Rette projekt

Tags:    webserver debian hardware ssd hjemmeprojekt

Hej Udvikleren.dk

Jeg sidder med nogle overvejelser for at opstarte et privat projekt.

Jeg er lidt i en periode hvor jeg ikke er særlig interesseret i at programmer, så jeg er kommet til det punkt hvor jeg overvejer at sætte noget kraftigt og hurtigt server hardware op til det rette web projekt.

Hardware og internet forbindelse ville jeg stå for.
Så spørgsmålet er om det kan betale sig at finde nogle personer som var interesseret i at leje sig ind på en server med godt hardware.

Der er mange idé'er på bordet, så måske lidt vejledning til hvordan jeg kommer igang ville være muligheden for mig at komme igang?
Jeg har ikke noget data center, men, starter på en privat fiber. Rykker videre hvis det kan betale sig til et data center engang i fremtiden.

Tænker på:
Intel Xeon
8-16GB ram (Mulighed for opgradering til 32GB)
128GB SSD system disk

250GB SSD data disk eller 2TB HDD Data disk (afhængig af om det skal være preformance eller plads)

Forslag modtages og høre gerne fra personer der fx. Har et fora stående med mange brugere, som skal fungere med knald på.



6 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kører du noget backup og raid? Hvor mange havde du tænkt skulle dele samme server ? Hvilket OS er det muligt at køre. Er der Shell access?

Jeg har lige nu en VPS med 512 mb og 20 gb ssd til 30 kr om måneden, hvilke fordele ville jeg få ved, at flytte til dig?



Hvor gør du dette Dan?
For hvis det er til 30 kr for de specs, så kan det -næsten- ikke betale sig.

Backup bliver der, ingen tvivl om det, raid skal jeg kigge på, har jeg ikke den vilde erfarring med pt, spørgsmålet er også om der er grund til begge, (kom gerne med begrundelse hvorfor begge skulle være nødvendigt).



Jeg har vps ved digital ocean ( https://www.digitalocean.com ) bare den mindste. Det er fint til mit behov. Og hvis du ikke ved hvorfor backup og raids er en god ide. Så ved jeg altså ikke om jeg har lyst til at købe hosting ved dig :)



Ahhhh, du køre cloud hosting.. Det er jo noget helt andet..

Tja, jeg husker bare ikke så meget om Raid, jeg kan da godt se fordelen i det, men, i mine øjne bliver det ikke nødvendigvis bedre af at have begge dele.



Raid og backups løser to forskellige problemer.
Et godt raid kan sikre driften i tilfælde af hardwarenedbrud. Mens backup kan sikre at data kan genskabes efter en større softwarefejl, hackerangreb eller lignende. Med backups er det selvfølgelig nødvendigt at kunne genskabe en tidligere backup, altså er man nødt til at gemme mere end 1 backup.
Der ud over skal man altid teste sine backups. Det er meget uheldigt hvis det viser sig at man ikke har taget backup korrekt når uheldet engang er sket.



Med en SSD disk tænker jeg endda, at Især Raid er nødvendigt



t