mere uoverskuelig kode men dog lidt mere kode at lave et site responsivt. I de fleste situationer kan man benytte fx Bootstrap og herigennem få en masse foræret og skal det være lidt mere avanceret kan man kigge på fx Masonry.

Det svære i et responsivt design er at optimere det så meget at det kører hurtigt på mobil (med fokus på fx billedstørrelser) samtidig med at det ikke koster noget funktions- eller designmæssigt på større enheder. Hvis man splitter det op kan man optimere både design og kode i langt højere grad men det giver reelt også 2 sider at vedligeholde samtidig med at man så skal huske at tænke på risici som fx dublicate content i forhold til søgemaskiner.

Som verden ser ud lige nu, og uden at kende jeres ønsker og krav, ville jeg foretrække den responsive løsning.



Vil også sige responsive design er en relativt god løsning, men igen kommer an på hvor stor forskel der skal være fra de to applikationer.

Hvis din applikation har nogle relativt nemme arbejdsgange så kan du nemt pakke det ind i responsive design, hvor at hvis du har en masse hover-menu'er del-sider til steps i processer så kan en selvstændig app være en fordel.
Fx hvis du sælger huse og gerne vil præsentere dem så kan du godt lave responsive design med nogle simple knapper og simpel søgning, men hvis din app har behov for at skulle have mange af de samme features som non-mobile devices så kan det nogen gange være svært at lave det i responsive design.
Derudover så har indholdet ekstremt meget at sige når du går imod mobile devices. Hvad skal med, hvad skal ikke, skal noget forkortes, skal billeder flyttes andre steder hen, skal der laves nye bedre udgaver af features som passer bedre på mobile enheder, eller skal nogle muligheder helt forsvinde fra mobile enheder.

Hvis det hele ikke er meget simpelt så kræver det meget analyse og hellere up front fordi ellers kan det blive en buzz-kill som gør at eksisterende brugere hopper af den mobile platform til jeres applikation og ikke ønsker at prøve igen når i har fået det lavet korrekt. Det er ekstremt vigtigt det virker fra starten og fænger, så analyser det grundigt, test og gerne lav en mindre lukket brugertest inden den frigives til offentligheden.

Er sikker på i sikkert har haft mange overvejelser, men vær hellere sikker på i har ramt det hele før i bare kaster jer ud i det for netop mobile devices kan kræve meget analyse og omstrukturering af jeres arbejdsgange, processer og udformning samt indhold og bør alt analyseres for at sikre det fungerer for slutbrugeren så i får flere til at bruge det igennem de mobile platforme.



t