Uddannelse til frontend- eller web-udvikler

Tags:    uddannelse frotendudviklere webudviklere

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde som en web- eller frontend-udvikler, men hvilken uddannelse skal jeg vælge? Jeg har kigget lidt på datamatiker og multimediedesign, og derefter supplere med en professionbachelor i web-udvikling. Hvad synes I?



6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er en god ide, hvis du gerne vil arbejde med web... Dog kan du sagtens komme til at arbejde med web, ved også at læse datalogi. Så med IT uddannelserne er der ingen begrænsninger, det handler mere om hvor højt niveau og hvor lang tid du ønsker at bruge på det.

Der er selvfølgelig forskel på uddannelserne, men er du mere designeren, så vælg multimediedesigner, er du mere kodenørden, så vælg datamatiker/datalogi.



Du kan formentlig blive frontend udvikler med en hvilken som helst IT uddannelse. Jeg ville sætte mig ned og overveje, om der er noget du kunne have lyst til at kombinere det med. Forretning? Iværksætteri? Der findes flere kombinationsuddannelser, som kunne være interessante i det regi.

Det er rigtigt, at datalogi på DIKU er normeret til 3 årig bachelor og 2 årig kandidat, det er langt de fleste universitetsuddannelser.. men det er samtidig også rigtigt, at datalogi har ry for at tage en del længere tid i gennemsnit. Det hænger så også sammen med, at mange nemt får arbejde og begynder at arbejde efter bacheloren/samtidig med uddannelsen, hvilket trækker tiden ud. Det var f.eks. tilfældet med mig, da jeg læste cand.merc.dat, som jeg alt i alt gennemførte på 7 år, men det styrer du jo selv med det fokus du vælger at tildele studiet.



Tag Datamatikeren over Multimedie designeren, ja det er lidt ekstra arbejde, men du er næsten sikret job!



Jeg er lidt bange for at vælge datalogi, da jeg er ingen haj til matematik og havde det kun på B i STX. Desuden har jeg hørt, at den gennemsnitslig gennemførelses tid ligger på 9 år.



Jeg er lidt bange for at vælge datalogi, da jeg er ingen haj til matematik og havde det kun på B i STX. Desuden har jeg hørt, at den gennemsnitslig gennemførelses tid ligger på 9 år.


tja det er nemmere at sælge sand i sahara end at tro på ham/hun som har fortalt dig at det ville tage 9 år :D

3 år - for Bachelor i Datalogi
2 år oven i bliver til en kandidat

ifølge ug.dk ihvertfald :-)



Du kan blive frontendudvikler på et par måneders online tutorials og en heldig jobsamtale efter et par freelance-gigs. Hvis du så også kan dit shit.

Frontendudvikler branchen er en sær størrelse, fordi de fleste uddannelser der henvender sig til det, er meget lidt værd -- både de rigtig dygtige og de rigtig elendige får cirka de samme afgangsbeviser, og det sammen med det forholdsvis basale niveau af undervisning udvander uddannelserne ret meget. Her snakker jeg fx om webintegrator-uddannelsen. Oveni dette er frontendudvikling også et af de områder, der for tiden bliver outsourced mest til udlandet.

Der er intet i vejen med frontendudvikling, og det er ikke fordi det er hverken mindre værd eller nemmere end så meget andet udvikling. Men det er en branche med en utrolig dårlig crap-til-good ratio. Det betyder at dit papir på området er forsvindende lidt værd, i forhold til din praktiske erfaring og evt. dit portfolio.

Hvis du skal tage en uddannelse med henblik på at få en relativ jobsikkerhed, men ikke har mod på datalogi, så vil jeg anbefale at gå af datamatiker-vejen. Datalogi-studiet er dog det bedste -- ikke til webudvikling specifikt, men mere generelt. Som Kristian Lund er indepå, er datalogi-studiet ofte så attraktivt for arbejdsgivere, at du kan forvente at blive shanghaiet til en fuldtidsstilling inden du overhovedet er færdig, hvis du spiller dine kort bare en smule ordenligt.



t